Architektura MuratorWydarzeniaPrzykłady do naśladowania!

Przykłady do naśladowania!

Malejące naturalne zasoby energetyczne, zagrożenie zmianami klimatu, zanik różnorodności biologicznej budziły obawy jeszcze przed konferencją klimatyczną w Kopenhadze. Niepokojące wyniki stały się istotnym warunkiem dalszego poszukiwania zaniedbanego dotąd wymiaru sztuki zmierzającej w kierunku synergi estetycznych praktyk i zrównoważonego rozwoju.

3.09 – 10.10.2010
Uferhallen, Uferstraße 8-11, 13357 Berlin-Wedding

www.z-n-e.info / info@z-n-e.info

Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla, Néle Azevedo, Richard Box, Ines Doujak, Adib Fricke, Galerie für Landschaftskunst, Till Krause, Klara Hobza, Lukas Feireiss | Luis Berríos-Negrón | Tomorrow’s Thoughts Today, Dionisio González, Tue Greenfort, Hermann Josef Hack, Henrik Håkansson, Ilkka Halso, Cornelia Hesse-Honegger, Christoph Keller, Folke Köbberling | Martin Kaltwasser, Christian Kuhtz, Christin Lahr, Antal Lakner, Jae Rhim Lee, Till Leeser, Marlen Liebau | Marc Lingk, Susanne Lorenz, Gerd Niemöller, Dan Peterman, Nana Petzet, Clement Price-Thomas, Dodi Reifenberg, Gustavo Romano, Miguel Rothschild, Otmar Sattel, Michael Saup, Ursula Schulz-Dornburg, Dina Shenhav, Superflex, Jakub Szczęsny, The Yes Men, Gudrun F. Widlok, Xing Danwen and Zwischenbericht

EXAMPLES TO FOLLOW! EXPEDITIONS IN AESTHETICS AND SUSTAINABILITY przedstawia artystyczne praktyki, które przyczyniają się do ochrony naszej planety i których świadomym celem jest oddziaływanie na zachowanie odbiorców. Wystawa ma na celu podnoszenie świadomości, że zrównoważony rozwój nie może obyć się bez wiedzy i doświadczeń płynących z dziedziny sztuki i nauki. Zrównoważony rozwój wymaga poszerzenia współpracy pomiędzy obiema dyscyplinami za pomocą narzędzi współczesnej sztuki, a granice między twórczością artystyczną, a wiedzą techniczną zostają zniesione. Przygotowania do wystawy trwały trzy lata ze względu na czas potrzebny, aby przekonać potencjalnych sponsorów do zagadnienia eko-estetyki w kontekście sztuki i architektury.
Kurator Adrienne Goehler na potrzeby wystawy stworzyła Fundusz Estetyki i Zrównoważonego Rozwoju (Fonds für Ästhetik und Nachhaltigkeit, FAN) do łączenia rzeczy, które zostały arbitralnie rozdzielone. Grupa artystów podjęła to wyzwanie przedstawiając i omawiając stabilność bez odłączania go od kwestii estetyki. W okrojonej przestrzeni Uferhallen w Berlin-Wedding wystawiono prace z zakresu rzeźby, wideo, fotografii, performance. Ekspozycja została wzbogacona o nowości techniczne i materiałowe dotyczące odnawialnych źródeł energii, zmian klimatycznych i re / upcyclingu. Wystawie towarzyszy bogaty program wydarzeń, rozmowy z artystami, dyskusje panelowe oraz program filmowy, fora dyskusyjne z przedstawicielami sztuki, nauki, ekonomii i organizacji pozarządowych.

Apartamentowiec The Silo w Kopenhadze Rewitalizacja terenów Portu Północnego w Kopenhadze jest obecnie największym projektem urbanistycznym w Skandynawii. Do roku 2025 planuje się tu realizację mieszkań dla 100 tys. osób. W ramach przedsięwzięcia na cele mieszkaniowe przebudowano m.in. silos zbożowy z lat 60. XX wieku. Dziś to dwunastokondygnacyjny apartamentowiec mieszczący na 17 poziomach 38 indywidualnych jednostek mieszkalnych o powierzchni od 106 do 401 m2 i wysokości dochodzącej do 7 m – pisze Maciej Lewandowski.
Dom kultury... fizycznej w Frederiksbergu Projektanci z MVRDV i ADEPT stworzyli nowy typ budynku. To połączenie lokalnego centrum kultury, hali sportowej i toru przeszkód. Struktura obiektu pozwala użytkownikom samodzielnie eksplorować przestrzeń i za każdym razem odkrywać ją na nowo.
Co łączy Kopenhagę i Wrocław? Europejskie Stolice Kultury 1996 i 2016 Kalvebod Waves w Kopenhadze to zarazem molo i ciesząca się dużą popularnością przestrzeń publiczna z tarasami widokowymi, placem zabaw, wydzielonym kąpieliskiem i miejscem do organizacji imprez czy kiermaszów. Czy podobny obiekt ma szansę powstać we Wrocławiu?