1 lipca 2011Rynek Mariensztacki, Warszawa
Projekt realizowany w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 – Uwaga na Kulturę!
Czytaj także>> Opracowanie koncepcji pawilonu artystycznego, który uświetni ceremonię przekazania polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej w grudniu 2011 roku - Studio Olafur Eliasson (Niemcy)
Na placu stanęły zaprojektowane przez polskich artystów, instalacje tworzące twarz EUgeniusza. Było można wejść do NOSA i wspinać się po nim, pociągnąć za WŁOSY i podkręcić WĄS, pomalować USTA i sprawdzić, czy dobrze patrzy mu z OCZU, a po krótkim odpoczynku w wielkich DŁONIACH, wpaść do UCHA posłuchać muzyki.
Plac przy Mariensztacie został zaadaptowany do interdyscyplinarnych projektów dla dzieci. Działania mające stymulować wyobraźnię, łączyły muzykę, taniec, teatr, sztuki wizualne, multimedia i naukę. Przyjazna przestrzeń sprzyjać miała nie tylko zabawie, ale też atmosferze rodzinnego pikniku. Instalacje, które było można eksplorować angażując nie tylko wzrok, ale także węch, słuch, dotyk i smak, zaprojektowane zostały przez czołówkę polskich projektantów.
Dzieci, z mapą w ręku, kolejno odkrywały coraz to nowe elementy twarzy EUgeniusza (a towarzyszący im dorośli mieli możliwość zapoznania się z trendami obowiązującymi w świecie sztuki użytkowej). Specjalnie na tę okazję projektantki ze studia Beza Projekt, laureatki wielu prestiżowych nagród, w tym m.in. w konkursie na Przetwór Roku 2008, zaprojektowały WŁOSY wykonane z miękkich, piankowych form. Małgorzata Jabłońska z Mothers of Design, której prace można znaleźć m.in. w Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej w Katowicach, przygotowała OCZY, będące wielkoformatowymi grami planszowymi. Marta Niemywska, projektantka wystawiająca w Polsce (Łódź Design Festiwal, Warsaw Design Week) i zagranicą (m.in. Galeria RGB w Berlinie) wykonała formę w postaci NOSA, z wnętrza której wydobywały się dźwięki zebrane i przetworzone przez Marcina Dymitra, muzyka i improwizatora, twórcę instalacji dźwiękowych, słuchowisk radiowych, muzyki do filmów oraz spektakli. WĄSY, które spełniać będą funkcję zadaszenia, wykonali Marlena i Marek Happach, których prace doceniono m.in. na międzynarodowym konkursie Europan 2010. Siedziska w kształcie DŁONI przygotowała Mysikrólik, autorka przedmiotów użytkowych, projektantka wnętrz (foyer Teatru Dramatycznego w Warszawie) i zabawek (Polskie Radio). BESTIARIUM, czyli przestrzeń dla najmłodszych dzieci, która dzięki zróżnicowanym fakturom i kształtom pozwoli na bezpieczne siadanie, wspinanie się i leżenie, zaprojektowała architektka znana chociażby z instalacji pokazywanej na weneckim biennale (Emergency Exit stworzona wspólnie z Agnieszką Kurant), Aleksandra Wasilkowska.
W UCHU EUgeniusza odbyły się koncerty. Na Mariensztacie zagrały Małe Instrumenty, zespół, który specjalnie dla EUgeniusza zbudował instrumenty, jakich jeszcze nie było. Pojawili się muzycy DVA z Czech. Nie zabrakło także składów występujących wspólnie z dziećmi, czyli duńskiego projektu EfterKids wraz z szóstką młodych muzyków wspieranych przez Bartka Bunio oraz zespołu Snowman, który zagrał razem z chórem dziecięcym Lumikulu. Finałowym koncertm był występ ASI MINY (Asia Bronisławska), która, wspólnie z 40-osobową orkiestrą instrumentów dętych Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, wykonała utwory z premierowej płyty pt. "WYBIEGŁY!".
Poza instalacjami i koncertami program EUgeniusza wypełniły interaktywne działania warsztatowe. Monika Wacławska z Fundacji Dzieci Dobrze Rockują odkryła przed dziećmi tajniki lomografii, Kajetan Literacki, Mistrz Polski w hip hopie i electric boogie, nauczył je nowych kroków tanecznych, a Ola Rzepka, pomysłodawczyni projektu Drekoty, perkusistka, pianistka i performerka, zorganizowała happening muzyczno-teatralny. Zajęcia z malarstwa emocjonalnego poprowadzi Adam Plackowski, który wspólnie z dziećmi pomalował zbudowane z wraków samochodów USTA EUgeniusza, a Sebastian Cichocki z warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej przygotował słuchowisko poświęcone Największym Muzeum Galaktyki, podczas którego dzieci mogły lepić rzeźby z plasteliny. Były też zbudowane z ekranów dotykowych gry kulinarne, uczące podstaw zdrowego żywienia, których autorka, Justyna Marczewska, została wyróżniona m.in. przez kwartalnik 2+3D za projekt „Co w brzuchu burczy”.
Kuratorki: Asia Bronisławska, Iza Rutkowska
organizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Narodowy Instytut Audiowizualny
współorganizator: Miasto Stołeczne Warszawa
partner: Stołeczna Estrada
Mecenasi Prezydencji: PKO Bank Polski, PZU S.A.
organizatorzy lokalni: Fundacja Form i Kształtów
partnerzy lokalni: Gaga, Fundacja Bęc Zmiana