Architektura MuratorWydarzeniaMIASTOmovie 2022: podyskutujmy o gustach

MIASTOmovie 2022: podyskutujmy o gustach

Tegoroczna odsłona MIASTOmovie odbędzie się pod hasłem Kwestia gustu. „Dziesiątą edycją festiwalu chcemy sobie i Wam udowodnić, że o gustach się dyskutuje – i można to robić merytorycznie i z klasą” – zapowiadają organizatorzy.

MIASTOmovie 2022: podyskutujmy o gustach
Kadr z filmu „Raj utracony. Historia znikania” (Paradise Lost. History in the Unmaking) w reżyserii Andy'ego Howlett; fot. serwis prasowy MIASTOmovie 2022
Kadr z filmu „Raj utracony. Historia znikania” (Paradise Lost. History in the Unmaking) w reżyserii Andy'ego Howlett; fot. serwis prasowy MIASTOmovie 2022

Festiwal filmów o mieście i architekturze MIASTOmovie we Wrocławiu odbędzie się już po raz dziesiąty! Tym razem pod hasłem Kwestia gustu. Przez dziewięć minionych edycji niejednokrotnie podczas spotkań, dyskusji i innych wydarzeń pochylaliśmy się nad formą architektury i przestrzeni, jednak – skupieni na „wyższych wartościach” – więcej uwagi poświęcaliśmy ideom stojącym za projektem, jego użyteczności czy innowacyjności. W tym roku chcemy, żeby to, co wizualne w architekturze, urbanistyce, przestrzeni, zostało przez nas – organizatorów, zaproszonych specjalistów, ale i samych uczestników – wielowątkowo skomentowane. Wybraliśmy więc bliski nam wszystkim temat doświadczania estetyki architektury oraz jej otoczenia. Temat ten w wielu dyskusjach stanowi kwestię problematyczną i kwitowany jest często frazesem: „To kwestia gustu”. Dziesiątą edycją MIASTOmovie chcemy sobie i Wam udowodnić, że o gustach się dyskutuje – i można to robić merytorycznie i z klasą – zapowiadają organizatorzy z Wrocławskiej Fundacji Filmowej.

Jednym z wątków, który chcą podjąć podczas nadchodzącej edycji, będzie próba odnalezienia estetyki XXI wieku. Czy w obliczu skupienia się na funkcjach architektury – użyteczności, ale też zrównoważoności czy elastyczności budynków – w ogóle poświęcamy uwagę jej formie? Można stwierdzić, że ponad 100 lat po powstaniu stylu międzynarodowego w architekturze, po socrealistycznych i postmodernistycznych przewrotach, wróciliśmy do niego na dłużej i wciąż go pod postacią neomodernizmu praktykujemy. Ale można również zasępić się, że pod kątem estetyki w projektowaniu osiągnęliśmy neutralność i przewidywalność, uosabianą przez estetyczną „nijakość” – czytamy w informacji prasowej.

Filmem, który 28 września otworzy 10. edycję festiwalu MIASTOmovie, będzie „Raj utracony. Historia znikania” (Paradise Lost. History in the Unmaking) w reżyserii Andy'ego Howletta – obraz, który w rzeczowy, ale i zabawny sposób dokumentuje proces wymazywania z krajobrazu Birmingham wybudowanego w 1973 roku gmachu Biblioteki Centralnej. Na początku XXI wieku, gdy historycy architektury obwołali budynek projektu Johna Madina jednym z najznakomitszych przykładów brytyjskiego brutalizmu, włodarze miasta planowali już jego wyburzenie, głośno mówiąc o nim jako o skazie na miejskiej przestrzeni.

Film Howletta to próba analizy miejsca biblioteki tak w urbanistycznym i społecznym krajobrazie Birmingham, jak i w kulturowej i politycznej historii Wielkiej Brytanii oraz świata. Reżyser wskazuje zarówno na zalety, jak i wady budynku, starając się przy tym odpowiedzieć na pytanie: czy to, że uznano go za brzydki, jest wystarczającym argumentem, by na zawsze zniknął?

Raj utracony: zobacz zwiastun

Filmowi otwarcia towarzyszyć będzie zupełnie wyjątkowe spotkanie: dyskusja z okazji 10-lecia bestellerowej książki „Lukier i mięso. Wokół architektury w Polsce po 1989 roku”. W 2012 roku Marcin Kwietowicz, Grzegorz Piątek i Jarosław Trybuś przeprowadzili rozmowę-rzekę o rodzimym projektowaniu. Jej osią były dwie kategorie: „lukier”, czyli spektakularne gmachy, realizowane przez głośne pracownie oraz „mięso” – „zwyczajna” architektura, z którą obcujemy na co dzień.

Tym razem Kwietowicz, Piątek i Trybuś, wraz z towarzyszącą im Anną Cymer, podyskutują o estetycznych – i nie tylko – preferencjach w polskiej architekturze po 2012 roku. W jaki sposób po dziesięciu latach goście odpowiedzą na pytanie, które zadali sobie w 2012 roku: co i kiedy zmusi architekturę do zmiany? I na inne, kluczowe dla tegorocznej edycji festiwalu: czy, a jeśli tak, to dlaczego, porzuciliśmy rozmowę o „lukrze”, by skupić się na „mięsie”?

