FUTURE CLASSICS

i

Autor: Archiwum Architektury Pierwsze miejsce

W poszukiwaniu klasyki przyszłości

2010-11-25 1:00

Na wystawie zaprezentowane zostały wszystkie projekty. Zwycięzcą konkursu został Philippe Nigro, niezależny francuski projektant. Jego praca, Floating Sofa, wykorzystuje efekt kontrastu między ciemną, ciężką częścią tapicerowaną, a delikatną stalową konstrukcją. Jury wyróżniło także prace Pawła Grobelnego i włoskiego zespołu Lucidi Pevere

Jak tworzyć klasykę jutra? FUTURE CLASSICS: wystawa finałowa konkursu Comforty Living International Design Competition. 9 zespołów, 9 jurorów, 9 projektów, 9 prototypów. W ramach konkursu odbyły się warsztaty z udziałem zaproszonych dizajnerów. ZOBACZ WIDEO!!

Designerzy: Anderssen&Voll Studio, Alessandro Dubini, Form Us With Love, Paweł Grobelny, Philippe Nigro, Onlymited (Castello Lagravinese Studio), Lucidi Pevere Studio, Tomek Rygalik, Edvard Van Vliet

Otwarcie wystawy: 05.11.2010, godzina 19.00 Wystawa czynna do 19.11.2010 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski / Jazdów 2 / Warszawa

Koordynator projektu: Paweł Kubara Kuluar Zachodni

Po wernisażu zapraszamy na bankiet w piwnicach Zamku z udziałem projektantów i członków Jury.

Do konkursu zaproszeni zostali młodzi, uznani projektanci z całej Europy: Alessandro Dubini (Włochy), Anderssen&Voll Studio (dawniej Norway Says, Norwegia), Philippe Nigro (Francja), Edward Van Vliet (Holandia), Form Us With Love Studio (Szwecja), Lucidi Pevere Studio (Włochy), Onlymited (Włochy). A także dwóch Polaków: Paweł Grobelny i Tomek Rygalik.

Wyboru zaproszonych do konkursu dokonali między innymi związani z dizajnem kuratorzy Agnieszka Jacobson-Cielecka i krytyk architektury, Grzegorz Piątek.

Dać wyraz kreatywności i funkcjonalności wybierając najlepszy z projektów i wdrażając go do produkcji – oto cel konkurs projektowego - Future Classics. Na podstawie wszystkich zgłoszonych projektów w nowoczesnej fabryce Com40 Limited w Nowych Skalmierzycach stworzone zostaną prototypy.

Agnieszka Jacobson-Cielecka i Grzegorz Piątek o konkursie

Polska premiera kolekcji i ogłoszenie zwycięzcy połączone z wernisażem odbędzie się 5 listopada. Wystawa we współpracy z CSW Zamek Ujazdowski potrwa 2 tygodnie. Zaplanowano także wraz z CSW i projektem Routed Design For Routed Living oraz wydziałem wzornictwa ASP - rozbudowany program edukacyjny. Międzynarodowy pokaz odbędzie się podczas mediolańskiego Salone del Mobile w 2011 roku.

Nie od razu Rzym zbudowano i nie od razu coś stanie się klasykiem.

Dzisiejsza ekonomia rozpoznała DESIGN jako jeden z najważniejszych czynników, który nie, jak w tradycyjnym pojęciu, kształtuje estetyczną formę (wygląd produktu), lecz ma ogromny wpływ na transformację całego naszego stylu życia. W Europie Zachodniej branża, w której pracują projektanci jest nazywana Ekonomią Kreatywną i stanowi jeden z największych sektorów gospodarki. Na przykład W Holandii finansowy przychód roczny z Miedzykontynentalnego Lotniska Schiphol jest równy sumie, którą zarabia sektor kreatywny. Projekty designerskie z natury są procesami kreatywnymi, które z założenia mają rożnych udziałowców tj: firma, marka, technolodzy, analitycy trendów, stratedzy, projektanci, inżynierzy itd. W tym procesie projektant jest osobą, która materializuje wszystkie elementy/informacje w jedność. Dobry projektant to taki, który ma wiarę we własną idee i jej wartość. Czy ta “wartość”okaże się strzałem w dziesiątkę, zadecyduje wiele czynników. Przede wszystkim czas, moment oraz jego tzw. ”legenda”. Każdy produkt ma swoją niepowtarzalną historię. To właśnie ona tworzy w ludzkiej podświadomości odczucie, za którą idzie ocena “wartości” i jej sukces. Sukces ma wielu dumnych ojców, a porażka zawsze pozostanie porzuconą sierotą. W moim wieloletnim doświadczeniu zawodowym zauważyłam, że nie wszystkie wielkie hity staja sie niezapomnianymi klasykami. Czasem zdaża się, że brzydkie i nie zauważone kaczatko stanie sie w swoim czasie heroiczną pieknością. Moim ukochanym przykładem jest samochód wyprodukowany w NRD – marka Trabant. W swoim czasie był wyśmiewaną, plastikową mydelniczką, a dzisiaj, kultowym klasykiem, którego posiadanie nawet jest nawet na mojej liście marzeń.

