Projekt zachowania i przebudowy brutalistycznej architektury został zainicjowany przez czeską pracownię w 2011 roku. Centralny Terminal Autobusowy Zvonarka w Brnie to jeden z nielicznych już przykładów budynków w tym stylu, w jego późnej odmianie, na terenie Czech (niedawno wyburzono dwa inne spektakularne obiekty – hotel Praha i siedzibę Transgas, oba w Pradze). Powstał w 1988 roku według projektu Radúza Russa. Wyburzenia to problem globalny. Naszą rolą jako architektów jest zaangażowanie się i pokazanie, że nie działamy w próżni. Musimy brać pod uwagę istniejącą architekturę i pracować nad nią, stopniowo przenosząc nacisk z tworzenia na transformację - wyjaśnia Michał Kristof, współzałożyciel biura CHYBIK + KRISTOF. Podkreśla on również odpowiedzialność architekta, który powinien działać jako agent pozytywnej społecznej zmiany.
Zvonarka w Brnie: architekci inicjatorzy
Inicjatywa projektantów doprowadziła do dialogu między lokalnymi, prywatnymi interesariuszami a władzami. Po czterech latach współpracy, w 2015 roku, udało się pozyskać fundusze na przebudowę. Główne założenia projektu renowacji to transparentność i dostępność. Składając hołd Radúzowi Russowi, architekci wyeksponowali charakterystyczną, surową konstrukcję. Pomalowali ją na biało i dodali oprawy oświetleniowe. Wprowadzili także nowe stanowisko informacji dla pasażerów, punkt sprzedaży biletów, poczekalnie, perony i system informacyjny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, chcąc otworzyć terminal na miasto, usunęli przybudówki z lat 90. i stworzyli drugie wejście na poziomie ulicy. Dziś dworzec Zvonarka to węzeł komunikacyjny obsługujący ponad 820 połączeń regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz 17 tys. pasażerów każdego dnia.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!