Na ratunek brutalistycznym wiatom

i

Autor: Archiwum Architektury Stacja PKP Szczecin Pogodno, stan obecny; fot. Tomasz Sachanowicz, dzięki uprzejmości autora

Na ratunek brutalistycznym wiatom w Szczecinie

2018-08-27 14:10

Młodzi szczecińscy architekci walczą o zachowanie brutalistycznego przekrycia stacji PKP Szczecin Pogodno. W związku z przywróceniem funkcjonowania szybkiej kolei miejskiej obiekt może zostać rozebrany.

Na groźbę rozbiórki charakterystycznej żelbetowej konstrukcji na stacji PKP Szczecin Pogodno zwrócił uwagę architekt Tomasz Sachanowicz, autor popularnego bloga Architektura w Szczecinie/Architecture in Szczecin. W połowie sierpnia zamieścił emocjonujący wpis, w którym apeluje o zachowanie obiektu, przytaczając m.in. opinię miejskiego konserwatora zabytków i koncepcję modernizacji opracowaną przez studenta WBiA Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego Igora Klyusa oraz niedawnych absolwentów tej uczelni: architektów Krzysztofa Żywuckiego i Sebastiana Łabędzia. Wiata przystankowa PKP Szczecin Pogodno połączona schodami z wiaduktem przy ul. Mickiewicza zlokalizowana jest na peronie wyspowym działającej w przeszłości miejskiej kolei pasażerskiej. Choć opuszczona, zapomniana, zaniedbana i częściowo rozebrana, stanowi ciekawy przykład ekspresyjnej konstrukcji żelbetowej w małej skali (...) jest obiektem charakterystycznym i unikalnym w skali Szczecina i jako taka warta jest zachowania – pisze Tomasz Sachanowicz.

Dotychczas nie udało się ustalić, kto zaprojektował wiatę. Wiadomo, że zrealizowano ją w latach 60. Wprawdzie wiata nie jest obiektem zabytkowym (...), tylko powojenną budowlą  z lat 60., kiedy to została zbudowana dla powstałego tu po wojnie przystanku, niemniej to znakomity obiekt modernistyczny, z pewnością wart zachowania jako dobro kultury współczesnej. Obecnie w  nienajlepszym stanie technicznym, ale z pewnością powinna zostać utrzymana, poddana rewitalizacji i stanowić element nowego przystanku. Elementy zniszczone wymagają odtworzenia – czytamy w opinii Małgorzaty Gwiazdowskiej, miejskiej konserwator zabytków w Szczecinie, w odpowiedzi na zapytanie Igora Podeszwika z grupy Nowy Szczecin.

O inicjatywie architektów entuzjastycznie piszą lokalne media. Do pomysłu ustosunkowało się również, Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialne za realizację szybkiej kolei miejskiej. W związku z dyskusją dotyczącą wartości architektonicznej wiat przystankowych na stacji Szczecin Pogodno (...) informujemy, że jesteśmy w kontakcie z młodymi architektami – autorami pomysłu zachowania i renowacji istniejących wiat. (...) Przedstawiciele SSOM uznali, że propozycja jest warta rozważenia i nadania oficjalnego biegu, dlatego też w dniu 7 sierpnia sprawa została zasygnalizowana  i przekazana Partnerowi odpowiedzialnemu za realizację tego zakresu zadania – spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. celem poddania analizie możliwości wdrożenia – piszą przedstawiciele stowarzyszenia w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie. Zwracają jednocześnie uwagę, że realizacja postulatu zachowania obiektu może być problematyczna z uwagi na fakt, że kolejarze rozstrzygnęli już przetarg na projekt poszczególnych przystanków modernizowanej linii, a w związku z tym wymagałaby poniesienia dodatkowych nakładów finansowych. Niezależnie od tego, czy ostatecznie wiaty na przystanku Szczecin Pogodno zostaną zachowane, należy podkreślić, że wszystkie przystanki Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej będą obiektami nowoczesnymi, przystosowanymi dla osób niepełnosprawnych, o wysokich standardach użytkowych – podsumowują.