Architektura MuratorWydarzeniaMiejskie dynamo-zasada zachowania energii

Miejskie dynamo-zasada zachowania energii

Miasto żyje dlatego, że w nim poruszamy się, a sposób w jaki to robimy kreuje jego przestrzeń. Celem wystawy jest pokazanie alternatywnych sposobów przemieszczania się w mieście i możliwości kreowania jego wyglądu.

DIZAJNWAWA_2
MIEJSKIE DYNAMO – ZASADA ZACHOWANIA ENERGII

CZAS: 13-28.08.2009
otwarcie 13.08 [czwartek], godz. 19.00,
MIEJSCE: Fundacja Bęc Zmiana, Mokotowska 65, Warszawa

Dokonaliśmy wyboru projektów, które pokazują jak w mądry sposób połączyć możliwości środków komunikacji miejskiej i pojazdów napędzanych siłą własnych mięśni. Energia skumulowana w ciele pozwala w tani, łatwy i ekologiczny sposób poruszać się po mieście. Miejskie Dynamo na paru przykładach pokazuje jak bez odrzucania wynalazków cywilizacji zmieniać miejskie utrudnienia na energię życiową.

Wśród pokazanych na wystawie prac znajdują się zarówno projekty ułatwiające bezpieczne oraz przestrzennie ekonomiczne parkowanie rowerów (Parkower / Kompott i Rowerowy wyciąg / Dominic Hargreaves), pojazdy ułatwiające transportowanie przy użyciu energii własnych mięśni (Transporter / Dominic Hargreaves i Wózek-hulajnoga / Valentin Vodev), jak również rower składany pozwalający dzięki swoim właściwościom konstrukcyjnym na wygodne przenoszenie poprzez łatwe zmniejszanie do kompaktowego rozmiaru (Akrobata / Dominic Hargreaves). Pracą łączącą wygodę oraz projektowanie proekologiczne jest Rower na sprężone powietrze autorstwa Nicola’i Zocca i Harry’ego Thalera.

DESIGN WAWA w 2009 r. to seria wystaw prezentujących twórczość młodych dizajnerów warszawskich. Każda z wystaw składa się z prezentacji prac kilkuosobowych grup autorów zaproszonych do udziału ze względu na szczególnie interesujące wyniki prac projektowych, zastosowanie nowatorskich rozwiązań, związek projektu z przestrzenią publiczną miasta lub z Warszawą jako stolicą kraju.

www.dizajnwawa.pl

Organizator: Fundacja Bęc Zmiana / www.funbec.eu
Projekt realizowany dzięki dotacji otrzymanej od m.st. Warszawy

O PROJEKTACH:

Parkower
Kompott (Maja Ganszyniec, Paweł Jasiewicz, Krystian Kowalski)
W ostatnim czasie w okolicach skrzyżowań w Warszawie zauważyć można prawdziwy wysyp słupków wygradzających. Jest to odpowiedź Zarządu Dróg Miejskich na problem parkowania samochodów w miejscach niedozwolonych, czyli bliżej niż 10 m od skrzyżowań i przejść dla pieszych.
Jako mieszkańcy Warszawy i rowerzyści na co dzień borykamy się z problemem braku wystarczającej liczby stojaków rowerowych. Jako projektanci zauważyliśmy szansę na zmianę tej sytuacji i przekształcenie odebranej samochodom przestrzeni w przestrzeń do parkowania rowerów. Analizując szereg zachowań warszawskich rowerzystów, ich nawyki i preferowane sposoby zamykania rowerów, stworzyliśmy koncepcję systemowego rozwiązania stojaka rowerowego – taniego, prostego i uniwersalnego.
Koncepcja polega na przekształceniu istniejącego już elementu - słupka wygradzającego w stojak rowerowy, poprzez prosty zabieg wywiercenia w nim otworu. Pozwala to stworzyć stojak wygodny i bezpieczny, na którym można oprzeć rower i zapiąć dowolnym zapięciem jego ramę wraz z kołem. Otwór o średnicy 50mm byłby wywiercony na wysokości 45 cm i zaślepiony tuleją z PCV. Projekt ten pozwala na zwiększenie liczby bezpiecznych stojaków rowerowych bez konieczności produkcji , zakupu i montażu budowlanego nowych elementów w przestrzeni miejskiej. Wykorzystanie i przekształcenie istniejącego już elementu daje również praktycznie nieograniczone możliwości lokalizacji nowych stojaków. Projekt uzyskał pozytywną opinię Zielonego Mazowsza. Możliwy do wdrożenia od zaraz.

