Prezentowane na wystawie obrazy to jednocześnie zapowiedź przyszłych wielkoformatowych prac. Łączą w sobie projektową dyscyplinę i artystyczną intuicję Magdy Jurek, założycielki pracowni, malarki, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyscyplina wyraża się w powtarzalności ceramicznych modułów, które pozwalają na budowanie kompozycji w skali dopasowanej do potrzeb danej przestrzeni; intuicja zaś w autorskich zestawieniach i unikatowej warstwie malarskiej.
Kompozycje z ceramicznych płytek łączą walory barwne i przestrzenne. W ich geometryzujących, reliefowo opracowanych powierzchniach odbija i załamuje się światło, tworząc zmienne efekty dla poruszających się w przestrzeni osób. Kontrastowo zestawione faktury połyskującego i matowego szkliwa oraz nieco surowszej w wyrazie angoby pobudzają zmysł dotyku. Ręcznie szkliwione moduły zachwycają zaś głębią i intensywnością kolorów. Warstwa malarska podkreśla geometryzujące kształty płytek. Tu nawet cienie mają swoje barwy. Jest w tych kompozycjach swoboda i radość tworzenia, a także niesłychana precyzja, szczególnie widoczna w gradientowych przejściach szkliw, które z bliska przypominają subtelne cieniowanie ołówkiem. W ceramice, w której barw przed wypaleniem nie widać, a operuje się kolorami, które sobie człowiek wyobraża (Bolesław Książek), to działanie wymagające doskonałego warsztatu i malarskiej wyobraźni.
W ceramicznych obrazach Magdy Jurek, które plasują się na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego, znajdziemy echa twórczości Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza czy Stefana Gierowskiego. W samej idei kolekcji – fascynację „Czarodziejem z Łysej Góry”, ceramikiem Bolesławem Książkiem. Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” w Łysej Górze, którą prowadził od 1951 roku. To w niej powstawały monumentalne dzieła ceramiczne dla przestrzeni publicznych, projektowane przez ówczesnych artystów. Odporne na warunki atmosferyczne, tańsze w produkcji i lżejsze od okładzin kamiennych, a jednocześnie zapewniające trwałe i świetliste barwy, zdobiły fasady i wnętrza powojennych urzędów, hoteli, restauracji, kin czy sanatoriów. Dziś do podobnego działania zachęca Pani Jurek, prezentując w najnowszej kolekcji swoje ceramiczne obrazy. Ekspozycja przypomina zorganizowaną w 1960 roku na dziedzińcu pałacu Pod Blachą wystawę ceramiki architektonicznej Bolesława Książka, Krzysztofa Henisza i Zygmunta Madejskiego – pokazywane tam formy były zaledwie zapowiedzią późniejszych ważnych realizacji spółdzielni, takich jak kompozycje projektu Krystyny Zgud-Strachockiej dla kina Kijów w Krakowie czy Nowej Pijalni w Krynicy Zdroju. Otwarcie współczesnej architektury na wielkoskalowe kompozycje ceramiczne może dać równie spektakularne efekty.
Kolekcja POLA została nagrodzona w tegorocznym plebiscycie MUST HAVE Łódź Design Festival.
POLA / wystawa prac PANI JUREK
23-30 maja 2024
wernisaż: 23 maja, godz. 18.00
Warszawa, Warecka 8 / wejście od ul. Kubusia Puchatka