Kaplica Dźwięku, położona w górskiej dolinie dwie godziny jazdy samochodem od centrum Pekinu, to monolityczna sala koncertowa, z której roztacza się widok na ruiny Wielkiego Muru Chińskiego z czasów dynastii Ming. Zaprojektowana została przez pekińską pracownię OPEN we współpracy z firmą inżynierską Arup odpowiedzialną za projekt konstrukcji oraz instalacji. Założyciele pracowni, Li Hu i Huang Wenjing, pragnęli zminimalizować wpływ obiektu na otoczenie, jednocześnie nie pozostawiając wątpliwości, że jest ona dziełem człowieka. W ten sposób powstała przypominająca skałę struktura mieszcząca półzewnętrzny amfiteatr, scenę na świeżym powietrzu, platformy widokowe i garderobę.
Betonowe pasma ułożone jedno na drugim odchylają się od siebie, tworząc kształt odwróconego stożka. Kręte schody prowadzą przez budynek na platformę na dachu, z której roztacza się panoramiczny widok na dolinę. Odsłonięty beton harmonizuje z otoczeniem również dzięki dodatkowi kruszywa z lokalnych złóż – uzyskano w ten sposób ciemny odcień powierzchni betonowej. W przestrzeniach wewnętrznych akcenty z brązu w detalach takich jak poręcze i drzwi zostały użyte w celu stworzenia ciepłego kontrastu z betonem. Kiedy nie odbywają się koncerty, sala stanowi przestrzeń do kontemplacji i spotkań społeczności. Byliśmy bardzo świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywała, aby zaproponować przemyślaną strukturę, która naturalnie wpasuje się w tak wyjątkowy krajobraz. Chcieliśmy stworzyć coś innego, a co ważniejsze – coś znaczącego. Znajdujemy się teraz w czasach, kiedy pytanie o nasze relacje z naturą jako istot ludzkich jest bardziej palące niż kiedykolwiek. Czy potrafimy być na tyle pokorni, by usłyszeć, co szepcze do nas natura? Symfonia natury jest tym, czego naprawdę chcieliśmy, aby ludzie tutaj doświadczyli – opisują swój projekt architekci.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”.Chcesz dalej czytać ten tekst?