Dzień później, 29 września, obejrzymy monografię twórczości wiedeńskiego biura architektonicznego Coop Himmelb(l)au – zgłębiający dekonstruktywistyczne projekty Wolfa D. Prixa i Helmuta Świczinskiego film „Architektura musi płonąć” (reż. Mathias Frick). Pokaz będzie okazją do dyskusji o tym, czego w warstwie wizualnej oczekujemy od nowopowstających budynków (moderacja: Igor Łysiuk, goście/inie: Dorota Leśniak-Rychlak, Natalia Olszewska, Piotr Zybura).

W festiwalowy piątek (30 września) organizatorzy zapraszają w podróż przez kraje dawnego Bloku Wschodniego. Film „Pałace dla ludu” (reż. Boris Missirkov, Georgi Bogdanov) to wędrówka przez pięć socjalistycznych budynków-ikon, świadków historycznych zawirowań XX wieku. Projekcji dokumentu towarzyszyć będzie dyskusja o trudnym politycznie, ale efektownym formalnie dziedzictwie komunizmu. W moderowanej przez Bognę Świątkowską rozmowie wezmą udział Dorota Jędruch i Kuba Snopek.

Pałace dla ludu: zobacz zwiastun

Sobota (1 października) MIASTOmovie w całości poświęcona będzie architekturze milenijnej – projektom powstającym na przełomie XX XXI wieku. Po południu przypomnimy sobie dwa powstałe w tym czasie krótkie metraże „Zawód Architekt” i „Czerwony Pałac”, a po projekcji zgłębimy specyfikę polskiego projektowania (moderacja: Michał Duda, gościnie: Ewa P. Porębska, Aleksandra Stępień-Dąbrowska).

Zawód Architekt: zobacz zwiastun

Zamykającą festiwal niedzielę (2 października) spędzimy w Skandynawii. Pierwszym pokazywanym tego dnia filmem będzie „Inne miasto” w reżyserii Rasmusa Waerna – spojrzenie na sztokholmską dzielnicę Hammarby Sjöstad, której plany stały się wzorem dla projektantów na całym świecie. Obraz będzie punktem wyjścia do dyskusji o ładzie przestrzennym oraz o tym, jak oddziałuje on na nasze samopoczucie (moderacja: Katarzyna Roj, goście: Maciej Frąckowiak, Kuba Głaz). Ostatnim filmem prezentowanym podczas MIASTOmovie 2022 będzie „Kopenhaga. Najlepsze miasto świata” (reż. Hans Christian Post), krytyczna analiza strategii rozwoju przyjętej przez duńską stolicę. Pokazowi towarzyszyć będzie rozmowa Kacpra Kępińskiego i Tomasza Fudali poświęcona analizie czynników ekonomicznych wpływających na estetykę miast.

Festiwal MIASTOmovie 2022 startuje 28 września. „Architektura-murator” tradycyjnie jest patronem medialnym wydarzenia.

MIASTOmovie 10.
Gdzie:
Wrocław, kino Nowe Horyzonty
Kiedy: 28 września - 2 października 2022

Archikolaże: wystawa z okazji 40-lecia pracy Ewy P. Porębskiej w mediach architektonicznych 1982 to w Polsce stan wojenny,  2022 – okres światowej pandemii i wojna w Ukrainie. A w międzyczasie  transformacja ustrojowa, wejście do Unii Europejskiej, wielkie przemiany – w Polsce i na świecie. Archikolaże to osobiste refleksje o przełomach w architekturze, o ludziach architektury, o architektonicznych ideach i przewartościowaniach.
Misja: sąsiedztwo Czym charakteryzują się miejsca dobre do życia? Jak tworzyć przestrzenie sprzyjające integracji? Czy architekt może je tak zaprogramować, by były atrakcyjne dla mieszkańców w różnym wieku i o różnych potrzebach? Tegoroczne triennale architektury w Oslo odbywało się pod hasłem Mission Neighbourhood, przybliżając projekty i realizacje służące budowaniu wspólnotowości.
Triennale Architektury w Lizbonie Kuratorzy tegorocznego Triennale Architektury w Lizbonie podejmowali m.in. tematy dotyczące tego, jak architekci i branża budowlana mogą minimalizować marnotrawstwo zasobów planety czy w jaki sposób przejść z liniowego modelu wzrostu do cyrkularnego.
Matsuura, Wojciechowski i Ivaniv o nowoczesnych przestrzeniach publicznych Grupa medialna DMNTR, wydawca popularnego w Ukrainie magazynu „Dom i Wnętrze”, zaprasza na konferencję „Urban. Modern public space”. W spotkaniu dział wezmą Hiroki Matsuura, Szymon Wojciechowski i Ostap Ivaniv.
Czego możemy się nauczyć od modernistów: wykład Daniela A. Barbera Na zaproszenie Instytutu Architektury z wykładem do Polski przyjeżdża profesor Daniel A. Barber, autor głośnej książki „Modern Architecture and Climate: Design Before Air Conditioning”. Podczas spotkania opowie między innymi, jakie rozwiązania odpowiadające za wilgotność, temperaturę i jakość powietrza we wnętrzu stosowali moderniści przed wynalezieniem systemów klimatyzacji.
Definiowanie Przestrzeni Architektonicznej 2022 Zbliża się kolejna edycja międzynarodowej konferencji naukowej z cyklu Definiowanie przestrzeni architektonicznej. W tym roku spotkanie odbędzie się pod hasłem Awangardy Architektury. Tradycyjnie publikujemy też tezy, które staną się punktem wyjścia do dyskusji.