Architektura MuratorWydarzeniaNajpiękniejsze domy Żoliborza

Najpiękniejsze domy Żoliborza

Nagroda im. Barbary i Stanisława Brukalskich – architektów, którzy mieszkali i projektowali na warszawskim Żoliborzu – to inicjatywa Stowarzyszenia Żoliborzan. Za najlepsze obiekty zrealizowane z poszanowaniem klimatu i charakteru dzielnicy otrzymują ją inwestorzy (ale projektanci również pojawiają się na scenie). 5 czerwca rozstrzygnięto trzecią edycję konkursu dotyczącą realizacji z ostatnich czterech lat – relacja Agnieszki Dąbrowskiej.

Najpiękniejsze domy Żoliborza
Osiedle Żoliborz Artystyczny, inwestor: Dom Development, proj. Mąka. Sojka. Architekci; Fot. serwis prasowy/Antoni Ożyński

Joli BordPiękny Brzeg – to określenie, od którego wzięła się nazwa warszawskiego Żoliborza wciąż wiele mówi o tym miejscu. Nie ma w Polsce drugiej takiej dzielnicy, której mieszkańcy kultywowaliby jej wyjątkowość, przyznając własną nagrodę architektoniczną. Nagroda im. Barbary i Stanisława Brukalskich – architektów, którzy tu mieszkali i projektowali – to przedsięwzięcie Stowarzyszenia Żoliborzan. Za najlepsze obiekty zrealizowane z poszanowaniem klimatu i charakteru Żoliborza otrzymują ją inwestorzy (ale projektanci również pojawiają się na scenie).

Najpiękniejsze domy Żoliborza
Blok przy ul. Potockiej 4 po termomodernizacji; Fot. serwis prasowy/Antoni Ożyński

5 czerwca rozstrzygnięto trzecią edycję konkursu dotyczącą realizacji z ostatnich czterech lat. Wyboru dokonało jury składające się z architektów, znawców architektury i przedstawicieli żoliborskiej społeczności (Maria Brukalska, Andrzej Bulanda, Marta Leśniakowska, Elżbieta Mazur, Tomasz Pawłowski i Antoni Ożyński). Laureaci otrzymali pamiątkowe tablice do umieszczenia na budynkach oraz dyplomy honorowe. Wśród zwycięskich obiektów nie mogło zabraknąć Muzeum Katyńskiego (BBGK Architekci sp. z o.o., Jerzy Kalina i Maksa sp. z o.o., „A-m” 1/2016). Było ono nagradzane już wielokrotnie, a w ubiegłym roku znalazło się w finale Mies van der Rohe Award. Teraz uznano je także za najlepszy budynek użyteczności publicznej Żoliborza. Z kolei najlepsza nowa inwestycja to również nagradzane już wcześniej osiedle Żoliborz Artystyczny (Mąka. Sojka.Architekci, „A-m” 5/2017). Jury zwróciło uwagę na jego układ urbanistyczny, walory neomodernistycznej formy oraz sztukę w przestrzeni publicznej przywracającą pamięć o żoliborskich artystach. Pozostali laureaci wskazani zostali w kategoriach dotyczących renowacji. Najlepsza renowacja placówki oświatowej to remont Zespołu Szkół Specjalnych nr 100, czyli dawnego przedszkola zaprojektowanego w latach 30. przez Jana Koszczyca- Witkiewicza. Udało się w tym przypadku przeprowadzić wzorcową konserwację budynku o wybitnych wartościach artystycznych, historycznych i naukowych (ZOLTAR s.c. – Rojewscy B.T, Małgorzata Żmichowska). Za modelową można uznać również realizację nagrodzoną w kategorii renowacja i rozbudowa segmentu budynku bliźniaczego. Dom przy ul. Kozietulskiego 41, pochodzący także z lat 30., poddano termomodernizacji i rozbudowano z wykorzystaniem nowej cegły betonowej, która doskonale imituje tę przedwojenną (Wojciech Ostrowski i Wojciech Jaworski). W kategorii renowacja zabytkowego budynku wielorodzinnego nagrodzono remont słynnego Szklanego Domu projektu Juliusza Żórawskiego (Leszek Tischner, studio UNITY). Dużym sukcesem wydaje się też termomodernizacja bloku z lat 90. przy ul. Potockiej 4, który zyskał nową, nawiązującą do modernizmu kolorystykę (POB Monument sp. z o.o.). Nagrodę przyznano także za renowację segmentu zabytkowego budynku bliźniaczego przy ul. Sułkowskiego 19 projektu Kazimierza Tołłoczko. Dom z końca lat 20. poddany został remontowi z zachowaniem wszystkich oryginalnych detali architektonicznych (Olgierd Jagiełło). Z kolei niezbyt wartościowy estetycznie segment z lat 60. przy ul. Kaniowskiej 26 dzięki renowacji zyskał zupełnie nową architektoniczną jakość (Luwe Architekci – Łukasz Węcławski). Przyznano również sześć dyplomów honorowych. Warto tu przypomnieć jeszcze jedną inicjatywę Stowarzyszenia Żoliborzan – wydany niedawno Poradnik Dobrych Praktyk Architektonicznych dla Żoliborza, który można bezpłatnie pobrać w internecie.

(AD)

Tagi:
Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949. Jak naprawdę wyglądała odbudowa stolicy? Marmur karraryjski w Rzymie, wapień portlandzki w Londynie czy „kamień paryski” w Paryżu – historie wielu europejskich stolic można odczytać poprzez przyglądanie się materiałom, z których zostały zbudowane. W drugiej połowie XX wieku Warszawę również zaczął wyróżniać jej unikalny materialny charakter: miasto zostało odbudowane z gruzu – mówi Adam Przywara, kurator wystawy.
Budynek Olbrachta 24 w Warszawie Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – o realizacji pracowni Pole Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
O zespole Varso Place Agnieszka Kalinowska-Sołtys Obiekt jest świetnym przykładem współpracy architektów z różnych pracowni z inwestorem, który jasno określał swoje cele na kolejnych etapach projektowych. Varso Tower mimo dużej wysokości nie zdominowało otoczenia. Sprytnie zaprojektowane podziały elewacji optycznie zmniejszają budynek, przez co wpasowuje się on w skalę miasta – o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
O zespole Varso Place Grzegorz Buczek Czy dobra jakość projektu architektonicznego wystarczy do złagodzenia ewidentnej porażki planistyczno–urbanistycznej? Rozwiązania przyziemia północnego frontu Varso Place poprawiają co prawda jakość lokalnej przestrzeni publicznej, jednak skala nowej zabudowy jest wręcz destrukcyjna dla skali ulicy, a niespójne z kontekstem skosy elewacji wprowadzają niepokój w śródmiejską lokalność.
Nowy biurowiec MSZ w alei Armii Ludowej w Warszawie Projekt nowego gmachu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowało biuro DA Dziuba Architekci. Pięciokondygnacyjny budynek o przeszklonych elewacjach przesłoniętych żyletkami z piaskowanego betonu stanie w sąsiedztwie głównej siedziby resortu przy al. Szucha.
Opera o odbudowie Warszawy na motywach bestsellerowej książki Grzegorza Piątka! Sinfonia Varsovia wraz z instytucjami partnerskimi pracuje nad pierwszą operą warszawską. Libretto oparte będzie na książce „Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka.