Architekci wciąż, realizacja za realizacją, przedefiniowują znaczenie terminu "elita", jako adresata swoich prac. Tak jest w przypadku elementarnej szkoły położonej w należącym częściowo do Kopenhagi zurbanizowanym fragmencie wyspy Amager, którą zamieszkuje prawie 200 tysięcy osób.
Architektura szkoły ma z założenia i w praktyce charakter otwarty, otwierający swoją przestrzeń nie tylko dla uczniów, ale również dla wszystkich członków lokalnej społeczności. Przypadkowy przechodzień może z ulicy znaleźć się i odpocząć w otwartej przestrzeni wypoczynku. Z tętniącą życiem tkanką miasta łączą szkołę bowiem skierowane wprost z ulicy kaskady schodów, wręcz zapraszające głośnym "Zapraszamy, wpadnij do nas na chwilę". O swoim projekcie architekci piszą...
Szkoła to otwarty dom, w którym każdy centymetr architektury oferuje przestrzeń do nauki. Centralnym elementem jest strefa wypoczynku, wpleciona prze nas w tkankę miasta, pozwalająca architekturze szkoły stopić się z otoczeniem. Strefa spełnia wiele funkcji, zapraszając przechodniów do interakcji ze szkołą. Budynek skierowany w stronę ulicy zaprojektowaliśmy jako architekturę społeczności z dużymi klatkami schodowymi, które pełnią zarówno funkcję tarasów do siedzenia, jak i przestrzeni do ćwiczeń.
Klient: Gmina Kopenhaga
Powierzchnia: 10 592 m2
Rok oddania: 2023
Położenie: Amager, Kopenhaga, Dania
Współpracownicy: Kjaer & Richer Architects / NCC / 1:1 Landscape / Lyngkilde Engineers / Sori Engineers
Wybrane projekty pracowni Christensen & Co Architects:
- COSMOS CULTURE HOUSE & LIBRARY; VIBY, Dania
- K. B. HALL; DZIELNICA FREDERIKSBERG, KOPENHAGA, DANIA
- DTU LIFE SCIENCE & BIOENGINEERING B202; LYNGBY, DANIA
- NIELS BOHR BUILDING, KOPENHAGA, DANIA
- CENTER FOR LARGE STRUCTURE PRODUCTION; ODENSE, dania