Głównym celem niniejszej pracy dyplomowej jest stworzenie ergonomicznej, bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni na potrzeby nauki oraz pracy zdalnej. Projektowana przestrzeń znajduje się w samym centrum Szczecina, dzięki czemu dojazd oraz dojście do biura będzie ułatwione dla mieszkańców z każdej dzielnicy miasta. Pomysłem na postpandemiczną przestrzeń co-workinową powstał w odpowiedzi na Pandemię Koronawirusa, która panowała od marca 2020 roku aż do początku 2022 roku. Sytuacja panująca na świecie uniemożliwiała pracę oraz naukę w trybie stacjonarnym. Koncepcja projektu ma być rozwiązaniem na przedstawioną sytuację i stworzeniem bezpiecznego miejsca spotkań. Projektowane wnętrze ma 244 m2 i jest podzielone na trzy strefy jakimi są: strefa co-work, strefa relaksu oraz strefa gastronomiczna. Kolory, której przeplatają się w pomieszczeniu to odcienie bieli, niebieskiego, pomarańczowego oraz zieleni. Zostały dobrane tak, aby wpływały na dobre samopoczucie oraz koncentrację. Kolory przechodzą od posadzek, aż do sufitu. Posadzka w głównej części jest wykonana z mikrocementu w odcieniu szarości, która w zależności od strefy przechodzi w inny kolor, tworząc kształty, będące głównym motywem w całym pomieszczeniu. Na sufitach również został zastosowany podobny zabieg, równolegle do kształtów na posadzce, te same kształty wychodzą poza wysokość sufitu, tworząc miejscami obniżenia w danym kolorze.
Strefa co-work ma 167,9 m2 i przeznaczona jest głównie do pracy samodzielnej, jak i w grupie. Jest największą strefą w pomieszczeniu, która zaczyna się już przy samym wejściu do biura. Kolorami dominującymi w tej strefie są niebieski, zielony oraz pomarańczowy. Posadzka wykonana jest z mikrocementu w odcieniu szarości z dekoracyjnymi elementami w kolorze zieleni i niebieskiego. W strefie do pracy zostały zaprojektowane stoły 4 w organicznych kształtach, które można łączyć lub rozdzielać w zależności od potrzeb. Na stołach zostały zaprojektowanie specjalnie konstrukcje o wysokości 80 cm z wbudowanym paskiem LED, które dokładnie oświetlają przestrzeń roboczą. Przez stoły przechodzi kolor niebieski lub zielony, który przecina się dokładnie w tym samym miejscu co kolorystyczne kształty na posadzce. W strefie znajduje się również prywatne miejsce do pracy, wydzielone konstrukcją z metalowych prętów, tworzących trzy wejścia w kształcie łuków. Stalowa Konstrukcja, na określonych wysokościach łączy się z płytą akrylową w kolorze niebieskim. W tym miejscu został zaprojektowany blat przez całą długość ściany, przy którym wydzielono trzy stanowiska do pracy przed komputerem. Na sąsiedniej ścianie zaprojektowano blat do pracy na stojąco, a naprzeciwko umiejscowiono drukarkę. Pod oknami, przez całą długość ściany rozciąga się betonowa donica, z której pnie się roślinność. W strefie co-work zostały również zaprojektowane siedziska z wbudowanymi gniazdami elektronicznymi oraz blaty robocze między oknami, wydzielone na dwa miejsca do pracy. Przy każdym stanowisku do pracy zamontowana została ścianka z pleksi, która ma na celu zachowanie bezpiecznej odległości między użytkownikami. W strefie znajduje się również specjalnie zaprojektowana ściana z wnękami o organicznych kształtach. Wnęki obudowane są miękką tkaniną, dzięki czemu można w nich pracować w pozycji siedzącej i półleżącej.
Strefa relaksu to przestrzeń o powierzchni 16,7 m2 . Wydzielona jest konstrukcją z metalowych prętów oraz zielonej płyty akrylowej, która tworzy łuk w centrum, przy wejściu do strefy. Pomieszczenie zachowane jest w delikatnej kolorystyce i łączy odcienie zieleni, beżu oraz szarości. W centralnej części oraz z prawej strony tego pomieszczenia znajduje się kaskadowa strefa do siedzenia, wykonana z betonu, do której przymocowane są okrągłe, drewniane stoliki. W lewej części, z tego samego materiału zaprojektowano dwie przegrody przeznaczone na przechowywanie książek. Pomieszczenie dopełnia ściana z roślinami stabilizowanymi, które nie wymagają specjalnych warunków oraz pielęgnacji.
Strefa gastronomiczna to przestrzeń o powierzchni 33,3 m2, która znajduje się w głównej części projektowanego wnętrza. Kolorystyka zachowana jest w delikatnych odcieniach beżu oraz bieli. Centralną część strefy tworzy wyspa, w której wydzielone zostały przegrody przeznaczone na napoje oraz przekąski. Zabudowane są szybą, która po dokonaniu płatności w panelu dotykowym, odblokowuje się, aby można było wyciągnąć zakupiony przez siebie produkt. Blat połączony jest ze stalowymi prętami do zabudowy sufitowej, która rozchodzi się przez całą strefę gastronomiczną. Od strony wejścia, również zaprojektowana została przegroda na napoje, a obok niej zamontowano panel dotykowy do płatności, znajdujący się na blacie. Strukturalna, ryflowana szyba, która znajduje się między blatem a zabudową, ma na celu oddzielenie miejsca płacenia od strefą gastronomicznej. W zabudowie wydzielone zostały dwie wnęki na ekspresy do kawy, 9 a nad nimi znajduje się półka, rozlegająca się przez całą zabudowę na lewej ścianie. Stronę doświetla pasek LED. Wewnątrz znajduje się blat biegnący przez całą przestrzeń, przeznaczony do spożycia posiłków oraz odpoczynku. W centralnej i wewnętrznej części znajduje się również owalne siedzisko z zabudową do sufitu z półką na zwisającą roślinność. Siedziska dobrane do strefy to krzesła Noom Gropius chair CS1.
Wiktoria Urbańska
Jestem absolwentką Architektury Wnętrz studiów magisterskich, na Akademii Sztuki w Szczecinie. Studia licencjackie obroniłam na tym samym kierunku w 2022 roku. Architektura i projektowanie wnętrz należą do moich pasji od wielu lat, stąd też wybór kierunku na studiach. Najbardziej interesuję się projektowaniem wnętrz przestrzeni publicznych. Do moich zainteresowań należą również ceramika oraz rzeźba, które wykonuję w wolnych chwilach. Do moich sukcesów należą odbycie stażu na drugim roku studiów licencjackich w Pracowni Projektowej ARCHITEKA oraz udział w wielu wystawach krajowych jak i międzynarodowych.