Architektura MuratorWydarzeniaMuzeum Architektury we Wrocławiu: Fabryka Projektowa ArC2. Wystawa projektów

Muzeum Architektury we Wrocławiu: Fabryka Projektowa ArC2. Wystawa projektów

Muzeum Architektury we Wrocławiu zaprasza na monograficzną wystawę wrocławskiej pracowni architektonicznej Fabryka Projektowa ArC2:  Zrealizowane. Realizowane. Odrzucone. Od 8 maja w siedzibie Muzeum prezentowane będzie przeszło 20 projektów architektówz Wrocławia  

Mikmak House. Wystawa Zrealizowane. Realizowane. Odrzucone. Prace Fabryki Projektowej ArC2
Mikmak House. Wystawa Zrealizowane. Realizowane. Odrzucone. Prace Fabryki Projektowej ArC2

Fabryka Projektowa ArC2 w Muzeum Architektury
Wystawa Zrealizowane. Realizowane. Odrzucone to pierwsza monograficznawystawa, przedstawiwająca publiczności dotychczasowe osiągnięcia  jednej z najaktywniejszych pracowni architektonicznych we Wrocławiu. Blisko dwadzieścia projektów zaprezentowano przy wykorzystaniu tradycyjnych makiet i fotografii, ale też nowoczesnych mediów.

Wśród prezentowanych realizacji Fabryki Projektoweji ArC2  między innymi:
MikMak House przy ulicy Wałbrzyskiej we Wrocławiu oraz jeden z charakterystycznych budynków osiedla Pod Skrzydłami, realizowanego w czterech etapach od 2002 roku, wielofunkcyjny budynek Wall Street House przy ul. Włodkowica – oddany do użytku w 2006 roku, a także realizowany obecnie na terenie wrocławskiego ZOO wyjątkowybudynek Oceanarium (I nagroda w konkursie architektonicznym w 2008 roku). Grupę niezrealizowanych projektów reprezentuje Centrum Hotelowo-Konferencyjne, które powstać miało przy placu Jana Pawła II (I nagroda w konkursie 2009).

Bohater jednej z moich ulubionych książek mawiał, że świat zaczął się psuć od chwili, gdy przestaliśmy cerować skarpetki. Od jakiegoś czasu wyraźnie widoczna jest tendencja przejawiająca się w zwycięstwie przemijalności nad trwałością. Nietrwałość przedmiotów pożądania, celów życiowych, stylów, partnerskich układów, zawodów bierze górę nad ich stałym pokoleniowym trwaniem. Jak mawia Zygmunt Bauman: „Rzeczy nabywamy po to by je konsumować, a nie mieć”.
Ludzka kultura i cywilizacja, zbudowana na zasadzie przetrwania kruchych materiałów budowli opierających się czasowi, odchodzi być może bezpowrotnie. Wszystko co nas otacza staje się jednorazowe. Dlaczego inaczej miałoby być z architekturą. Prawdopodobnie ta zmienność – przepoczwarzalność – „architektura na chwilę” stanie się jednym z głównych kryteriów oceny, bo trwałe zawadza, zajmuje miejsce nowoczesnemu lepszemu. Jak temu wyzwaniu sprostają architekci – nie mam pojęcia. Być może przed nami najtrudniejsze zadanie przed jakim stał ten zawód w całej swojej historii -  mówi Mariusz Szlachcic

Myślę o jak najprostszym przedstawieniu idei. Ale zaraz potem nadchodzi czas, kiedy chcę pracować nad pomysłem z wieloma ludźmi, którzy mają inne spojrzenie, są profesjonalistami nowych dziedzin. Chcę czerpać z ich wiedzy, intuicji, analizujemy projekt pod wszystkimi aspektami. Następny etap to praca z materiałami, kolorami, fakturami, technologiami. Wszystko jest inspirujące – ludzie, światło, cień, grubości materiałów, samo szukanie i składanie układanki. Ciągle wracam do pierwszego pomysłu - pilnuję, żeby zmieniający się projekt nie zatracił pierwotnej prostoty, ekspresji, siły.
Ważne jest, żeby trochę pobyć w miejscu, gdzie będzie stał budynek – ekologia i jakość tego, co nas otacza ma wpływ na nasze życie. Ważne jest to zumthorowskie przyleganie do miejsca.
Wolę, żeby nad projektem pracowali profesjonalni szaleńcy niż rzemieślnicy.
Niektórych aspektów nie da się uchwycić ani na szkicu, ani w komputerze. Nad projektem musi się pochylić wielu ludzi o różnych profesjach, temperamentach, w różnym wieku. Wszyscy oni zbierają się wokół stołu, rozmawiają, współpracują na równych zasadach, rozwijają pomysły, wymieniają poglądy, zadają najprostsze pytania. Projekt ciągle idzie naprzód, idea staje się coraz wyraźniejsza, tysiące pomysłów, wiele godzin pracy, ludzi, możliwości.
Wreszcie widzimy marzenie przemienione w rzeczywistość - Dorota Szlachcic




tekst: Michał Duda, Muzeum Architektury we Wrocławiu


Zrealizowane. Realizowane. Odrzucone Fabryka Projektowa ArC2
Muzeum Architektury we Wrocławiu
9 maja – 30 sierpnia 2013

wernisaż 8 maja o godzinie 17.00



Architektura w laboratorium Edukacja architektoniczna częścią programu nauczania wczesnoszkolnego? Edukatorki z wrocławskiego Muzeum Architektury przekonują, że to możliwe i uruchamiają pierwsze, prawdziwe laboratorium, w którym architektury się słucha, waży ją, a nawet wącha!
Zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu dostępne on-line! Szkice, rysunki architektoniczne, modele i teksty m.in. Bohdana Lacherta, Macieja Nowickiego, Jerzego Sołtana czy Heleny i Szymona Syrkusów to tylko część z bogatych zbiorów Muzeum Architektury we Wrocławiu, które możecie znaleźć w wirtualnym archiwum placówki.
Archiwum Przyszłości – od Müllera i Koolhaasa do Laurino i Fink Najnowsza wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu prezentuje różne scenariusze przyszłości, powstałe w latach 70. XX wieku i dziś. Zestawione ze sobą opowiadają historię myślenia o jutrze, łącząc radykalizm konceptualnych eksperymentów z potrzebą powrotu do źródeł. prezentuje i sławi innowacje, eksperymenty i idee pokolenia, które będzie zajmować się projektowaniem architektury i budową miast Europy w nadchodzących latach
Otwarcie Obiektu Niemożliwego we Wrocławiu [GALERIA] Przed Muzeum Architektury we Wrocławiu stanęła papierowa konstrukcja projektu Jerzego Łątki. Obiekt zrealizowany ze studentami z Koła Naukowego Humanizacja Środowiska Miejskiego Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej powstał z okazji jubileuszu miesięcznika „Architektura-murator”.
Dzieła mistrzów renesansu w Muzeum Architektury we Wrocławiu Do 9 czerwca w Muzeum Architektury we Wrocławiu można oglądać wystawę grafik z XVI, XVII i XVIII wieku. Na ekspozycji prace m.in. Michała Anioła, Rafaela czy Bramantego.
Trzy początki. 1918, 1945, 1989 – od portu w Gdyni do Solpolu Setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości Wrocław uczci przekrojową wystawą poświęconą kolejnym próbom kreowania wspólnoty i poczucia narodowej tożsamości z wykorzystaniem architektury – po roku 1918, 1945 i 1989.