Architektura MuratorRealizacjeWyszywane wnętrza

Wyszywane wnętrza

Restauracja Pakta w Barcelonie to niewielka przestrzeń dla zaledwie 32 gości, stworzona przez Olivera Franza Schmidta oraz Natali Canas del Pozo z pracowni El Equipo Creativo. Lokal znajduje się na parterze 7-piętrowego budynku mieszkalnego przy Calle Lleida, niespełna dwa kilometry w linii prostej od jednego z największych portów basenu Morza Śródziemnego – z 10 pasażerskich terminali portu wycieczkowego odpływają tam statki m.in. do Genewy, Livorno, Tangeru, na Majorkę i Ibizę.

Restauracja Pakta w Barcelonie
Linie na podłodze i ścianach poszerzają optycznie wąskie i długie pomieszczenie. Fot. Adria Goula
Restauracja PaktaBarcelona, Calle Lleida 5
AutorzyEl Equipo Creativo
InwestorAlbert Adrià, Ferran Adrià, Hermanos Iglesias
Powierzchnia użytkowa100.0 m²
Projekt2013
Data realizacji (koniec)2013

Ten międzynarodowy klimat daje się wyraźnie odczuć również w Pakcie, która w swoim menu łączy kuchnie dwóch bardzo odmiennych krajów, leżących na różnych kontynentach: Japonii i Peru. W keczua, urzędowym języku Peru, „pakta” oznacza „związek” – w tym przypadku dwóch kultur. Nie jest on tak egzotyczny, jak mogłoby się wydawać. W Peru żyje druga co do wielkości w Ameryce Południowej japońska mniejszość etniczna, ukształtowana pod koniec XIX wieku, gdy w poszukiwaniu pracy i łagodnego klimatu do Limy przybyła grupa niespełna tysiąca Japończyków. Z tego związku zrodziła się kuchnia Nikkei, łącząca japońskie sushi i peruwiańskie ceviche, zdobywająca dziś światowe stolice.

Pakta to pierwsza restauracja Nikkei w Barcelonie. Prowadzi ją słynny hiszpański kucharz Albert Adrià. Wystrój, podobnie jak potrawy w menu, ma wszystkie cechy fusion: nieoczywiste połączenia stworzyły tu nową, oryginalną całość. Kuchnia i dizajn korespondują ze sobą na kilku poziomach. Cofnięte w stosunku do lica budynku główne wejście jest zgeometryzowaną, asymetryczną kompozycją z drewna kasztanowca, szkła i pastelowych paneli. W swobodny sposób nawiązano w nim do ruchomych przegród w tradycyjnej japońskiej architekturze (stosowanych również w tzw. ryokan, czyli dawnych tawernach). Z kolei liternictwo i logo mogą kojarzyć się ze starożytnymi piramidami Inków (informację wizualną dla Pakty przygotowało barcelońskie Chicken Box Studio).

Zaraz za wejściem znajduje się bar, gdzie serwowane są japońskie sake i peruwiańskie pisco. Okala go szkielet z drewna sosnowego, miejscami domknięty półtransparentnymi panelami. Ta wykorzystywana na półki, ażurowa struktura tworzy niejako śluzę, strefę przechodnią, która oddziela optycznie bar od głównej przestrzeni restauracji. Dopiero tam bowiem można zobaczyć podstawowy element dekoracyjny pomieszczenia – kompozycję z kolorowych, bawełnianych sznurków rozpiętych na sosnowym szkielecie z peruwiańskich krosien. Osłaniają one ściany i sufity, a ustawione pod różnym kątem znakomicie budują dynamikę wnętrza. Napięte linie biegną przede wszystkim w pionie, lecz u góry przecina je jeszcze pas poziomy. Dominują ciepłe barwy w różnych odcieniach czerwieni, żółci i pomarańczy, poprzetykane zimną zielenią i brązem.