Going Up Bike Hoist / Rowerowy wyciąg
Dominic Hargreaves

Nie ważne jak dużą masz kłódkę do roweru. Zawsze znajdzie się złodziej z wystarczająco mocnym przecinakiem. Mając dość bycia okradanym z rowerów postanowiłem znaleźć nowy sposób zabezpieczania roweru.
Widły rowerowego wyciągu mogą być przytwierdzone do każdej ściany i podłączone do windy, która obniżałaby się i podnosiła za pomocą pilota zdalnie sterującego bądź karty zwalniającej. Rower raz umieszczony w urządzeniu windującym jest bezpieczny przed złodziejami. Urządzenie spełnia swoją funkcję nie tylko w przestrzeni publicznej dworców kolejowych czy stacji metra, ale również może być wykorzystane w przestrzeniach mieszkalnych.

Transporter / Transporter
Dominic Hargreaves
Transporter to plecak, który przeniesie nie tylko twoje rzeczy, ale również ciebie. Plecak rozkłada się i staje się hulajnogą, na której można przemieszczać się po mieście. Projekt pomyślany jest dla ludzi podróżujących do i z pracy oraz dla dzieci, które mogą jeździć na hulajnogach do szkoły bez noszenia ciężkiego plecaka. Środki komunikacji miejskiej czasem zawodzą, a ten produkt pomaga wypełnić powstałe luki w transporcie.

The Contortionist / Akrobata
Dominic Hargreaves
Projekt zainspirowany tym, że składane rowery zawsze wydają się być zbyt dużym kompromisem – albo rower jest mały i niewygodny, albo zbyt duży po złożeniu.
Celem projektu było stworzenie roweru, który ma wymiary i wygląd tradycyjnego roweru. Konstrukcja roweru nie pozwala na przypadkowe i niekontrolowane złożenie w czasie jazdy, nawet jeżeli zapięcia się otworzą. Rama roweru składa się do kompaktowego rozmiaru i pozwala na wygodne wożenie go w metrze, autobusach czy taksówkach. Rozłożony staje się pełnowymiarowym rowerem nie tylko na ulice miejskie ale i na górskie drogi.

Rower na sprężone powietrze
Nicola Zocca / Harry Thaler

Projekt jest efektem badań nad wykorzystywaniem nowych, alternatywnych źródeł energii. Zdecydowaliśmy się na rower z kilku względów. Po pierwsze przestrzeń miejska jest wystarczająco zapełniona samochodami. Po drugie nie jesteśmy w stanie gruntownie zmienić architektury miasta ani powiększyć ulic. Z tych powodów postanowiliśmy skupić się na mniejszych niż samochody pojazdach. Rower jest więc odpowiednim pojazdem do zmniejszania korków i ich negatywnych skutków.
Rama roweru jest wykonana z butli ze sprężonym powietrzem. Rowerzysta sam decyduje ile powietrza zużyć poprzez odkręcanie i zakręcanie kurka w butli. Pod siodełkiem w butli umieszczony został mały silnik, który zasilany jest właśnie sprężonym powietrzem. Energia przenoszona jest do tylnego koła znacznie ułatwiając jazdę. W sytuacji kiedy butla się wyczerpie wystarczy pojechać na stację paliw i bezpłatnie “zatankować” powietrze ze sprężarki.
Ponadto starając się stworzyć jak najprostszy kształt roweru ułatwiający zrozumienie idei pozbyliśmy się zbędnych elementów.

