W drodze z porewolucyjnej Rosji na Zachód Łódź miała być dla Kobro i Strzemińskiego tylko przystankiem do awangardowego Paryża. Jak wiadomo, stała się domem. Blisko sto lat później marzenie o podboju Paryża może się wreszcie spełnić – piszą kuratorzy wystawy Une avant-garde polonaise... Jarosław Suchan i Karolina Ziębińska-Lewandowska. Przygotowując ekspozycję, skupili się na koncepcji „realnej utopii”. Według niej sztuka to laboratorium, w którym artyści testują idee, „prototypy”, mogące służyć jako inspiracje dla praktycznych rozwiązań pozwalających przekształcać rzeczywistość społeczną. Paryska wystawa pokazuje, jak koncepcja ta rozwijała się w twórczości Kobro i Strzemińskiego na przestrzeni czasu i na różnych polach – od malarstwa i rzeźby, poprzez wzornictwo przemysłowe, architekturę czy typografię. Ekspozycja w Centre Pompidou to kolejny – po prezentacjach w Madrycie i Malmö – realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza projekt wystawienniczy Muzeum Sztuki w Łodzi. Ma przypominać światowej publiczności o miejscu, które należy się parze łódzkich artystów w dziejach sztuki XX wieku. Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński Do 14 stycznia www.centrepompidou.fr

i
Polscy konstruktywiści w Paryżu
Najważniejsze europejskie muzeum sztuki nowoczesnej - paryskie Centrum Pompidou - pokazuje przedwojenną polską awangardę. Do 14 stycznia można zobaczyć tam niemal wszystkie prace Katarzyny Kobro i dużą część dorobku Władysława Strzemińskiego.