Spis treści
- W badaniu wzięło udział ponad 300 respondentów
- 22% respondentów pozytywnie ocenia wsparcie instytucji publicznych
- Branża designu boryka się z brakiem zaufania
- Dane, które szczególnie zwróciły nasza uwagę
W badaniu wzięło udział ponad 300 respondentów
W ramach tegorocznego Łódź Design Festival, 23 maja odbyła się debata poświęcona raportowi "Zaprojektować polski design". Wydarzenie rozpoczęło się od prezentacji kluczowych wniosków z badania, którą poprowadziły Aleksandra Szymańska, dyrektorka Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, oraz Monika Głowacka, zastępczyni dyrektorki CRPK. Celem obszernego badania, w którym wzięło udział ponad 300 przedstawicieli sektora, była diagnoza aktualnej kondycji branży designu w Polsce.
Czytaj także: Przez 5 dni Łódź jest stolicą projektowania w zmieniającym się świecie. Trwa Łódź Design Festival 2025. Jesteśmy na miejscu!
Autorzy raportu skupili się na analizie czynników i okoliczności kluczowych dla przyszłego rozwoju polskiego wzornictwa, obejmując strukturę sektora, działalność instytucji i wydarzeń branżowych, kluczowe kompetencje, efektywność edukacji wzorniczej, wyzwania w obszarze promocji polskiego designu w kraju i za granicą, a także trendy i kierunki rozwoju sektora. Po prezentacji odbyła się debata "Zaprojektować Polski Dizajn", którą poprowadziła Ewa Gołębiewska, wiceprezeska Stowarzyszenia Projektowego SPFP, pomysłodawczyni i wieloletnia dyrektorka Zamku Cieszyn. Wśród gości i gościń debaty znaleźli się Agnieszka Polkowska, Tomasz Pydo oraz Rene Wawrzkiewicz.

i
22% respondentów pozytywnie ocenia wsparcie instytucji publicznych
Według tegorocznego raportu, polski sektor designu ma ogromny potencjał, ale jego rozwój jest hamowany między innymi przez brak spójnej strategii, niedostateczne wsparcie instytucjonalne i trudności w konkurowaniu z zagranicznymi produktami. Konieczne jest systemowe podejście, obejmujące edukację, wsparcie finansowe i promocję. Mówią o tym poniższe fragmenty:
W Polsce brak społecznej figury projektanta – to jedno z pierwszych zdań, które od pracowników branży wzorniczej usłyszeli badacze. W zdaniu tym kryje się zaskakująco wiele znaczeń: od zauważenia niewiedzy na temat roli, jaką wzornictwo odgrywa w powstawaniu produktów i usług, przez nieświadomość ukrytego potencjału branży i nowych trendów, aż po niską dojrzałość współpracy dużego biznesu z designerami, rzemieślnikami, twórcami innowacji.
Dodatkowo, tylko 22% respondentów pozytywnie ocenia wsparcie instytucji publicznych. Wiele osób nie wie, gdzie szukać dofinansowań, a istniejące programy bywają niedopasowane do specyfiki branży kreatywnej. Istnieje również rozbieżność między programami edukacyjnymi a potrzebami rynku pracy. Absolwenci często nie są wystarczająco przygotowani do komercyjnych realiów, a pracodawcy nie mają środków na ich szkolenie. Należy zacieśnić współpracę między uczelniami a biznesem. Według treści raportu:
W pracy z absolwentami wyzwaniem jest brak umiejętności współpracy z klientem w realnych warunkach. Absolwenci uczą się tworzenia koncepcji i prototypów, ale nie mają doświadczenia w konsultacjach z technologami i konstruktorami. Nie uczą się prowadzenia rozmów z klientem, przekazywania argumentów, uwzględniania uwag.

i
Branża designu boryka się z brakiem zaufania
Branża jest świadoma potrzeby wdrażania innowacji i rozwiązań ekologicznych, ale napotyka na bariery finansowe i mentalne. Konsumenci deklarują chęć płacenia za ekologiczne produkty, ale w praktyce cena wciąż odgrywa kluczową rolę. Potrzebne są regulacje prawne i zachęty finansowe.
Czytaj także: Łódź Design Festival 2025. Nasza redakcja jest na miejscu
"Polska ma duży potencjał, by stać się liderem w projektowaniu rozwiązań dla zrównoważonego rozwoju, takich jak produkty modułowe, biodegradowalne. Polskie firmy tymczasem wciąż często koncentrują się na produkcji tanich, masowych wyrobów zamiast długowiecznych i ekologicznych." - czytamy w raporcie.
Poza tym, branża designu w Polsce, mimo swojego potencjału i kreatywności, wciąż boryka się z problemem braku zaufania i współpracy między różnymi podmiotami - od relacji projektant-klient, przez współpracę z przemysłem, po relacje między samymi projektantami i firmami. To zjawisko utrudnia budowanie silnych marek, wymianę wiedzy i doświadczeń oraz skuteczne konkurowanie na rynku.
Raport wskazuje na kilka aspektów, które potwierdzają ten wniosek:
- Niski poziom świadomości klientów dotyczący jakości produktów (str. 30)
- Niewystarczająca współpraca między przemysłem a branżą (str. 35, 56)
- Małe wsparcie instytucjonalne (str. 12, 40, 46)
- Obawy o kopiowanie projektów (str. 34, 35)
- Konkurencja zamiast współpracy (str. 81)

i
Dane, które szczególnie zwróciły nasza uwagę
Niskie wsparcie instytucjonalne: Tylko 22% pracowników branży pozytywnie ocenia wsparcie ze strony państwa i instytucji publicznych.
Brak strategii: Aż 67% pracowników sektora uważa, że w Polsce brakuje strategii rozwoju branży design.
Niewykorzystana wiedza: Zaledwie 45% pracowników branży wykorzystuje w pracy wiedzę zdobytą na studiach.
Dominacja mikroprzedsiębiorstw: Aż 99,6% firm w branży to mikrofirmy.
Małe zainteresowanie innowacjami społecznymi: Tylko 26% firm wdraża innowacje uwzględniające dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Obawy o przyszłość: 40% zatrudnionych w branży obawia się utraty pracy przez produkcję z Azji.
