Architektura MuratorTechnikaWarsztatTeatr Dee i Charlesa Wylych

Teatr Dee i Charlesa Wylych

W tradycyjnym układzie budynku teatru centralnie położona przestrzeń sceniczna z widownią otoczona jest pomieszczeniami pomocniczymi. Powoduje to odcięcie miejsca spektaklu od otoczenia. Autorzy projektu Wyly Theatre postanowili wszystkie funkcje pomocnicze zlokalizować pod i nad przeszkloną całkowicie przestrzenią sceniczną i audytoryjną. W efekcie powstał budynek o dwunastu kondygnacjach. Autorzy: OMA i REX

Teatr Dee i Charlesa Wylych
Dee and Charles Wyly TheaterDallas, Texas, USA
AutorzyREX/OMA, Joshua Prince-Ramus, Rem Koolhaas
Współpraca autorskaKendall/Heaton Associates
KonstrukcjaMcCarthy Construction – Gary Akin, Wayne Hendricks
InwestorDallas Center for the Performing Arts
Powierzchnia całkowita7469.0 m²
Projekt (data)2006
Data realizacji (koniec)2009

Architektura poprzez technikę. Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
(autorzy: REX / OMA)
W dziale Technika prezentujemy najnowsze, znaczące realizacje architektoniczne powstałe dzięki wykorzystaniu współczesnych zdobyczy techniki i inżynierii. W maju – teatr w Dallas autorstwa pracowni OMA i REX o fasadzie z ekstrudowanych profili aluminiowych różnej średnicy i mieszanej konstrukcji, którą tworzą stalowe kratownice, wielkowymiarowe słupy żelbetowe i stalowe stropy. W budynku zastosowano też wiele ciekawych rozwiązań akustycznych – w pobliżu znajduje się autostrada i trasy lotnicze.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, na podstawie materiałów od biur REX i OMA, zdjęcia: Iwan Baan/REX

"A-m" 05/2010

Projektanci dążyli do uzyskania krótkiego czasu pogłosu (0,8-1,4 sekundy), najlepszego dla przedstawień teatralnych. Jednak ponieważ czas pogłosu jest odwrotnie proporcjonalny do powierzchni materiałów dźwiękochłonnych, a większą część obudowy przestrzeni scenicznej stanowiła elewacja ze szkła dobrze odbijającego dźwięk, jedyną szansą na uzyskanie kontroli nad rozchodzącym się po audytorium dźwiękiem była konstrukcja technicznego sufitu podwieszonego w strefie nadscenia. Niektóre elementy elewacji funkcjonują jako drzwi obracane, co pozwala na powiązanie wnętrza z przedpolem budynku również pod względem funkcjonalnym.

Mieszaną konstrukcję budynku, pozbawioną słupów narożnych i pośrednich, tworzą kratownice stalowe, wielkowymiarowe słupy żelbetowe i stalowe stropy. Jej głównymi elementami jest sześć wielkowymiarowych kolumn, obwodowa ściana usztywniająca oraz trzykondygnacyjna kratownica (między kondygnacjami +4 i +7). Wyżej położone kondygnacje obłożono prefabrykowanymi elementami aluminiowymi składającymi się z pionowych profili rurowych różnej średnicy, których układ daje efekt tekstury.

Dee and Charles Wyly Theater
Dallas, Texas, USA
Autor: REX/OMA, Joshua Prince-Ramus i Rem Koolhaas
Współpraca: Kendall/Heaton Associates
Konstrukcja: McCarthy Construction – Gary Akin, Wayne Hendricks
Akustyka: DHV – Renz van Luxemburg, Ben Kok, Theo Raijmakers
Inwestor: Dallas Center for the Performing Arts
Powierzchnia całkowita: 7469 m2
Projekt: 2006
Realizacja: 2009
Nie podano kosztu inwestycji

Centrum handlowe / Gwanggyo Wyzwanie stanowiła konstrukcja przeszklenia osłaniającego tzw. pętlę publiczną, wykonanego z 1646 elementów łączonych węzłami, które powstały z wykorzystaniem technologii druku 3D. O nowej realizacji OMA pisze Radosław Stach.
Reinier de Graaf – Klimat, gospodarka i Statek Ziemia Zmianom klimatu próbujemy zaradzić poprzez działania absurdalnie nieistotne. Mamy więc zielone hummery, zieloną Colę, zielone prezerwatywy, a tymczasem zmierzamy ku apokalipsie – rozmowa z Reinierem de Graafem, partnerem w OMA.
OMA w Krakowie – wykład Reiniera de Graafa Fundacja Instytut Architektury oraz Goethe-Institut Krakau zapraszają na wykład „Architektura bez właściwości”, który wygłosi Reinier de Graaf, jeden z partnerów pracowni OMA, autor bestsellerowej książki „Four Walls and a Roof. The Complex Nature of Simple Profession”. Spotkanie już 6 grudnia!
Manifesta 12. Architekci-kuratorzy w Palermo Tegoroczne biennale sztuki współczesnej Manifesta 12 będzie miało nietypowy charakter, po raz pierwszy przygotowuje je bowiem biuro architektoniczne, w dodatku jedno z bardziej znanych na świecie - holenderska OMA.
Muzeum Dizajnu w Londynie projektu OMA Na potrzeby nowej siedziby muzeum zaadaptowano zabytkowy budynek Commonwealth Institute z roku 1962. W ramach skomplikowanego procesu przebudowy usunięto oryginalną konstrukcję żelbetowych stropów, wspierając charakterystyczne dwukrzywiznowe zadaszenie tymczasowymi stalowymi podporami. Oryginalną elewację zmieniono na podwójną, przeszkloną „skórę”, znacząco poprawiając w ten sposób izolacyjność termiczną i jednocześnie zapewniając odpowiednie nasłonecznienie pomieszczeń.
Harmonia przeciwieństw. Fondazione Prada projektu OMA Siedziba Fondazione Prada mieści się na południu Mediolanu, w postindustrialnym zespole budynków z początku XX wieku. 9 maja otwarto nowe elementy kompleksu, zaprojektowane przez pracownię OMA.