Architektura MuratorWydarzeniaPokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir

Pokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir

W warszawskim Zodiaku zaaranżowano Pokój do słuchania. To muzyczno-przestrzenna instalacja przygotowana przez pianistkę i kompozytorkę Hanię Rani oraz architektów Łukasza Pałczyńskiego i Jana Szeligę ze studia Zmir.

Pokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir
Z prawej: Hania Rani (2021); fot. Schorle / CC BY-SA 4.0

Pokój do słuchania w warszawskim pawilonie architektury Zodiak będzie dostępny dla publiczności do 11 września. Autorzy, kompozytorka Hania Rani, Łukasz Pałczyński i Jan Szeliga ze studia Zmir oraz Krzysztof Janas i Igor Łysiuk zapraszają odbiorców do wielozmysłowego doświadczenia, pracy z pamięcią oraz uważnych relacji z otoczeniem.

Cisza, wbrew pozorom, nie jest przeciwieństwem czy brakiem muzyki. Jest brakiem materii, brakiem przewodników dźwięku – rzeczy, ludzi, wody, elementów krajobrazu, cząsteczek powietrza, architektury. Bez materii jesteśmy skazani na milczenie dźwięków, stają się niemożliwe do usłyszenia, ale też niemożliwe do zobaczenia, poczucia, zasmakowania, dotknięcia i zapamiętania. Projektowanie budynków i kształtowanie miejsc jest więc jednocześnie projektowaniem i kształtowaniem przestrzeni akustycznej, oswajaniem jej, nadawaniem dźwiękom jakości, barwy, rytmu – zwracają uwagę.

Pokój do słuchania podejmuje temat relacji architektury i muzyki oraz wzajemnych konstelacji dźwięku, przestrzeni i materiału. Instalację można zwiedzać codziennie poza poniedziałkami w godz. 12.00–19.00. Towarzyszyć jej będą m. in. dyskusje o przenikaniu się architektury i muzyki oraz koncert w przestrzeni Pokoju do słuchania. „Architektura-murator” jest patronem medialnym projektu.

Hania Rani z Łukaszem Pałczyńskim i Janem Szeligą współprace nie po raz pierwszy. W 2020 roku zrealizowali wspólnie projekt Preludium. W przestrzeni Warszawy pojawiły się wówczas trzy specjalnie zaprojektowane pozytywki z autorską kompozycją Rani.

O autorach

Hania Rani – pianistka, kompozytorka i wokalistka. Na koncie ma cztery solowe płyty „Esja” (2019), „Home” (2020), „Music for Film and Theatre” (2021) oraz „Venice – Infinitely Avantgarde” (2022) wydane przez prestiżową brytyjską wytwórnię Gondwana Records. Laureatka 4 nagród Fryderyk (2020) w kategoriach: Fonograficzny Debiut Roku, Alternatywny Album Roku, Kompozytor Roku oraz Najlepsze Nowe Wykonanie (w duecie z Melą Koteluk). Otrzymała nominację do Paszportów Polityki (2019), tytuł „Odkrycia roku” Bestsellerów Empiku (2020) oraz nagrodę Gazety Wyborczej Sanki (2019), przyznawaną przez dziennikarzy dla najciekawszej nowej twarzy na rodzimym rynku muzycznym.

Łukasz Pałczyński – projektant działający na pograniczu rzemiosła i architektury. Ukończył z wyróżnieniem studia inżynierskie na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Inicjator i twórca cyklu wydarzeń artystycznych wraz z realizacjami przestrzennych instalacji w latach 2015-2017, które doprowadziły do dzisiejszej aktywizacji i nowego życia zabytkowej cerkwi w bieszczadzkiej wsi Baligród.

Jan Szeliga
– architekt, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W przeszłości związany z pracownią WWAA, a od 2017 roku z zespołem Pracowni Macieja Siudy. Laureat I nagrody oraz stypendium w konkursach Teoria i Praktyka organizowanych przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza w 2019 roku. Współautor projektu kabin trekkingowych na Łotwie nagrodzonego w międzynarodowym konkursie Bee Breeders w 2017 roku. Współautor ścieżki geologicznej w Bystrem w Bieszczadach.

