Spis treści
- Szkoła w Białołęce - zwycięski projekt w konkursie z 2020 roku
- Jak spełniono wymagania inwestora, dotyczące ochrony przyrody?
- Założenia projektowe budynku nowej szkoły w Białołęce
- Szara cegła nawiązuje do warszawskich budynków publicznych
- Różne funkcje - szkoła, przedszkole, hala sportowa
- Hol w centrum szkoły i klatki schodowe
- Biblioteka szkolna i pomieszczenia gospodarcze
- Sale dla mniejszych dzieci na parterze, dla starszych na piętrze
- Zadowolenie projektantów, w tym z zachowania zieleni
Szkoła w Białołęce - zwycięski projekt w konkursie z 2020 roku
Konkurs architektoniczny na projekt szkoły podstawowej na Białołęce ogłoszono na początku 2020 roku. Stworzona przez naszą pracownię koncepcja otrzymała pierwszą nagrodę. Zaproponowaliśmy budynek wykończony szarą cegłą dwukondygnacyjny z zielonymi dziedzińcami i boiskiem na dachu. Obiekt przeznaczony jest dla 900 uczniów. Znajdą się w nim 32 klasy I-VIII oraz cztery oddziały przedszkolne, w tym jeden integracyjny. W ramach inwestycji powstaje też zespół boisk, plac zabaw, parking i tereny zieleni.
Czytaj też:
- Polacy chcieli zbudować Muzeum Historii i Przyszłości w Turku. Konkursy za granicą - jak to wygląda w Finlandii?
- Ratusz dzielnicy Białołęka w Warszawie
Jak spełniono wymagania inwestora, dotyczące ochrony przyrody?
Już na etapie konkursu inwestor zaznaczył, że projekt musi uwzględniać ochronę przyrody, w tym lasu łęgowego w zachodniej części działki, dlatego założyliśmy wkomponowanie budynku w otaczającą zieleń. Na polanie w sąsiedztwie łęgów przewidziano utworzenie „zielonej klasy”, która umożliwi prowadzenie lekcji na świeżym powietrzu. Miasto planuje też przeznaczyć sąsiednie działki na zieleń urządzoną tak, aby wpisywało się to w koncepcję utworzenia w tym miejscu terenu o charakterze naturalnego parku. Realizacja uzyskała dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych i wykonuje ją konsorcjum firm Wodpol z Żywca (lider), PBO Śląsk z Sosnowca i Conexio z Katowic.
Założenia projektowe budynku nowej szkoły w Białołęce
Podstawowymi założeniami projektowym było dostosowanie budynku do ukształtowania terenu i drzew rosnących na działce oraz wytworzenie wnętrz urbanistycznych przeznaczonych dla poszczególnych grup dzieci (placu wejściowego, zielonego amfiteatru / placu rekreacyjnego, który w przyszłości może łączyć się z podobną strefą na sąsiedniej działce), a także ogródków – przedszkolnego oraz przy poszczególnych klastrach klas. Zależało nam na czytelnym rozkładzie funkcji, dlatego zaproponowaliśmy podział na części przeznaczone dla poszczególnych grup wiekowych (przedszkole, klasy 1-3, klasy 4-8) lub na bloki funkcjonalne (sport, pomieszczenia ogólnego przeznaczenia) wraz z przynależną im częścią zewnętrzną. Hol, jako serce budynku, miał łączyć wszystkie strefy.
Realizowany obiekt podporządkowany jest racjonalnemu wykorzystaniu przestrzeni i ukształtowania terenu. Bardzo ważnym elementem projektu są jasne przestrzenie wewnętrzne, dzięki którym szkoła sprawia wrażenie miejsca otwartego i dostępnego dla wszystkich. W projekcie starano się wykreować różnorodne strefy, sprzyjające uczeniu się i wspólnemu przebywaniu dzieci. Ukształtowanie terenu oraz drzewostan na działce zdeterminowały układ projektowanej inwestycji. Naturalna skarpa, biegnąca w poprzek działki, spowodowała rozmieszczenie funkcji na półpoziomach. Kształt budynku, a przede wszystkim umieszczenie największego boiska na dachu pozwoliły na zachowanie maksymalnej liczby drzew. Te najbardziej wartościowe wyeksponowano na placu wejściowym i w ogródkach.
Szara cegła nawiązuje do warszawskich budynków publicznych
Projektowane elewacje operują ograniczoną liczbą środków kompozycyjnych. Obiekt w całości wykończony będzie szarą cegłą betonową, nawiązującą do tradycji warszawskich budynków publicznych. Elementem ocieplającym są szerokie pasy zestawów okiennych wykonanych w drewnianej stolarce o naturalnym wybarwieniu oraz strefa wejściowa w podcieniu, której sufit wykończono drewnianymi listwami. Uzupełnienie stanowią prefabrykaty betonowe. W oknach sal lekcyjnych od strony wewnętrznej wykonywane są elektrycznie sterowane zasłony zacieniające, które zapewnią odpowiedni komfort użytkowania.
Różne funkcje - szkoła, przedszkole, hala sportowa
Obiekt funkcjonalnie podzielony jest na trzy części – szkołę, przedszkole oraz halę sportową z boiskiem na dachu. Od frontu, w podcieniu budynku znajduje się wejście do części przedszkolnej. Z centralnego korytarza przechodzi się do czterech sal, z których każda ma bezpośredni dostęp do wydzielonego placu rekreacyjnego. Od strony wschodniej zaplanowaliśmy salę gimnastyczną i strefę integracji sensorycznej, a także pomieszczenia administracji, magazyny, szatnie i toalety. Idąc dalej w głąb podcieniem, mijamy z jednej strony zamknięty ogródek przedszkolny, z drugiej – główny plac szkolny schodzący o pół poziomu. Na końcu podcienia znajduje się wejście główne do szkoły.
Hol w centrum szkoły i klatki schodowe
Centralną częścią szkoły jest hol, z którego schody prowadzą odpowiednio pół kondygnacji w dół do szatni i pomieszczeń klas I-III oraz w górę – na piętro do szatni i klas IV-VIII. Bezpośrednio do holu przylega stołówka, a za nią w głębi zaplecze kuchenne obsługujące również przedszkole. Na poziomie +1 od strony północnej z przestrzeni holu dostępne są pomieszczenia administracyjne (sekretariat z aneksem socjalnym, gabinety dyrekcji, pokój spotkań z rodzicami oraz pokój nauczycielski z zapleczem).
Biblioteka szkolna i pomieszczenia gospodarcze
W części zachodniej przylegającej do głównych schodów na poziomie +1 znajduje się biblioteka z czytelnią multimedialną i widokiem na plac wejściowy. Z holu prowadzą również schody do jedynej części podpiwniczonej zlokalizowanej tuż pod nim i mieszczącej częściowo doświetlone od wschodu sale konserwatora, magazyn oraz przyłącza wody i pomieszczenia techniczne ze zbiornikiem retencyjnym.
Sale dla mniejszych dzieci na parterze, dla starszych na piętrze
Zespół pomieszczeń klas nauczania początkowego i świetlice zlokalizowane zostały na parterze i mają bezpośrednie wyjścia do zewnętrznych stref rekreacji lub ogródków. Wzdłuż korytarzy zapewnione są wewnętrzne strefy rekreacji i odpoczynku z miękkimi pufami. Pomieszczenia klas IV-VIII znajdują się na piętrze +1. Sale lekcyjne zorganizowane są wokół zielonych dziedzińców. Przy salach podobnie jak na parterze umieszczono doświetlone strefy rekreacji z widokiem na dziedzińce. W północnej części budynku znajdują się pracownie specjalistyczne z zapleczami oraz wydzielona akustycznie sala muzyczna. Pracownie: geograficzna, biologiczna, muzyczna oraz sala komputerowa, których okna wychodzą na północny-wschód, doświetlone zostały przez świetliki dachowe skierowane na południowy zachód. Wszystkie klasy zarówno szkolne, jak i przedszkolne wyposażone są w zabudowę z umywalkami oraz szafki z wydzielonymi pojedynczymi przegrodami dla każdego dziecka.
Podobnie jak w realizowanej przez nas szkole podstawowej w Wilanowie („A-m” 3/2021) zdecydowaliśmy się na stworzenie boiska szkolnego na dachu budynku (30 x 60 m). Jego nawierzchnia wykonana jest ze sztucznej trawy. Attyka wokół zostanie wyposażona w piłko-chwyty o wysokości 6,5 m z ocynkowanych ogniowo dwuteowników, pomiędzy którymi rozpięta będzie siatka z linek ze stali nierdzewnej. Oprócz niego w obiekcie zaplanowano dużą salę gimnastyczną na parterze z boiskiem (40 x 20 m) i pomieszczeniami zapleczowymi, oraz małą – w centralnej części zespołu nauczania początkowego połączoną z nią komunikacyjnie, mogącą pełnić funkcję jej zaplecza. Duża sala dzięki niezależnemu wejściu z własną kontrolą dostępu i opcją oddzielenia od pozostałej części budynku może być udostępniana po godzinach zamknięcia szkoły.