Restauracja Pakta w Barcelonie
Bar sake i pisco oddziela od głównej sali drewniana konstrukcja. Fot. Adria Goula

Układ nakładających się na siebie nici oraz rzucanych przez nie cieni tworzy wielowarstwową strukturę, dzięki której ściany, zamiast być płaskimi powierzchniami, nabierają głębi. 100 m2 w postaci długiego i wąskiego pomieszczenia podzielono na kilka stref. Za barem sake i pisco znajduje się bar sushi. Klienci siedzą tu wokół monolitycznych prostopadłościanów z białego marmuru o delikatnym ożyłkowaniu, na których przyrządzane są potrawy. Dalej mieści się główna sala restauracyjna – umeblowana czteroosobowymi stolikami z amerykańskiego dębu i obitymi czerwoną tkaniną ławami oraz drewnianymi krzesłami Midori (Sancal, proj. Ebualà). Kuchnia została ukryta na końcu sali w przeszklonym kubiku. Szkło jest tu miejscami klarowne, tak żeby można było widzieć kucharzy, a miejscami matowe i jedynie w niewielkim stopniu przepuszczające światło. Podświetlony kubik wygląda jak orientalna latarnia z papieru na drewnianej konstrukcji.

Wszystkie strefy łączy ciemna podłoga z wędzonych, dębowych desek stylizowanych na bardzo stare (Unico/Kahrs). Widoczne w nich motylkowe szpunty, głębokie pęknięcia, szczeliny i słoje postarzają wnętrze, nadając mu rustykalny, ale jednocześnie „rzemieślniczy” charakter. W tej współczesnej reinterpretacji warsztatu tkackiego dźwięk krosien zastąpił jednak stukot noży sujihiki i yanagiba, używanych przez mistrzów kuchennego rękodzieła do krojenia, plastrowania i filetowania surowych ryb.

El Equipo Creativo - pracownia założona w 2010 roku przez Olivera Franza Schmidta i Natali Canas del Pozo, specjalizująca się m.in. we wnętrzach restauracyjnych. Autorzy takich barcelońskich projektów jak: Pakta, 41º Cocktail Bar, restauracje Tickets oraz Ikibana

Tekst pochodzi z „Architektury od wnętrza”, bezpłatnego dodatku dla prenumeratorów „Architektury-murator”.

OKK! Design – branża wnętrzarska w dobie pandemii. Webinar Już 3 czerwca kolejna edycja OKK! Design. Po raz trzeci w formie webinaru. Architekci Magdalena Federowicz-Boule, Szymon Hanczar i Jacek Tryc przedstawią swoją analizę postpandemicznej rzeczywistości i prognozy na przyszłość.
Wyniki konkursu City Meble Znamy wyniki konkursu dla młodych projektantów organizowanego przez gdańską Galerię Wnętrz City Meble. Tematem tegorocznej edycji było zaprojektowanie inspirującego akcesorium użytkowego do przestrzeni pracy.
Koronawirus a architektura wnętrz – raport OKK! PR W jakim stopniu koronawirus uderzył w branżę wnętrzarską? Agencja OKK! PR przeprowadziła rozmowy z designerami i architektami wnętrz. Koronawirus a architektura wnętrz: raport.
Nadleśnictwo Dretyń od nowa: wnętrza Nadleśnictwa Dretyń projektu LOFFT Architektura Siedziba Nadleśnictwa Dretyń przeszła ostatnio spektakularną metamorfozę. Za projekt wnętrz tej niewielkiej placówki na Pomorzu odpowiada lokalna pracownia LOFFT Architektura Małgorzaty Hendrych-Lubińskiej.
Antalis Interior Design Award 2019: wyniki konkursu na projekty i realizacje wnętrzarskie Znamy zwycięzców konkursu Antalis Interior Design Award. Wśród laureatów z całej Europy znalazły się dwie pracownie z Polski.
Biuro w domu. Jak urządzić domowe biuro na czas epidemii? Domowe biuro nie jest wynalazkiem epoki koronawirusa. Biuro w domu, łączące funkcję miejsca pracy i przestrzeni do życia, obecne było w wielu formach od setek lat. Dopiero w drugiej połowie XX wieku zaczęto ten trend stopniowo ograniczać. Prezentujemy najciekawsze pomysły na aranżacje domowego biura.