Architektura MuratorWydarzeniaDlaczego nie powstanie Muzeum Sztuki Nowoczesnej? Christian Kerez w PAP

Dlaczego nie powstanie Muzeum Sztuki Nowoczesnej? Christian Kerez w PAP

Na dzisiejszej konferencji prasowej szwajcarski architekt przedstawił swoje stanowisko w sprawie zerwanej 9 maja umowy na wykonanie projektu MSN

Christian Kerez - konferencja w siedzibie PAP
Fot.: Krzysztof Zięba


Wczoraj opublikowaliśmy list prezesa OW SARP, arch, Jakuba Wacławka, oraz głos arch. Artura Jasińskiego - Alicja w krainie czarów..czyli przygody Christiana Kereza w Warszawie.

Dziś głos zabrał sam autor koncepcji budynku MSN. Na zwołanej w Warszawie konferencji zjawił się z kompletną dokumentacją projektu, zajmującą kilkanaście segregatorów. W trakcie spotkania odniósł się do stawianych przez ratusz zarzutów, w tym kwestii wysokości budynku, braku uzgodnień z Metrem Warszawskim, zbyt niskiej sali teatralnej. Jak twierdził, wszystkie te problemy zostały już rozwiązane, o czym władze miasta wiedziały. Architekt przekonywał, że doprowadził do końca wszystkie prace, które leżały w zasięgu jego możliwości, a realizacja muzeum jest niemożliwa do momentu uregulowania sprawy własności terenu. Miasto nie jest właścicielem całego terenu, na którym powstać ma muzeum, co uniemożliwia uzyskania pozwolenia na budowę. Zdementował również informację, jakoby żądał wynagrodzenia wyższego niż ustalone pierwotnie. Podwyższenie honoriarium wynikać miałoby z wykonania dodatkowych prac, nie mieszczących się w założonym wcześniej zakresie. Kary nałożone za opóźnienia uznał za niezasłużone w sytuacji, gdy budowa II linii metra wymusza przesunięcie prac co najmniej o dwa lata: wszystkie nałożone na mnie kary naliczone są na podstawie opóźnienia, a ja nie wiem o jaką zwłokę chodzi. Zdaniem projektanta, zmiana harmonogramu wynika bezpośrednio z decyzji podjętych przez urzędników.
Niejasna wydaje się jednak kwestia prac związanych z przygotowaniem infrastruktury  pod placem Defilad.

Architektowi towarzyszył pełnomocnik, Krzysztof Wojtkowiak z HL Technik, reprezentujący go w sprawie renegocjowania warunków umowy. Jego zdaniem, główną przyczyną opóźnień jest niekompetencja urzędników ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, którzy nie dopełnili swoich obowiązków. Zauważał przy tym, że zerwanie umowy oznacza dla miasta poważną i wymierną stratę: zainwestowanych w projekt pieniędzy, ale też wszelkich praw do projektu, łącznie z  prawem do wykorzystywania wizualizacji budynku. Wyrażał przy tym nadzieję na ponowne podjęcie rozmów, zaznaczając przy tym – chyba, że tego projektu nikt już nie chce...  Sam Christian Kerez  pozytywnie wypowiadał się przy tym na temat współpracy z politykami, podkreślając owocność rozmów prowadzonych z wiceprezydentem Warszawy, Jackiem Wojciechowiczem.

Gdańsk szuka architekta Władze Gdańska ogłosiły konkurs na stanowisko architekta miasta: po raz pierwszy od 1989 roku. Zakres jego obowiązków i kompetencji magistrat wzorował na modelu łódzkim i wrocławskim. Ważne jest nadanie decyzyjnej roli architektowi miasta, aby miał wpływ na kreowanie wizerunku, charakteru oraz skali miasta – mówi „A-m” Zbigniew Reszka.
Inny model uprawiania zawodu: Agata Twardoch Nasz zawód może być realizowany na wiele różnych sposobów. Ten kobiecy może być inny, ale ważne, żeby nie był traktowany jako gorszy. Agata Twardoch, inicjatorka i autorka cyklu Architektki, o swojej pracy badawczej i rozumieniu architektonicznej profesji.
Społeczna rola architekta Kim jest architekt w Polsce roku 2019? Na czym polega zmiana, którą przeszedł ten zawód w ostatnich 30 latach? W jakim obszarze swojej działalności architekci odnieśli największy sukces, a w jakim dotkliwą porażkę ? Co mają do zaoferowania społeczeństwu? I co będą robić w przyszłości ? O społecznej roli architekta i postrzeganiu tej profesji dyskutują zaproszeni przez nas architekci i badacze reprezentujący kilka generacji, które miały szansę uczestniczyć w wielkiej przemianie polskiej architektury po roku 1989: Olgierd Roman Dziekoński, Paweł Jaworski, Wojciech Kotecki, Agnieszka Labus, Michał Wiśniewski, Szymon Wojciechowski i Marta Żakowska.
Stan Berbeć – polski architekt zagranicą W lipcu w centrum sztuki Nei Liicht w Dudelange można było zobaczyć prace Stana Berbecia, który od 1981 roku mieszka i pracuje w Luksemburgu. Na wystawie znalazły się m.in. wykonane wraz z Krzysztofem Bogdanem rysunki architektury wiejskiej w Luksemburgu, której typologią Berbeć zajmował się w czasach, gdy tamtejszemu budownictwu wernakularnemu nie poświęcano większej uwagi, oraz 25 makiet z drewna, które architekt zrealizował we współpracy ze swoim przyjacielem Mirosławem Miruciem – recenzja Céline Courbay.
Zawód architekt: Aleksandra Krzywańska Nie sądzę, by ktokolwiek z idących na studia architektoniczne brał pod uwagę kryzys. Nie kierowało nami to, czy zawód jest opłacalny, tylko czy nas pociąga
Zawód architekt: Dariusz Kozłowski Odkąd razem ze sztuką klasyczną odeszło piękno, architektom pozostało wyłącznie poszukiwanie oryginalności