New Generations Festival jest organizowanym przez New Generations Cultural Association cyklicznym wydarzeniem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy dla młodych architektów. Pierwsza edycja odbyła się w Mediolanie (2013), kolejne we Florencji (2014), Genewie (2016) i Rzymie (2017). W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie uczestnicy mieli okazję spotkać się po raz piąty. Organizatorami wydarzenia, zatytułowanego Building the Atlas, byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Venturini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Wykłady i spotkania moderował holenderski architekt, wykładowca i kurator Chris Luth. Wraz z najnowszą warszawską edycją festiwalu podjęliśmy ważny krok związany z poszerzeniem formatu New Generations. Polega on na wzmocnieniu sieci międzynarodowej wymiany i współpracy – podkreślał Gianpiero Venturini. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym.
Na Building the Atlas złożyły się prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnoszące się do trzech głównych zagadnień: Organizacja, Biznes i Media. Wybór najciekawszych biur z całej Europy dał możliwość podjęcia debaty na tematy, które dotyczą wszystkich architektów – dużo rozmawialiśmy o finansach, sposobach organizacji, wykorzystaniu mediów w pracy, ale też o odpowiedzialności i moralności – podsumowywała Katarzyna Dorda. Zaprezentowane zostały między innymi różne sposoby tworzenia zespołów projektowych. Jednym z pomysłów była kooperatywa – forma o płaskiej strukturze organizacyjnej umożliwiająca wspólne decydowanie o podejmowanych zleceniach, dzielenie się pomysłami, ale też odpowiedzialnością za poszczególne tematy. Prezentacje w części Biznes stanowiły analityczne spojrzenie na realia gospodarcze i finansowe towarzyszące pracy architekta. Prelegenci opowiedzieli o własnych budżetach, rozwiązaniach pozwalających na ustabilizowanie i wzmocnienie pozycji na rynku i próbach dotarcia do nowych odbiorców. Interesujące były pomysły na pozyskiwanie zleceń projektowych i dyskusje na temat plusów i minusów konkursów architektonicznych. Jedna z pojawiających się refleksji to teza o zmianie roli architekta, który coraz częściej staje się mediatorem między grupami specjalistów uczestniczących w procesie inwestycyjnym. Panel Media dotyczył sposobów i narzędzi, z pomocą których architekci mogą komunikować swoje pomysły. Podczas prezentacji przytoczone zostało między innymi pojęcie the most Instagramfriendly architecture – architektury najchętniej „szerowanej” na tym portalu społecznościowym. Prelegenci zaprezentowali też swoje projekty na styku działań architektonicznych i redakcyjnych. Głównymi gośćmi festiwalu były Ethel Baraona Pohl, dyrektor DPR-Barcelona – platformy skupionej na badaniu relacji pomiędzy architekturą, polityką, technologią, ekonomią i sprawami społecznymi oraz Claudia Pasquero, współzałożycielka londyńskiego biura projektowego i badawczego eco- LogicStudio. Jednym z najbardziej wartościowych aspektów festiwalu okazała się możliwość poznania ważnych dla branży architektonicznej zagadnień i spojrzenia na nie z perspektywy młodych pracowni z całej Europy. Poruszane kwestie inspirują do przemyśleń na temat zawodu architekta – trendów i nowych możliwości.