Autorka: | Patrycja Olech |
Nazwa uczelni: | Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie |
Wydział: | Budownictwa i Inżynierii Środowiska |
Rok studiów: | 4 |
Rok rozpoczęcia studiów: | 2020 |
Opieka naukowa: | dr inż. Ewa Kosiacka-Beck |
Celem niniejszej pracy inżynierskiej jest zaprojektowanie ogrodu przydomowego, który będzie służył do terapii wspieranej hodowanymi przez inwestorów, alpakami, a także powiązany z przestrzenią sensoryczną. Głównymi użytkownikami są mieszkańcy posesji, czyli rodzice opiekujący się trojgiem dziećmi z dysfunkcjami i schorzeniami zespołu Aspergera. Podejmowane są aspekty oddziaływania podstawowych bodźców na przyrodę, a ponadto informację skupione na wymaganiach projektowych. Z punktu widzenia tematu pracy ważne także jest przybliżenie historii istnienia alpak i podstawowych wymagań hodowlanych tych zwierząt.
Koncepcja zagospodarowania ogrodu przydomowego wspierającego dysfunkcję i schorzenia dziecięce ze spektrum Aspergera przedstawia ogólny zarys projektu ogrodu w miejscowości Ostaszewo na ulicy Wiślanej. Opracowanie oparte o źródła literatury, analizy, a także przeprowadzone rozmowy z inwestorami i wykwalifikowanymi osobami.Kompozycja posiada swobodny, naturalistyczny, a jednocześnie nowoczesny styl. Do wejścia zabudowy jednorodzinny wprowadza mieszkańców reprezentacyjna rabata, której uzupełnieniem są krzewy i drzewa. Wprowadzony został rytm drzew i krzewów przy obrzeżu. Kamienna ścieżka wkomponowana w rabaty prowadzi do spotkania z zwierzętami,alpakami. Miejsce dla alpak odgrodzone jest roślinnością, aby mogły mieć więcej swobody, a także spełnia funkcję odgrodzenia od ulicy. Od strony zachodniej zaprojektowana jest winorośl, która spełni funkcję odgrodzenia i równocześnie użytkową. Od strony zachodniej znajduje się rabata w którą wkomponowane jest miejsce użytkowe. Natomiast przy ścieżce swoim urokiem i dekoracyjnością w okresie kwitnienia będą zachwycać trzy Magnolie gwiaździste ‘Royal Star’. W dalszej części ogrodu zaprojektowany został warsztat w połączeniu z tarasem i częścią gospodarczą w której jest miejsce na przeprowadzenie warsztatów z gliny. W projekcie została powiększona część sensoryczna, która jest kluczowym aspektem. Natomiast niektóre z roślin wabią owady w skutek czego dzieci inwestorów przybliżą świat fauny. Wykorzystane kolory w projekcie uwzględniają wpływ na pobudzenie zmysłów człowieka.