Centrum Lascaux IV we Francji

i

Autor: Archiwum Architektury W części północnej zlokalizowano wejście główne. Wokół muzeum architekci zaprojektowali ogromny obszar zróżnicowanej zieleni. Fot. BOEGLY + GRAZIA PHOTOGRAPHERS

Centrum Lascaux IV we Francji

2017-04-28 11:57

Lascaux IV jest pierwszym obiektem, w którym repliki dzieł naskalnych z okresu paleolitu ze słynnych grot nad Wezerą pokazano w całościowej formule wraz z szeroko nakreślonym kontekstem historycznym. Konstrukcję budynku wykonano z żelbetu o eksponowanej powierzchni, której chropowatość nawiązuje do faktury skał. Rozcięcia w ścianach i stropodachu zamknięto z kolei gładkim, przezroczystym szkleniem, zapewniającym bezpośrednią penetrację światła dziennego do wnętrz – o najnowszej realizacji pracowni Snøhetta pisze Maciej Lewandowski.

Nazwa obiektuCentrum dla odwiedzających jaskinie Lascaux
Adres obiektuMontignac, Francja
AutorzySnøhetta
Współpraca autorskaSRA Architectes, Duncan Lewis Scape Architecture
Architektura krajobrazuSnøhetta
KonstrukcjaKhephren Ingéniere
InwestorConseil Général de la Dordogne
Powierzchnia terenu53065.0 m²
Powierzchnia całkowita8365.0 m²
Projekt2012
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycjinie podano

Lascaux IV jest pierwszym obiektem, w którym repliki dzieł naskalnych z okresu paleolitu ze słynnych grot w pobliżu miejscowości Montignac nad Wezerą pokazano w całościowej formule wraz z szeroko nakreślonym kontekstem historycznym. Odkryte w 1940 roku jaskinie w południowo-zachodniej Francji udostępnione były publiczności w latach 1948-1968. Ze względu na zły stan malowideł (na skutek działania pary wodnej, dwutlenku węgla, a także wadliwej klimatyzacji) pod koniec lat 60. zdecydowano o ich zamknięciu. W kolejnych latach stworzono wierne kopie groty: Lascaux II (1983), Lascaux III (forma objazdowej wystawy) i finalnie – Lascaux IV (2017), która nie jest typowym muzeum prezentującym historyczne artefakty, lecz obiektem, w którym przybliża się i wyjaśnia historię danego miejsca i jego znaczenie.

Budynek zlokalizowano na granicy między dziewiczym lasem porastającym wzgórza Lascaux a rolniczą doliną Wezery. Zróżnicowana, drobna zabudowa miasteczka, malowniczo rozrzucona wśród pól uprawnych, stanowiła pretekst do ukształtowania architektury pawilonu w sposób nieregularny, jako przenikającej się z naturalnym krajobrazem. Obiekt kształtem nawiązuje do skały przeprutej dwoma zasadniczymi cięciami: poziomym, wprowadzającym powiązania widokowe między wnętrzem budynku a jego otoczeniem, oraz pionowym – wprowadzającym światło dzienne przez biegnące wzdłuż osi świetliki dachowe. Budynek zaprojektowano jako przedłużenie wzgórza skrywającego oryginalną grotę.

Konstrukcja

Konstrukcję budynku – stropy, ściany, elewację – wykonano z żelbetu o eksponowanej powierzchni, której chropowatość nawiązuje do faktury skał. Rozcięcia w ścianach zewnętrznych i stropodachu zamknięto gładkim, przezroczystym szkleniem, zapewniającym bezpośrednią penetrację światła dziennego do wnętrz. Skontrastowanie materiałów ożywia przestrzeń poprzez wprowadzenie efektów światła i cienia, przezroczystości i matowości, chropowatości i gładkości, co przywołuje nastrój towarzyszący penetrowaniu jaskiń. Dach z kolei obsadzono roślinnością. Ścieżka zwiedzania prowadzi gości poprzez wiele miejsc o określonych funkcjach. Ze strefy wejściowej dostają się windą na zlokalizowany na dachu taras widokowy, z którego roztacza się panorama okolic Monitgnac i Lascaux. Nachylony dach prowadzi dalej w stronę naturalnej wielkości makiety groty, w której wnętrzu panuje półmrok i wilgoć, a akustyka odpowiada tej naturalnej występującej w jaskiniach. Model wykonano dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii mapowania cyfrowego, przy współpracy ze specjalistami z dziedziny sztuki paleolitycznej. Kolejny etap zwiedzania stanowią wystawy wprowadzające w kontekst historyczny i przybliżające zagadnienia sztuki prehistorycznej. Scenografia jest tu w dużej mierze oparta o interaktywne technologie multimedialne, przy czym ważny element wyposażenia stanowi niewielkie urządzenie w postaci tabletu, które każdy zwiedzający otrzymuje na wejściu, prezentujące w formie audiowizualnej szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych fragmentów wystawy i pozwalające oznaczać jej interesujące elementy.