Architektura MuratorRealizacjeWyszywane wnętrza

Wyszywane wnętrza

Restauracja Pakta w Barcelonie to niewielka przestrzeń dla zaledwie 32 gości, stworzona przez Olivera Franza Schmidta oraz Natali Canas del Pozo z pracowni El Equipo Creativo. Lokal znajduje się na parterze 7-piętrowego budynku mieszkalnego przy Calle Lleida, niespełna dwa kilometry w linii prostej od jednego z największych portów basenu Morza Śródziemnego – z 10 pasażerskich terminali portu wycieczkowego odpływają tam statki m.in. do Genewy, Livorno, Tangeru, na Majorkę i Ibizę.

Restauracja Pakta w Barcelonie
Linie na podłodze i ścianach poszerzają optycznie wąskie i długie pomieszczenie. Fot. Adria Goula
Restauracja PaktaBarcelona, Calle Lleida 5
AutorzyEl Equipo Creativo
InwestorAlbert Adrià, Ferran Adrià, Hermanos Iglesias
Powierzchnia użytkowa100.0 m²
Projekt (data)2013
Data realizacji (koniec)2013

Ten międzynarodowy klimat daje się wyraźnie odczuć również w Pakcie, która w swoim menu łączy kuchnie dwóch bardzo odmiennych krajów, leżących na różnych kontynentach: Japonii i Peru. W keczua, urzędowym języku Peru, „pakta” oznacza „związek” – w tym przypadku dwóch kultur. Nie jest on tak egzotyczny, jak mogłoby się wydawać. W Peru żyje druga co do wielkości w Ameryce Południowej japońska mniejszość etniczna, ukształtowana pod koniec XIX wieku, gdy w poszukiwaniu pracy i łagodnego klimatu do Limy przybyła grupa niespełna tysiąca Japończyków. Z tego związku zrodziła się kuchnia Nikkei, łącząca japońskie sushi i peruwiańskie ceviche, zdobywająca dziś światowe stolice.

Pakta to pierwsza restauracja Nikkei w Barcelonie. Prowadzi ją słynny hiszpański kucharz Albert Adrià. Wystrój, podobnie jak potrawy w menu, ma wszystkie cechy fusion: nieoczywiste połączenia stworzyły tu nową, oryginalną całość. Kuchnia i dizajn korespondują ze sobą na kilku poziomach. Cofnięte w stosunku do lica budynku główne wejście jest zgeometryzowaną, asymetryczną kompozycją z drewna kasztanowca, szkła i pastelowych paneli. W swobodny sposób nawiązano w nim do ruchomych przegród w tradycyjnej japońskiej architekturze (stosowanych również w tzw. ryokan, czyli dawnych tawernach). Z kolei liternictwo i logo mogą kojarzyć się ze starożytnymi piramidami Inków (informację wizualną dla Pakty przygotowało barcelońskie Chicken Box Studio).

Zaraz za wejściem znajduje się bar, gdzie serwowane są japońskie sake i peruwiańskie pisco. Okala go szkielet z drewna sosnowego, miejscami domknięty półtransparentnymi panelami. Ta wykorzystywana na półki, ażurowa struktura tworzy niejako śluzę, strefę przechodnią, która oddziela optycznie bar od głównej przestrzeni restauracji. Dopiero tam bowiem można zobaczyć podstawowy element dekoracyjny pomieszczenia – kompozycję z kolorowych, bawełnianych sznurków rozpiętych na sosnowym szkielecie z peruwiańskich krosien. Osłaniają one ściany i sufity, a ustawione pod różnym kątem znakomicie budują dynamikę wnętrza. Napięte linie biegną przede wszystkim w pionie, lecz u góry przecina je jeszcze pas poziomy. Dominują ciepłe barwy w różnych odcieniach czerwieni, żółci i pomarańczy, poprzetykane zimną zielenią i brązem.

