Biennale Wenecja Pawilon Korei

i

Autor: Courtesy la Biennale di Venezia, Andrea Avezzu Nagrodzony Złotym Lwem pawilon Korei, wystawa Crow's Eye View: The Korean Peninsula

Laureaci 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury Fundamentals

2014-09-23 16:06

Tegoroczne jury doceniło wystawy, których twórcy poszukują związków między architekturą nowoczesną a polityką i ideologiami.

Jury 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury w składzie: Francesco Bandarin (przewodniczący, Włochy), Kunlé Adeyemi (Nigeria), Bregtje van der Haak (Holandia), Hou Hanru (Chiny), Mitra Khoubrou (Zjednoczone Emiraty Arabskie) postanowiło przyznać następujące nagrody:

Złotego Lwa za najlepszą wystawę narodową:

Korei za Crow’s Eye View: The Korean Peninsula

Projekt: Sekwon Ahn, Alessandro Belgiojoso, Nick Bonner (z udziałem Mansudae Art Studio i anonimowych artystów i architektów z Korei Północnej), Marc Brossa, Onejoon Che, Charlie Crane, Maxime Delvaux, Min Cho Jun, Ik-Joong Kang, Karolis Kazlauskas & PLT Planning and Architecture Ltd., Dongsei Kim, Hanyong Kim, Kichan Kim, Seok Chul Kim & Franco Mancuso, Kim Swoo Geun, Young June Lee, Chris Marker, Philipp Meuser, Hoon Moon, MOTOElastico, Osamu Murai, Peter Noever (z udziałem architektów z Korei Północnej, których prace zaprezentowano na wystawie Flowers for Kim Il Sung , MAK 2010), Kyong Park (z udziałem Nam June Paika i Project DMZ, Storefront for Art and Architecture, 1988), James Powderly, Kyungsub Shin, Hyun-Suk Seo (z udziałem Kim Jong Hui i innych), Yehre Suh, Yi Sang, Dongwoo Yim

Komisarz/kurator: Minsuk Cho

Kuratorzy: Hyungmin Pai, Changmo Ahn

Zastępca kuratora: Jihoi Lee

Uzasadnienie: Wystawa Korei to niezwykle udane przedstawienie nowej, bogatej wiedzy o architekturze i urbanistyce w napiętej sytuacji politycznej. Zróżnicowane sposoby prezentacji, zachęcające do interakcji, stanowią studium w działaniu, rozszerzające narrację przestrzenną i architektoniczną w rzeczywistości geopolitycznej.

Biennale w Wenecji, Pawilon Korei

i

Autor: Courtesy la Biennale di Venezia, Andrea Avezzu Pawilon Korei, Crow's Eye View: The Korean Peninsula

Srebrnego Lwa za wystawę narodową:

Chile za Monolith Controversies

Komisarz: Cristóbal Molina (National Council of Culture and the Arts of Chile)

Kuratorzy: Pedro Alonso, Hugo Palmarola

Uzasadnienie: Wystawa Chile przedstawia istotny rozdział w historii globalnego obiegu nowoczesności. Skupiając się na jednym, kluczowym elemencie architektury nowoczesnej – ścianie z betonowych prefabrykatów – w krytyczny sposób uwypukla rolę elementów architektury w różnych kontekstach ideologicznych i politycznych.

Biennale-Chile3

i

Autor: Courtesy la Biennale di Venezia, Andrea Avezzu Pawilon Chile, Monolith Controversies

Trzy specjalne wyróżnienia za wystawy narodowe:

Kanadzie za Arctic Adaptations: Nunavut at 15

Projekt: Josh Armstrong, Neil Aspinall, Michèle Aubé, Alain Barriault, Laakkuluk Williamson Bathory, Caitlin Biggar, Tim Brown, Geoff Cox, Alain Fournier, Maude Francoeur, Jakob Gearheard, Miles Gertler, Gwen Healy, Caroline Inglis, Tyler Jones, Jack Kobayashi, Anamarija Korolj, Leon Lai, Christine Lamothe, Arnaud Paquin, Anders Peacock, Gino Pin, Fatima Rehman, Lola Sheppard, Matthew Spremulli, Simon Taylor, Mason White, Antonio Zedda

Komisarz: Barry Johns (Royal Architectural Institute of Canada)

Zastępca komisarza: Sascha Hastings (Royal Architectural Institute of Canada)

Zastępca kuratora: Lateral Office (Miles Gertler, Suzy Harris-Brandts, Julia Smachylo)

Uzasadnienie: Wystawa to pogłębione studium ukazujące, jak nowoczesność adaptuje się w wyjątkowych warunkach klimatycznych i kulturze lokalnej mniejszości narodowej.

Francji za Modernity: Promise or Menace?

Projekt: Eugène Beaudouin, Vladimir Bodiansky, Maurice Cammas, Robert Camelot, Raymond Camus, Maurice Crevel, Jacques Lagrange, Marcel Lods, Jean de Mailly, Eugène Mopin, Jean Prouvé, Charles Ricome, Jacques Tati, Louis-Bernard Zehrfuss

Komisarz: Institut Français, Ministère de la Culture et de la Communication – Direction Générale des Patrimoines, in collaboration with the Cité de l’architecture et du patrimoine

Kurator: Jean Louis Cohen

Uzasadnienie: Wystawa odnosi się do sukcesów i traum wbudowanych w utopijne wizje nowoczesności.

Rosji za Fair Enough: Russia’s Past our Present

Projekt: Anton Kalgaev, Brendan McGetrick, Daria Paramonova

Komisarz: Semyon Mikhailovsky

Kuratorzy: Strelka Institute for Media, Architecture and Design (Anton Kalgaev, Brendan McGetrick, Daria Paramonova)

Uzasadnienie: Wystawa ukazuje współczesny język komercjalizacji architektury.

Srebrnego Lwa za najlepszy projekt badawczy sekcji Monditalia:

Sales Oddity. Milano 2 and the Politics of Direct-to-home TV Urbanism

Projekt: Andrés Jaque/Office for Political Innovation

Uzasadnienie: Projekt w krytyczny sposób podchodzi do zasadniczego aspektu współczesnych społeczeństw: pytania, jak siła mediów wkracza w przestrzenie społeczne (...).

Trzy specjalne wyróżnienia za projekty badawcze sekcji Monditalia:

Radical Pedagogies: Action-Reaction-Interaction

Projekt: Beatriz Colomina i inni

Intermundia

Projekt: Ana Dana Beroš

Italian Limes

Projekt: Folder

Komisja Biennale di Venezia, pod kierownictwem Paolo Baratty, na wniosek tegorocznego kuratora wystawy Rema Koolhaasa przyznała również Złotego Lwa za całokształt twórczości Phyllis Lambert.

Uroczystość przyznania nagród odbyła się 7 czerwca 2014 roku, Biennale trwa do 23.11.2014.