Architektura MuratorRealizacjeWarszawskie żelazko – o budynku Piękna 49 Grzegorz Stiasny

Warszawskie żelazko – o budynku Piękna 49 Grzegorz Stiasny

U zbiegu ul. Pięknej i Koszykowej powstał całkowicie przeszklony budynek witryna. Aby powiększyć maksymalnie przestrzenie biurowe, piętra ponad parterem nadwieszono nad ulicami tak, że wykraczają o 1,5 m ponad dłuższe granice działki. Formalnie, ze względu na kształt terenu, doszło do ciekawego paradoksu: powierzchnia zabudowy jest tu aż o 40% większa od powierzchni samej parceli, a powierzchnia szklanych fasad jest większa od powierzchni użytkowej – pisze Grzegorz Stiasny.

Warszawskie żelazko – o budynku Piękna 49 Grzegorz Stiasny
Wąska fasada jest nadwieszona o ponad 7 m nad parterem i wychyla się ku górze. Fot. serwis prasowy

Urbanistyczne styki wytyczonej pod koniec XVIII wieku gwiaździstej kompozycji z prostokątną siatką kwartałów położonych dalej na północ śródmieścia Warszawy zaowocowały szeregiem nietypowych działek przypominających zarys mniej lub bardziej smukłego żelazka. Wzdłuż ul. Pięknej i Koszykowej są trzy takie miejsca. Zniszczone w czasie wojny domy pozostawiły je na dziesięciolecia puste. Niestandardowe i inwestycyjnie niewygodne kształty były wdzięcznym obiektem studenckich pomysłów projektowych. Przy ul. Koszykowej mieści się bowiem warszawski Wydział Architektury. W tym, co skrzętnie przez lata omijali deweloperzy, młodzi adepci widzieli nieodparte źródło inspiracji. Wszak budynki żelazka można spotkać od Nowego Jorku po Petersburg i Lublanę.

Warszawskie żelazko – o budynku Piękna 49 Grzegorz Stiasny
Wąska fasada jest nadwieszona o ponad 7 m nad parterem i wychyla się ku górze. Fot. serwis prasowy

Warszawska reprywatyzacja gruntów przywróciła dawne zarysy własności, co nie znaczyło wcale, że działka, która ma w swym najszerszym miejscu ledwo 10 m szerokości będzie opłacalna do zabudowy. Zgodnie z prawem drogowym, nowe obiekty wciąż należy stawiać minimum 6 m od krawędzi jezdni, a tu chodniki mają niecałe 3 m szerokości. Piętro o powierzchni użytkowej niewiele przekraczającej 250 m2 nie mogło znaleźć się w żadnym biznesplanie, gdy chodliwym towarem były przestrzenie ponadpięciokrotnie większe. Trudno tu też wygospodarować jakiekolwiek miejsca parkingowe. Lecz w ostatnich latach miejska polityka przestrzenna ewoluowała w kierunku zmniejszania ruchu samochodowego w centrum. Dziś planiści dopuszczają tu realizacje w ogóle bez garaży podziemnych. Jesteśmy też świadkami ewolucji w organizacji miejsc pracy. Młodzi ludzie często pokazują, że pracować można w witrynie kawiarni przy kubku latte, nie tylko w korpomordorze.

Tagi:
Jaka Warszawa – dziś i jutro? Rozmowa z Marleną Happach Pojawia się potrzeba takiego planowania, które uczyni miasto odpornym na różne wyzwania i tempo zmian – mówi Marlena Happach, Architektka Miasta, Dyrektorka Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy. O dzisiejszych wyzwaniach dla miasta i o jego wizji na kolejne dziesięciolecia rozmawiamy, w momencie gdy trwają prace nad nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.
Fabryka Norblina / Warszawa Przenikające się bryły starej i nowej zabudowy tworzą tajemniczy labirynt, odzwierciedlający plan dawnych przejazdów i placów między historycznymi budynkami fabrycznymi. O nowej realizacji biura PRC Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Jak dziś badać Warszawę? Tendencje i plany na przyszłość Centrum Badań nad Kulturą Warszawy UW oraz Pracownia Studiów Miejskich Instytutu Kultury Polskiej zapraszają na Mityng warszawski 2021. W trzydniowym spotkaniu poświęconym tendencjom w badaniach varsavianistycznych udział wezmą m.in. Ewa Kuryłowicz, Ewa P. Porębska, prof. Roch Sulima, Sylwia Chutnik, Anna Cymer, Grzegorz Piątek i Joanna Rajkowska.
Apartamenty na wynajem przy Św. Barbary w Warszawie: modernizacja kamienic według Grupy 5 Dwie kamienice stanowiące część modernistycznego zespołu dawnego Urzędu Telekomunikacyjnego zostaną zaadaptowane na apartamentowiec z mieszkaniami na wynajem. Projekt przebudowy opracowało biuro Grupa 5 Architekci.
Warszawa z nowymi zasadami współpracy z deweloperami Od teraz deweloperzy budujący osiedla, biurowce czy sklepy w Warszawie będą partycypować finansowo w przebudowie układu drogowego wokół swojej inwestycji adekwatnie to tego, jaki wpływ będzie ona miała na funkcjonowanie miasta. Nowe reguły przestaną też promować dojazdy do centrum samochodem.
ARCHIwum Warszawy lat 90. Wirtualna mapa warszawskiej architektury lat 90. Dostępna jest już mapa warszawskiej architektury lat 90. Po najntisowych realizacjach stolicy oprowadzają badaczki architektury Aleksandra Stępień-Dąbrowska i Alicja Gzowska oraz fotograf Maciej Leszczełowski, którzy razem z wolontariuszami zinwentaryzowali ponad 300 obiektów powstałych w dekadzie transformacji.