Architektura MuratorWydarzeniaDuch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa

Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa

W Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha do 16 października można oglądać wystawę „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”. Ekspozycja, przygotowana we współpracy z Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka w Kobe, prezentuje tradycyjne techniki obróbki drewna i przykłady ich zastosowania w architekturze.

Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Budynek Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka w Kobe, proj. Takenaka Corporation; fot. dzięki uprzejmości placówki

Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka w Kobe zostało otwarte w 1984 roku. Placówka gromadzi eksponaty związane z tradycyjnymi technikami obróbki drewna i japońskim dziedzictwem w dziedzinie architektury drewnianej. Część tej liczącej dziś ponad 30 tys. eksponatów kolekcji można teraz zobaczyć w Krakowie. 19 czerwca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha otwarto wystawę „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa” przygotowaną we współpracy z japońską instytucją. W przestrzeniach Mangghi zaprezentowanych zostało ponad 600 oryginalnych japońskich obiektów, w tym precyzyjne elementy budynków, ciesielskie stroje i narzędzia, makiety i rysunki architektoniczne, modele konstrukcji w dużej skali oraz oryginalnych rozmiarów pawilon herbaciany.

Czytaj też: Najwyższe budynki z drewna: 5 najwyższych budynków drewnianych na świecie |

Wystawa zorganizowana została w formie ośmiu płynnie przenikających się sekcji. Techniczno-estetyczna opowieść rozpoczyna się od praźródła kultury materialnej, jakim jest wieczna i potężna natura. Podążając następnie przez zdobycze architektury, rytualny proces jej wytwarzania, wymiar duchowy stosowanych surowców, kunszt narzędzi, metod obróbki i konstruowania, ta wielowątkowa prezentacja zwieńczona zostaje egzemplifikacją piękna wynikającego nie ze spontanicznego aktu twórczego, lecz z przemyślanej i zorganizowanej pracy – tłumaczy kurator Dominik Lisik. Wystawę można oglądać do 16 października. W kilka kolejnych niedziel zaplanowano oprowadzania kuratorskie. Najbliższe 17 lipca i 11 września.

Wystawa „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”
Gdzie:
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków, ul. Konopnickiej 26
Kiedy: 19 czerwca – 16 października
Kurator (Muzeum Manggha): Dominik Lisik
Kurator (Muzeum Takenaka): Marcelo Nishiyama
Identyfikacja wizualna: Marta Szmyd
Koordynacja: Aleksandra Kalfas

Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa
Fragment wystawy „Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa”; fot. Przemek Szuba
OBEL AWARD po raz pierwszy Pierwszym laureatem OBEL AWARD, nowej międzynarodowej nagrody architektonicznej, został Japończyk Junya Ishigami. Wyróżniono jego projekt Wodnego Ogrodu w Tochigi.
Krzysztof Ingarden z Orderem Wschodzącego Słońca Architekt Krzysztof Ingarden został uhonorowany prestiżowym Orderem Wschodzącego Słońca, jednym z najważniejszych odznaczeń Japonii.
Hostel po japońsku Zespół świątyń Kongōbu-ji w Koyasan położony jest na wysokości 800 m n.p.m. w dolinie otoczonej szczytami ośmiu gór, w zachodniej Japonii, 100 km na północ od Osaki. Znajduje się tu siedziba wyznawców założonej w IX wieku sekty Shingon, należącej do buddyjskiego nurtu ezoterycznego. Kompleks liczy ponad 100 budynków, w tym buddyjski uniwersytet, a wiele klasztorów oferuje nocleg w historycznych wnętrzach. Architekci z biura Alphaville z Kyoto zaprojektowali w Koyasan niewielkie schronisko młodzieżowe – Koyasan Guest House Kokuu, które stanowi ekonomiczną i bardzo współczesną alternatywę dla tradycyjnej klasztornej architektury japońskiej.
Japońska klinika Sumiyoshido kampo lounge to połączenie apteki i kliniki. W pierwszej można uzyskać poradę i nabyć mieszkanki ziół, w drugiej skorzystać z dobrodziejstw medycyny orientalnej. Za projekt odpowiada japońska pracownia id inc.
Ostatnie utopie i ich twórcy. Rem Koolhaas o Japonii Project Japan to obszerne opracowanie na temat działalności metabolistów – ostatniego wizjonerskiego ruchu architektów i urbanistów.
Architekci polscy - Dla Japonii 8 czerwca w Pawilonie Wystawowym SARP odbędzie się wystawa i aukcja rysunków i innych prac plastycznych architektów polskich, na rzecz pomocy poszkodowanym w Japonii. Obejrzyj KATALOG PRAC!