Zuzanna Skalska

Co rozumiemy mówiąc klasyczna uroda, klasyczna forma, klasyczny podział? W potocznym znaczeniu klasyczny to taki, który wymyka sie definicjom mody i określeniom czasu. Klasyczny to ponadczasowy. A może poza czasem? W designie, architekturze, wnętrzarstwie klasyczne to takie, które wciąż zachwyca, odwołuje się do sprawdzonych i powszechnie akceptowanych wzorców. Klasyka to także pewność i bezpieczeństwo. Pewność wyboru, sukcesu akceptacji i długotrwalej satysfakcji. Klasykę weryfikuje czas. Co rozumiemy mowiąc Future Classics? Myślimy o nowych wzorach, o przedmiotach, które dopiero staną się klasykami. Chcemy, żeby sie nimi stały. Jak najszybciej. Mówiąc Future Classics musimy mieć założenia. Klasyka to nie nowinka, nie ekstrawagancja, to nie przedmiot super modny. Klasyka to umiar, elegacja, uniwersalność. Ale klasyka to nowość, innowacyjność, nowe spojrzenie. Wielu dzisiejszych klasyków nie miało uznania wspólczesnych. Czas przyznał im rację. My rzucamy wyzwanie czasowi. Chcemy stworzyć Future Classics juz dziś. Projektanci, których zaprosiliśmy do pracy nad projektem, to młodzi zdolni już docenieni twórcy. Pracowali już z producentami i mają świadomość rynku. Meble, które zaprojektowali dotąd mają cechy indywidualne, uniwersalne i funkcjonalne, których oczekujemy dla naszych produktów. Projektanci pochodzą z różnych krańców Europy. Mają różne doświadczenia i różny bagaż kulturowy. Postanowiliśmy zaprosić ich do wspólpracy zanim stanie sie o nich naprawdę głośno. Cóż, ta grupa projektantów to nasze typy na klasyków początku XXI wieku. Wierzymy, że meble ktore zaprojektują przyczynią się do tego by naprawdę nimi zostali.

Agnieszka Jacobson-Cielecka

Dlaczego poszukujemy Future Classics? Dobiega końca pierwsza dekada XXI wieku, a my siedzimy na reedycjach klasyki sprzed 50 i więcej lat. Geniuszu Miesa, Le Corbusiera, Eamesów, Jacobsena nikt nie kweationuje, ale nie zapominajmy, że ich meble też kiedyś były nowe. Wtedy kiedy powstały, były ich wizją przyszłości, skokiem do przodu. Ale ta wizja przyszłości jest już retro. Czy nie czas wymyślić przyszłą klasykę, dla następnych pokoleń? To może brzmieć jak utopia, ale musimy mierzyć wysoko. Nie poddawać się nostalgii. Przecież wokół nas wszystko się zmienia. Siedzimy w podobnych pozycjach co kiedyś i to się chyba nie zmieni. Ale już to z kim, kiedy i w jakich sytuacjach siedzimy, stosunki społeczne i obyczaje, towarzysząca nam technologia, sposoby spędzania wolnego czasu i korzystania z przestrzeni domowej w ostatnim półwieczu zmieniły się diametralnie. Niech wzornictwo odzwierciedla te nowe style życia. Niech meble mówią coś o naszych czasach, potrzebach i aspiracjach. A jednocześnie, niech mają w sobie to ponadczasowe coś – trwałość i komfort, które mogą sprawić, że staną się klasyką, z którą będziemy chcieli żyć, do której będziemy chcieli wracać. To nieprzyzwoite słowo na „k” (kryzys!) tym bardziej prowokuje nas do odwrotu od jednorazowości, od natychmiastowego, ale krótkotrwałego zaspokajania potrzeb.

Grzegorz Piątek


W ramach konkursu odbyły się warsztaty projektowe. Miały one na celu poznanie fabryki, jej możliwości technologicznych, oraz wejście w świat i filozofię marki. Warsztaty poprowadziła Zuzanna Skalska - międzynarodowy ekspert w dziedzinie projektowania i trendów. WIDEO!!

Floating Sofa, Philippe Nigro

fotka z /zdjecia/meble_IDC_41_art.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury
fotka z /zdjecia/CL40.JPG

i

Autor: Archiwum Architektury