Rationalism on Set. Modernistyczny czar włoskich filmów

i

Autor: Archiwum Architektury Scenografia do filmu Patatrac (1931). Carlo Levi i Enrico Paulucci

Rationalism on Set. Modernistyczny czar włoskich filmów

2018-05-08 13:59

Scenografie włoskiego kina z lat 30. można pomylić z rzeczywistymi realizacjami. Wystawa w londyńskim Estorick Collection prezentuje, w jaki sposób idee modernizmu wpłynęły na architekturę planu filmowego.

Wystawa Rationalism on Set odkrywa architektoniczne inspiracje włoskich scenografów okresu międzywojennego. Przedstawione scenografie, służące za tło do powstających w latach 30. XX wieku romantycznych komedii, zdradzają wyraźne modernistyczne wpływy. Powstawały one zresztą często przy udziale architektów - takich jak na przykład Giuseppe Capponi, przedstawiciel racjonalistów. Włoskie pisma architektoniczne, takie jak Casabella czy Domus, nawoływały do przedstawiania nowych prądów w projektowaniu poprzez plan filmowy, tak aby mogła się z nimi zapoznać szersza publiczność.

Rationalism on Set. Modernistyczny czar włoskich filmów

i

Autor: Archiwum Architektury Scenografia do filmu Due cuori felici (Dwa szczęśliwe serca), Gastone Medin

Na wystawie będzie można obejrzeć zdjęcia scenografii, powstałe przed rozpoczęciem zdjęć, zestawione z materiałami dotyczących realizacji z tego okresu, które pokazują inspiracje twórców, jak również fragmentami filmów.

Wystawę można obejrzeć w Estorick Collection w Londynie, od 18 kwietnia do 24 czerwca.