Zadowolenie projektantów, w tym z zachowania zieleni
Patrząc z perspektywy czasu, utwierdzamy się w przekonaniu, że większość ważnych decyzji podjętych przez nas na etapie projektu konkursowego się sprawdziło. Kluczowe były wizyty w terenie i wynikające z nich przekonanie o bezwzględnej konieczności uszanowania istniejącej wartościowej zieleni wysokiej, w tym kilkunastu dębów. „Podążanie” budynku za ukształtowaniem terenu, tradycyjne materiały wykończeniowe oraz wpisanie obiektu pomiędzy rozłożyste drzewa wytworzyło niemożliwe do osiągnięcia w przypadku nowych nasadzeń wrażenie budynku stojącego już „od dawna” w tym miejscu. Ważne jest również to, że dzielnica zdecydowała się wybrać projekt w procedurze konkursu architektonicznego, który według nas jest najwłaściwszą formą procesu wyboru koncepcji projektowej dla budynków publicznych.
Czytaj też:
- Monika Arczyńska: zmiany są oczekiwane, potrzebne i mile widziane
- Zarobki architektów w Danii. Wywiad z Mateuszem Mastalskim z pracowni Henning Larsen
- Szkoła otwarta dla społeczności. Nordøstamager School z pracowni Christensen & Co Architects
Wybór projektu w konkursie i świadome utożsamienie się inwestora ze zdefiniowanymi w pierwotnej koncepcji wartościami przestrzennymi, jakościowymi i materiałowymi spowodowały prawdziwe zaangażowanie w trakcie realizacji i chęć wsparcia oraz podtrzymywania wszystkich kluczowych rozwiązań. Jak w każdej dużej inwestycji tak i przy budowie tej szkoły nie obyło się bez dyskusji, wyjaśnień i rozwiązywania trudnych problemów, niemniej jednak wydaje się, że z dobrym rezultatem udało się połączyć siły wszystkich zaangażowanych osób (co ważne nieprzekonanych o swojej nieomylności) starających się słuchać i wysłuchać się nawzajem. I dotyczyło to zarówno inwestora, nas architektów, inżynierów, jak i wykonawców.
Metryka obiektu
Szkoła podstawowa i przedszkole w Białołęce
ul. Świderska, Warszawa
Autorzy: Bujnowski Architekci Konstrukcja: Rodryg Czyż
Instalacje sanitarne: mprojekty
Instalacje elektryczne: Eltrim
Architektura krajobrazu: Toposcape
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa, Urząd Dzielnicy Białołęka
Generalny wykonawca: konsorcjum firm: Wodpol – PBO Śląsk – Coexio
Pow. zabudowy: 6505 m²
Pow. całkowita: 11 737 m²
Pow. użytkowa: 10 178 m²
Planowane zakończenie: 2024
--------------------------------------------
Piotr Bujnowski (WAPW, 1996), architekt, założyciel pracowni Bujnowski Architekci, wykładowca na WAPW. Od 2023 roku prezes zarządu OW SARP. Autor i współautor m.in. takich warszawskich budynków jak:
- kompleks sportowy SKRA (wspólnie z ATJ Architekci),
- zespół szkolno-przedszkolny przy ul. Świderskiej,
- Izba Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy na Woli,
- biurowiec Widok Towers,
- Wydział Psychologii UW (wspólnie z Projekt Praga),
- budynek wielorodzinny Biały Dom,
- szkoły podstawowe w Wilanowie i w Ursusie,
- Międzypokoleniowe Centrum Kultury z przedszkolem w Wilanowie,
- a także pawilon wystawienniczo-muzealny w Treblince.
Laureat Nagrody Roku SARP 2021, Grand Prix - Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy, oraz Nagrody im. Barbary i Stanisława Brukalskich
Spis treści
- Szkoła w Białołęce - zwycięski projekt w konkursie z 2020 roku
- Jak spełniono wymagania inwestora, dotyczące ochrony przyrody?
- Założenia projektowe budynku nowej szkoły w Białołęce
- Szara cegła nawiązuje do warszawskich budynków publicznych
- Różne funkcje - szkoła, przedszkole, hala sportowa
- Hol w centrum szkoły i klatki schodowe
- Biblioteka szkolna i pomieszczenia gospodarcze
- Sale dla mniejszych dzieci na parterze, dla starszych na piętrze
- Zadowolenie projektantów, w tym z zachowania zieleni