Przebudowa kampusu wchodzącego w skład Muzeum Sztuki Współczesnej w Houston jest obecnie największą inwestycją dla instytucji kultury w Ameryce Północnej. Celem nowego założenia urbanistycznego jest dopełnienie przestrzenne sąsiadujących historycznych obiektów, takich jak kościół z 1924 roku, budynek Miesa van der Rohe czy park rzeźb projektu Isamu Noguchi. Częścią kampusu jest również nowy budynek o powierzchni ponad 22 000 m2, mieszczący kolekcje sztuki współczesnej, nazwany od patronów muzeum Nancy i Richa Kinderów. Na trzech poziomach rozmieszczonych wokół przestrzeni centralnej rozlokowano sale wystawiennicze, audytorium dla 225 gości, kawiarnie, restaurację, parking podziemny ze 115 miejscami oraz tunele dla pieszych pomiędzy Szkołą Artystyczną Glassell oraz budynkiem prawa Caroline Weiss.
Projekt zlecono pracowni Steven Holl Architects, znanej m.in. z realizacji kompleksu mieszkaniowego Linked Hybrid w Pekinie („A-m” 11/09), Muzeum Sztuki Współczesnej w Richmond czy przebudowy Muzeum Sztuki Nelson Atkins w Kansas City. Założeniem koncepcyjnym było wpisanie się w kontekst istniejących budynków – zamkniętej, kamiennej formy projektu Rafaela Moneo oraz stalowo-szklanego obiektu Miesa van der Rohe. Zaproponowany projekt – prosty geometrycznie, z masywną, półprzeźroczystą fasadą – stworzył balans pomiędzy wcześniej wspomnianymi budynkami. Półtransparentna elewacja, zbudowana z elementów w kształcie połowy walca, stanowi ekran dla gry światła i cienia drzew z parku rzeźb.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”.Chcesz dalej czytać ten tekst?