Pokój do słuchania
Gdzie:
ZODIAK – Warszawski Pawilon Architektury
Kiedy: 19 sierpnia do 11 września 2022 roku
Autorzy: Hania Rani, Studio Zmir (Łukasz Pałczyński i Jan Szeliga), Krzysztof Janas, Igor Łysiuk
Instalacja dźwiękowa: Jan Skorupa (Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe)
Wspołpraca przy oprawie graficznej: Nicola Cholewa
Współorganizator: urząd m.st. Warszawy

Pokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir
Pokój do słuchania, czyli muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów Łukasza Pałczyńskiego i Jana Szeligi ze studia Zmir; fot. Artur Wosz, m.st. Warszawa
Pokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir
Pokój do słuchania, czyli muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów Łukasza Pałczyńskiego i Jana Szeligi ze studia Zmir; fot. Artur Wosz, m.st. Warszawa
Pokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir
Pokój do słuchania, czyli muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów Łukasza Pałczyńskiego i Jana Szeligi ze studia Zmir; fot. Artur Wosz, m.st. Warszawa
Pokój do słuchania: muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów ze studia Zmir
Pokój do słuchania, czyli muzyczno-przestrzenna instalacja Hani Rani oraz architektów Łukasza Pałczyńskiego i Jana Szeligi ze studia Zmir; fot. Artur Wosz, m.st. Warszawa
Krakowska odsłona wystawy Architektura muzyką przestrzeni Miesięcznik „Architektura-murator” oraz Muzeum Narodowe w Krakowie zapraszają na nową odsłonę wystawy „Architektura muzyką przestrzeni”. Ekspozycję, prezentującą pięć najwybitniejszych sal koncertowych Europy ostatnich lat, będzie można zobaczyć we wnętrzach dawnego hotelu Cracovia.
Krakowiak w pawilonie Miesa! Artystka Katarzyna Krakowiak zaprasza do udziału w projekcie przygotowywanym dla pawilonu Miesa van der Rohe w Barcelonie. Ze słów ważnych dla pojedynczych osób powstanie uniwersalna architektoniczno-dźwiękowa instalacja, stanowiąca zapis obecnej sytuacji na świecie.
Tagi:
Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949. Jak naprawdę wyglądała odbudowa stolicy? Marmur karraryjski w Rzymie, wapień portlandzki w Londynie czy „kamień paryski” w Paryżu – historie wielu europejskich stolic można odczytać poprzez przyglądanie się materiałom, z których zostały zbudowane. W drugiej połowie XX wieku Warszawę również zaczął wyróżniać jej unikalny materialny charakter: miasto zostało odbudowane z gruzu – mówi Adam Przywara, kurator wystawy.
Budynek Olbrachta 24 w Warszawie Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – o realizacji pracowni Pole Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
O zespole Varso Place Agnieszka Kalinowska-Sołtys Obiekt jest świetnym przykładem współpracy architektów z różnych pracowni z inwestorem, który jasno określał swoje cele na kolejnych etapach projektowych. Varso Tower mimo dużej wysokości nie zdominowało otoczenia. Sprytnie zaprojektowane podziały elewacji optycznie zmniejszają budynek, przez co wpasowuje się on w skalę miasta – o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
O zespole Varso Place Grzegorz Buczek Czy dobra jakość projektu architektonicznego wystarczy do złagodzenia ewidentnej porażki planistyczno–urbanistycznej? Rozwiązania przyziemia północnego frontu Varso Place poprawiają co prawda jakość lokalnej przestrzeni publicznej, jednak skala nowej zabudowy jest wręcz destrukcyjna dla skali ulicy, a niespójne z kontekstem skosy elewacji wprowadzają niepokój w śródmiejską lokalność.
Nowy biurowiec MSZ w alei Armii Ludowej w Warszawie Projekt nowego gmachu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowało biuro DA Dziuba Architekci. Pięciokondygnacyjny budynek o przeszklonych elewacjach przesłoniętych żyletkami z piaskowanego betonu stanie w sąsiedztwie głównej siedziby resortu przy al. Szucha.
Opera o odbudowie Warszawy na motywach bestsellerowej książki Grzegorza Piątka! Sinfonia Varsovia wraz z instytucjami partnerskimi pracuje nad pierwszą operą warszawską. Libretto oparte będzie na książce „Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka.