Organizowana co roku przez Centrum ŁOWICKA wystawa Plany na przyszłość to jedno z najbardziej wyczekiwanych przez warszawskich architektów wydarzeń. Pokazuje jak za sprawą ich projektów w najbliższym czasie zmieni się stolica. 23. edycja, czynna od 30 maja do 20 czerwca w Pawilonie SARP, upłynęła pod znakiem prezentacji dwu wielkich inwestycji – 310-metrowej Varso Tower oraz nowej zabudowy terenu dawnych Browarów Warszawskich. Wieżowiec projektu pracowni Foster +Partners, którego realizacja obok Dworca Centralnego już trwa, będzie, jak czytamy w katalogu ekspozycji, najwyższym budynkiem w Unii Europejskiej.
Składający się z trzech części zespół pomieści prawie 110 tys. metrów kwadratowych powierzchni biurowych i usługowych. Poza certyfikatami ekologicznymi i dotyczącymi standardu użytkowania, wartością dodaną mają być tu ogólnodostępne pasaże ze sklepami i restauracjami oraz publiczny taras widokowy. Na wystawie można było zobaczyć imponujących rozmiarów podświetlany model kompleksu realizowanego przez firmę HB Reavis. Nie mniejsze wrażenie robiła sfinansowana przez Echo Investment – inwestora zespołu biurowo-mieszkalno- usługowego na terenie Browarów Warszawskich – makieta zachodniej części śródmieścia Warszawy. Zajmująca 4,5 hektara inwestycja powstaje według projektu pracowni JEMS Architekci. Założeniem jest rewitalizacja starych budynków najsłynniejszych stołecznych zakładów piwowarskich mieszczących się na Woli i dopełnienie ich nową zabudową (w sumie ponad 172 tys. metrów kwadratowych, w tym 16 tys. metrów przestrzeni publicznych). Dzięki miejskim placom o zróżnicowanym charakterze powiązanym z Chłodną i Grzybowską zespół ma stać się integralną częścią dzielnicy.
Pośród około 100 prezentowanych projektów było wiele dosyć typowych deweloperskich mieszkaniówek „nowszej generacji” (wzbogaconych o zieleń i miejsca rekreacji) oraz wyglądających atrakcyjnie, lecz bardzo podobnych do siebie biurowców. Nie zabrakło domów jednorodzinnych o modnych nowoczesnych formach, zlokalizowanych w dalej położonych od śródmieścia dzielnicach i gminach, oraz wyróżniających się architekturą budynków uczelni, przedszkola i żłobka (Kuryłowicz & Associates, xystudio, Artinex Krzysztof Wolski). Uwagę przyciągała znana już dość dobrze kolejna sztandarowa wielka inwestycja, tym razem publiczna – projekt Muzeum Historii Polski na terenie Cytadeli (proj. WXCA, WWAA, RS Architektura Krajobrazu). Jego realizacja właśnie się rozpoczęła. Rozbudową własnego ikonicznego już dzieła architektury – kościoła na Ursynowie – zaskoczyli Marek Budzyński i Zbigniew Badowski. W zamieszczonym w katalogu opisie czytamy jednak, że od projektu nowej kaplicy w formie szarego namiotu odstąpiono. Najbardziej innowacyjnym pośród tegorocznych „planów na przyszłość” był Implant Jakuba Szczęsnego. To zbudowany z kontenerów z recyklingu tymczasowy zespół usługowo-handlowy z funkcją kulturalną, który niebawem ma pojawić się na rogu Chmielnej i Żelaznej. Mocną stronę tegorocznej wystawy stanowiły dyplomowe warszawskie projekty studenckie z WA PW – od oczyszczającego powietrze ze smogu wieżowca przy Chmielnej (Michał Dołbniak), po opracowanie dotyczące możliwości wprowadzenia w Polsce colivingu (Przemysław Chimczak). Skierowane w przyszłość, świetnie wpisują się w przyjętą w maju tego roku przez władze stolicy strategię #Warszawa2030.