Polska na London Design Biennale – znamy założenia zwycięskiej wystawy, która będzie reprezentować nasz kraj podczas tegorocznego wydarzenia

i

Autor: Archiwum Architektury Koncepcja wystawy Sedno rzeczy (A Matter of Things); il. Michał Loba

Polska na London Design Biennale – znamy założenia zwycięskiej wystawy

2018-08-24 16:26

Na London Design Biennale Polskę reprezentować będzie wystawa A Matter of Things, przygotowana przez Małgorzatę Wesołowską, projektantkę, badaczkę, niegdyś współpracowniczkę „Architektury-murator”. Międzynarodowa publiczność zobaczy obiekty, które towarzyszyły nam w codziennym życiu przez ostatnie sto lat.

W drugiej edycji London Design Biennale weźmie udział ponad 40 państw z całego świata. Każdy kraj przygotowuje swoją własną wystawę – od 4 września będzie można je zobaczyć w budynku Somerset House w samym sercu Londynu. W Polsce za przygotowanie ekspozycji odpowiedzialny jest Instytut Adama Mickiewicza, który wzorując się na otwartych konkursach dotyczących prezentacji w pawilonie narodowym podczas biennale w Wenecji, postanowił tym razem zorganizować podobny, na koncepcję kuratorską wystawy. W skład komisji oceniającej założenia weszli: Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn, Christopher Turner, dyrektor LDB i szef sekcji designu w Muzeum Wiktorii i Alberta, dr Piotr Rypson, p.o. dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie i Maria Ostrowska z Instytutu Adama Mickiewicza. Komisji przewodniczył dr Krzysztof Olendzki, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Do konkursu zgłoszonych zostało 18 projektów przygotowanych zarówno przez ekspertów z bogatym dorobkiem międzynarodowych, jak i młodych kuratorów. Zwyciężyła propozycja Małgorzaty Wesołowskiej, projektantki, badaczki, niegdyś współpracowniczki „Architektury-murator”, która do współpracy zaprosiła specjalistów od przestrzeni wystawienniczej z Noodi Design i Studia Szpunar oraz Michała Lobę, grafika i ilustratora. Zdaniem komisji nagrodzono koncepcja oferuje szerokie i inkluzyjne spojrzenie na polską codzienność minionych dekad i zaskakujące, proste i nieoczekiwane rozwiązania przyjmowane często w warunkach konieczności, niezbędności, wyjątkowości momentu historycznego. Często anonimowe przykłady „domorosłego”, wernakularnego designu w znakomity sposób przedstawiają skomplikowane meandry polskiej historii.

Na wystawie A Matter of Things zaprezentowane zostaną obiekty, które – w ocenie kuratorki – wywarły najsilniejszy wpływ na naszą codzienność, towarzysząc procesom przemian społecznych i cywilizacyjnych w Polsce. To m.in. łóżko polowe, sławojka czy legendarne żółte firanki, przesłaniające witryny sklepów, w których mogli zaopatrywać się jedynie wysocy rangą dygnitarze partyjni.  Jak podkreśla Małgorzata Wesołowska: Wystawa opiera się na eksponowaniu znaczenia przedmiotów i kontekstu, w jakim funkcjonują. A tym samym wpisuje w temat przewodni London Design Biennale 2018, który brzmi Stany emocjonalne. Uwzględniając kontekst historyczny i społeczne oddziaływanie projektowania, opowiada o polskiej specyfice. Dziś, w epoce międzykontynentalnej migracji, aby rozszyfrować sens rzeczy, nadal – a może właśnie bardziej – potrzebna jest znajomość kodu kulturowego – dodaje kuratorka.

Obiekty wybrane przez Wesołowską nie są ikonicznymi przykładami dziedzictwa lub najnowszych osiągnięć polskiego projektowania, jakie prezentowane są na najważniejszych światowych targach czy wystawach. Kluczem wyboru były emocje, jakie są z nimi związane. Efekt związany z budowaniem, przypominaniem i wywoływaniem emocji u odbiorców pogłębiać mają rozwiązania scenograficzne, szczególnie grafiki Michała Loby nawiązujące do uniwersalnego języka komiksu. Stanowią one zabieg służący prezentacji szerszego kontekstu historycznego w sposób atrakcyjny i czytelny dla zagranicznych widzów. Ponadto w wystawie wykorzystane zostały dopełniające obraz „stanów emocjonalnych” bogate archiwalia, w tym m.in. unikatowe zdjęcia i kadry z filmów.

London Design Biennale

4 – 23 września 2018 roku