Restauracja Pakta w Barcelonie
Bar sake i pisco oddziela od głównej sali drewniana konstrukcja. Fot. Adria Goula

Układ nakładających się na siebie nici oraz rzucanych przez nie cieni tworzy wielowarstwową strukturę, dzięki której ściany, zamiast być płaskimi powierzchniami, nabierają głębi. 100 m2 w postaci długiego i wąskiego pomieszczenia podzielono na kilka stref. Za barem sake i pisco znajduje się bar sushi. Klienci siedzą tu wokół monolitycznych prostopadłościanów z białego marmuru o delikatnym ożyłkowaniu, na których przyrządzane są potrawy. Dalej mieści się główna sala restauracyjna – umeblowana czteroosobowymi stolikami z amerykańskiego dębu i obitymi czerwoną tkaniną ławami oraz drewnianymi krzesłami Midori (Sancal, proj. Ebualà). Kuchnia została ukryta na końcu sali w przeszklonym kubiku. Szkło jest tu miejscami klarowne, tak żeby można było widzieć kucharzy, a miejscami matowe i jedynie w niewielkim stopniu przepuszczające światło. Podświetlony kubik wygląda jak orientalna latarnia z papieru na drewnianej konstrukcji.

Wszystkie strefy łączy ciemna podłoga z wędzonych, dębowych desek stylizowanych na bardzo stare (Unico/Kahrs). Widoczne w nich motylkowe szpunty, głębokie pęknięcia, szczeliny i słoje postarzają wnętrze, nadając mu rustykalny, ale jednocześnie „rzemieślniczy” charakter. W tej współczesnej reinterpretacji warsztatu tkackiego dźwięk krosien zastąpił jednak stukot noży sujihiki i yanagiba, używanych przez mistrzów kuchennego rękodzieła do krojenia, plastrowania i filetowania surowych ryb.

El Equipo Creativo - pracownia założona w 2010 roku przez Olivera Franza Schmidta i Natali Canas del Pozo, specjalizująca się m.in. we wnętrzach restauracyjnych. Autorzy takich barcelońskich projektów jak: Pakta, 41º Cocktail Bar, restauracje Tickets oraz Ikibana

Tekst pochodzi z „Architektury od wnętrza”, bezpłatnego dodatku dla prenumeratorów „Architektury-murator”.

NINE's. Restaurant & Sports Bar: lokal Roberta Lewandowskiego w Browarach Warszawskich Na początku października w Browarach Warszawskich otwarto NINE's. Restaurant & Sports Bar: nowy koncept gastronomiczny należący do Roberta Lewandowskiego i jego wspólników. Projekt wnętrza opracowało Studio 370.
Hotel Crowne Plaza Warsaw – The HUB. Miasto i człowiek według biura Tremend Na warszawskiej Woli, nieopodal ronda Daszyńskiego, powstał pierwszy w Polsce hotel Crowne Plaza Warsaw – The HUB. Projekt wnętrz opracowało biuro Tremend, czerpiąc inspiracje zarówno z tętniącej życiem,  eklektycznej metropolii, jak i wciąż obecnej w niej dzikiej natury.
FUTU SUSHI w nowym wydaniu – realizacja pracowni 74studio Restauracja FUTU SUSHI funkcjonuje w Białymstoku już od dziesięciu lat. Jej wykonane ponad dekadę temu wnętrze zostało zmodernizowane według projektu pracowni 74studio.
Drink_bar w Wolsztynie – miejsce spotkań z efektem WOW Goście centrum sportowo-rekreacyjnego Fala Park w Wolsztynie mogą od tego roku korzystać z nowego drink-baru. Oczekiwany przez inwestora klubowy klimat architekci osiągnęli, wieszając na ścianach i suficie kompozycje łańcuchów w kolorze zgaszonego złota.
Kawiarnia Sausalito / Hongkong Projekt Nataszy Minasiewicz w jednej z najgęściej zabudowanych dzielnic Hongkongu powstał z inspiracji teorią formy otwartej Oskara Hansena – pisze dla „Architektury-murator” Emily Verla Bovino.
„Architekt wnętrz” nr 2/2020. Pobierz bezpłatny PDF! W bieżącym numerze naszego specjalnego dodatku „Architekt wnętrz” prezentujemy nową przestrzeń publiczną w Tainan na Tajwanie projektu MVRDV, będącą połączeniem miejskiego placu, plaży i basenu, a także biura sieci Second Home w Los Angeles, które wskazują kierunek, w jakim być może już wkrótce podążać będą twórcy postpandemicznych miejsc pracy. Ponadto podsumowujemy ostatnią edycję Łódź Design Festival i publikujemy wywiad z Krzysztofem Toczydłowskim z TTA studio, a w ABC Specjalisty – innowacyjne przestrzenie sklepowe, akustyka pomieszczeń służących edukacji, ekologiczne toalety i łazienki w budynkach publicznych oraz przegląd najnowszych produktów wykończeniowych i dekoracyjnych.