Roller Buggy / Wózek-hulajnoga
Valentin Vodev

Roller Buggy jest wielofunkcyjnym wózkiem dla dzieci w wieku 1,5 - 4 lata, który z łatwością można zmienić w hulajnogę. Prosty ruch nóg sprawia, że wózek zmieniając się w hulajnogę jest pojazdem wspomagającym szybkie i zdrowe przemieszczanie się. Przy opracowywaniu Roller Buggy przedsięwzięto badania marketingowe i analizy dizajnerskie. W fazie początkowej testowane zostały różne kombinacje wózków i hulajnóg zanim sporządzony został model 3D.
Następnie powstał prototyp testowany w parku z użyciem lalki wielkości dziecka przypiętej do wózka pasami bezpieczeństwa. By maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo dziecka, w hulajnodze zamontowano dwu dyskowe hamulce hydrauliczne redukujące prędkość i pozwalające całkowite zatrzymanie pojazdu zarówno na ulicach, w parkach jak i na nieasfaltowych alejkach. Pojazd zbudowany jest z aluminium, plastyku i elementów gumowych.
Prędkość maksymalna 15km/h.

O AUTORACH:

Dominic Hargreaves
Po ukończeniu Ravensbourne College, szkoły dizajnu i komunikowania rozpoczął studia na Royal College of Art w Londynie. Pracował jako freelancer między innymi dla Marks and Spencer Homewares i World Apart. Współpracował z wieloma światowymi przedsiębiorstwami takimi jak Toyota, Umbro, Nike czy Motorola. Ostatnio swoje projekty pokazywał w Berlinie, Londynie i w Poznaniu. Za składany rower Akrobata został nagrodzony w konkursie im. Jamesa Dysona.

Kompott
Studio projektowe założone przez trzech projektantów i fotografa – Maję Ganszyniec, Pawła Jasiewicza, Krystiana Kowalskiego i Marcina Krygiera.
Pracują nad projektami multidyscyplinarnymi zarówno z zakresu dizajnu, projektowania mebli, wnętrz jak również grafiki oraz fotografii. W swoich działaniach szukają inteligentnych rozwiązań opartych na obserwacji zachowań ludzkich. Szczególnie interesujące jest dla nich budowanie nowych typologii obiektów. Poza działaniami komercyjnymi zajmują się również nietypowymi projektami, nierzadko podejmując współpracę z innymi artystami.

http://lovekompott.com
www.majagan.com
www.paweljasiewicz.com
www.krystiankowalski.com
www.marcinkrygier.com

Harry Thaler
Ukończył Goldschmiedeschule w Pforzheim (Niemcy) na wydziale Projektowania Biżuterii i Sprzętów oraz włoski Wolny Uniwersytet w Balzano na wydziele Sztuki i Dizajnu. Wśród wielu miejsc, w których pokazywał swoje projekty są: Paryż, Nowy Jork, Monachium, Frankfurcie nad Menem i Mediolanie.
Zajmuje się projektowaniem biżuterii, przedmiotów i wnętrz.
www.harrythaler.it

Nicola Zocca
Ukończył Uniwersytet IUAV w Wenecji na wydziale Dizajnu i Sztuk Pięknych oraz jest studentem Royal College of Art w Londynie. Swoje projekty pokazywał na wystawach w Wenecji, Val Badii, Mediolanie i Berlinie.
Zajmuje się projektowaniem produktów, przestrzeni publicznych oraz grafiką.
http://nicolazocca.com

Valentin Vodev
Jest absolwentem wydziału Projektowania Akademii Sztuk Pięknych w Sofii (Bułgaria) oraz sofijskiej Akademii Filmu i Teatru. Aktualnie studiuje Projektowanie Przedmiotów na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (Austria). Wystawiał w Wiedniu, Barcelonie, Londynie, Nowym Jorku, Zurychu i Tajwanie, gdzie zdobył trzecią nagrodę w 11. Międzynarodowym Konkursie Projektowania Rowerów.
http://pixstudio.net