Architektura MuratorTechnikaKontrola nad realizacją

Kontrola nad realizacją

Kluczowe było znalezienie rozwiązań, które umożliwiłyby zachowanie dużej kontroli nad realizacją. Chłodna i powściągliwa bryła obiektu oraz miękka, ciepła przestrzeń holu głównego miały się wzajemnie uzupełniać i podkreślać.

Zarówno podczas prac nad projektem, jak i później, w trakcie prowadzenia nadzorów, kluczowe było znalezienie rozwiązań, które – pozostając i atrakcyjne, i współcześnie wykonalne – umożliwiłyby zachowanie dużej kontroli nad realizacją. Chłodna i powściągliwa bryła obiektu oraz miękka, ciepła przestrzeń holu głównego miały się wzajemnie uzupełniać i podkreślać.

Zależało nam, aby materiały konstrukcyjne i wykończeniowe, rozwiązania detali oraz kolorystyka budynku, były nie tylko atrakcyjne i logiczne, ale też możliwie spójne i identyfikowalne jako jego część. Najbardziej złożony problem architektoniczny i konstrukcyjny stanowiły oczywiście ściany krzywoliniowe holu głównego. Zastosowane w tym przypadku rozwiązania miały też wpływ na ostateczny charakter pozostałych wnętrz obiektu.

Trójwymiarowy model powierzchni ścian stanowił punkt wyjścia dla kolejnych modeli konstrukcyjnych i opracowań wykonawczych, a także bazę współrzędnych geodezyjnych używanych na budowie do weryfikowania ich krzywizn. Rozważane były różne możliwości, od monolitycznych ścian żelbetowych poprzez prefabrykowane panele fibrobetonowe aż po ostatecznie zrealizowane ściany w konstrukcji stalowej wykończone natryskiem betonowym. Kolejne etapy prac niosły ze sobą zmiany konstrukcji, rozwiązań instalacyjnych, ale też faktury i kolorystyki ścian, co wiązało się z modyfikacjami rozwiązań materiałowych i kolorystycznych reszty budynku.

Dobra współpraca z naszymi partnerami w biurach branżowych oraz z wykonawcami obiektu umożliwiła realizację elementów tak efektownych i trudnych jak wspomniane ściany krzywoliniowe, most spinający ze sobą dwa poziomy posadzki holu głównego czy podwieszone do konstrukcji dachu 16-metrowe przeszklenie otwierające tę przestrzeń na zachodnią część parku. Dobór materiałów wykończeń i indywidualne rozwiązania detali służyły nadaniu spójności zróżnicowanym formom i funkcjom występującym w muzeum.

Autor: Marcin Ferenc
Notatki o współczesnej architekturze Finlandii: Rainer Mahlamäki we Wrocławiu Finlandia już dawno wyprzedziła inne kraje Starego Kontynentu zarówno pod względem jakości życia jej mieszkańców, jak i innowacyjności. Jeszcze do 2 października można oglądać we Wrocławiu wystawę poświęconą fińskiej architekturze. Jednym z wydarzeń towarzyszących ekspozycji będzie wykład Rainera Mahlamäkiego.
Futuro House. Drugie życie utopii Futuro House został wyprodukowany w tym samym tygodniu 1969 roku, w którym Neil Armstrong stawiał pierwsze kroki na księżycu. Jeden z około 100 powstałych od tamtego czasu domów „wylądował” na tarasie Central Saint Martins w Londynie.
Ciasteczko w pudełku. O Muzeum Historii Żydów Polskich Grzegorz Stiasny Pomysł fińskich architektów opierał się na syntezie racjonalnej, prostokreślnej, szklanej bryły i przecinającego ją konwulsyjnie, rozfalowanego wnętrza. To wnętrze – pasaż między placem przed pomnikiem (miejscem oficjalnych uroczystości) a nieformalnym skwerem o osiedlowym charakterze – łączy wyraz symboliczny ze swą atrakcyjnością przestrzenną i ma szansę pozostawać w pamięci jako architektoniczny klejnot.
Skromność i spokój. Rainer Mahlamäki o Muzeum Historii Żydów Polskich Celem architekta jest zaprojektowanie takiego budynku, który będzie sprawiał wrażenie, jakby w danej lokalizacji stał od zawsze, i zaprojektowanie takich przestrzeni, które przetrwają zmieniające się w czasie mody.
Jak powstawało Muzeum Historii Żydów Polskich Wraz z budynkiem Muzeum Historii Żydów Polskich zyskaliśmy poetycki i pełen dramaturgii symbol, ikonę architektury już nie o lokalnym, ale o europejskim zasięgu.