Architektura MuratorWydarzeniaDom zmultiplikowany – London Design Festival

Dom zmultiplikowany – London Design Festival

Drewniana konstrukcja Multiply stanęła w przestrzeni miejskiej przed Muzeum Wiktorii i Alberta. Za projekt instalacji odpowiada pracownia Waugh Thistleton Architects. Rolą zmultiplikowanego domu była popularyzacja modułowych konstrukcji z drewna klejonego warstwowo, które – zdaniem autorów – mogą stać się odpowiedzią na obecny kryzys mieszkaniowy na świecie.

Dom zmultiplikowany – London Design Festival
Londyńska instalacja Multiply ma popularyzować modułowe konstrukcje z drewna klejonego warstwowo (w technologii CLT), autorzy: Waugh Thistleton Architects; Fot. Ed Reeve/serwis prasowy AHEC

London Design Festival to nie tylko cykliczne święto mające ukazywać stolicę Wielkiej Brytanii jako światowe centrum innowacji w dziedzinie wzornictwa, ale też przegląd nowych rozwiązań projektowych stanowiących odpowiedzi na najbardziej palące problemy współczesności. O odbywającej się w początkach września imprezie informowały usytuowane w przestrzeni miasta instalacje, w tym drewniana konstrukcja Multiply przed Muzeum Wiktorii i Alberta. Składająca się z 17 modułów struktura powstała z paneli klejonego warstwowo drewna amerykańskiego tulipanowca, które, uwzględniając porównywalną wagę materiałów, są bardziej wytrzymałe niż beton i stal, a dodatkowo oferują możliwości różnorodnego formowania.

Dom zmultiplikowany – London Design Festival
Multiply przed Muzeum Wiktorii i Alberta, widok z góry; Fot. serwis prasowy AHE

Za projekt instalacji odpowiada pracownia Waugh Thistleton Architects, mająca na koncie m.in. 9-piętrowy apartamentowiec Murray Grove w Londynie (2009), pierwszy tak wysoki budynek mieszkalny zrealizowany w całości z drewnianych prefabrykatów CLT. Rolą Multiply była popularyzacja modułowych konstrukcji z drewna klejonego warstwowo, które – zdaniem autorów – mogą stać się odpowiedzią na obecny kryzys mieszkaniowy na świecie. Znaleźliśmy się w punkcie krytycznym, zarówno w zakresie budownictwa mieszkaniowego, jak i emisji gazów cieplarnianych. Wykorzystanie tak wszechstronnego i odnawialnego materiału, jakim jest tulipanowiec, stanowi remedium na te problemy – mówi architekt Andrew Waugh. Instalacja powstała we współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) oraz firmą ARUP.

(TŻ)

Tagi:
dom
Dom ze starej stodoły projektu Wrzeszcz Architekci Architekci wykorzystali cegłę ze starej poniemieckiej stodoły, tworząc współczesny dom dla młodej rodziny z dwójką dzieci inspirowany tradycyjnym budownictwem Wielkopolski.
Zet Dom w warszawskim Wawrze Wśród heterogenicznej zabudowy willowej dzielnicy Warszawy powstał neomodernistyczny dom obłożony białym klinkierem. Za projekt obiektu odpowiada pracownia Paweł Lis Architekci.
Dom na skarpie w Płocku Dom na skarpie to jedna z ostatnich realizacji warszawskiej pracowni MAG Architekci. Wkomponowany w zbocze budynek, otwiera się dużym przeszkleniem na malowniczy krajobraz starorzecza Wisły.
Dom Polny na Mazowszu Inspiracją dla architektów stał się kamienny mur znaleziony na działce. Podobnym materiałem wykończono frontową elewację, z którą kontrastują biała bryła dachu i wykonana z wielkoformatowych płyt posadzka tarasu – pisze Magdalena Pios.
Podążając za słońcem – o koncepcji Domu Kwadrantowego Robert Konieczny Punktem wyjścia była działka o regularnym kształcie, położona na przedmieściach wśród przeciętnej zabudowy jednorodzinnej. Usytuowaliśmy na niej prostopadłościenną bryłę, odpowiadającą życzeniom inwestorów pod względem programu funkcjonalnego. Następnie obróciliśmy część należącą do parteru, aby uzyskać możliwie jak największą prywatność od strony drogi – pisze Robert Konieczny.
Przestrzeń poruszeń – o Domu Kwadrantowym Marcin Szczelina Jeśli spojrzymy na architekturę jako na naukę o przekształcaniu przestrzeni, okaże się, że ruch jest jej nieod-łącznym elementem. Im bardziej daje się przekształcać, tym lepiej odpowiada na zmieniające się potrzeby. Ruchome części to potencjał. Dzięki ich obecności tworzy się silniejsza interakcja między użytkownikami a budynkiem – pisze Marcin Szczelina.