Architektura MuratorRealizacjePrzestrzeń bulwarów – o koncepcji Patryk Zaręba i Dorota Rudawa

Przestrzeń bulwarów – o koncepcji Patryk Zaręba i Dorota Rudawa

Teren opracowania w zdecydowanej większości położony jest w strefie bezpośredniego zagrożenia powodzią, co miało decydujący wpływ na wszystkie elementy zagospodarowania – od płynnego sposobu ukształtowania nabrzeża od strony natarcia nurtu, poprzez unikatowy na warunki polskie sposób zabezpieczenia pawilonów usługowych, dobory materiałowe odporne na działanie wody i korozję biologiczną, aż po linearny, niezakłócający przepływu wód układ nasadzeń drzew – piszą Patryk Zaręba i Dorota Rudawa.

Architektura bulwarów nad Wisłą
Najniższy poziom bulwarów służy do cumowania statków, środkowy przeznaczony jest dla pieszych i rowerzystów. Na najwyższym, powstałym już w 1912 roku, znajdują się jezdnie Wisłostrady, które pomiędzy Karową a Jaracza biegną w tunelu; Fot. Juliusz Sokołowski
Zagospodarowanie lewobrzeżnego bulwaru Wisły na odcinku od ul. Tamka do ul. Boleść – etap 2Warszawa, odcinek od mostu Świętokrzyskiego do mostu Śląsko-Dąbrowskiego
AutorzyRS Architektura Krajobrazu, architekt krajobrazu, urbanista Dorota Rudawa, architekt krajobrazu Patryk Zaręba
Współpraca autorskaarchitekci krajobrazu Agnieszka Gasparska, Anna Wiechetek- Moczulska
Projekt architektoniczny:Artchitecture, architekci Mark Kubaczka (główny projektant), Jowita Kubaczka (główny projektant), Adam Dąbrowski, Anna Białkowska, Kamil Bubel, Marzena Mariańska, Hubert Wasilewski
KonstrukcjaOVE Arup
Generalny wykonawcaHydrobudowa Gdańsk / Skanska S.A.
InwestorUrząd m.st. Warszawy
Powierzchnia terenu50006.0 m²
Powierzchnia użytkowa pawilonów:1201 m²
Kubatura pawilonów:5700 m³
Projekt (data)2009-2012
Projekt konkursowy:2009
Data realizacji (początek)2013
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycjiok. 71 000 000 PLN brutto
Architektura bulwarów – o koncepcji Jowita i Mark Kubaczkowie Bulwary nadwiślańskie stały się formalną promenadą, której specyfika użyteczności oraz dostępności wymagała wzmocnienia obiektami kubaturowymi – pawilonami, stanowiskami ekspozycyjnymi oraz nowym połączeniem z zabytkową tkanką miejską przejściem podziemnym na wysokości ulicy Bednarskiej – piszą Jowita i Mark Kubaczkowie.
Dzielnica Wisła – o warszawskich bulwarach Tomasz Żylski Powstanie w ciągu zaledwie jednej dekady nowej „dzielnicy wodnej” możliwe było przede wszystkim dzięki dostępności funduszy unijnych, ale dużą rolę odegrały też starania Warszawy o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, a wreszcie również powołanie w 2006 roku na stanowisko pełnomocnika ds. Wisły architekta krajobrazu Marka Piwowarskiego, który okazał się jednocześnie wizjonerem i skutecznym menadżerem – pisze Tomasz Żylski.
Kolejny odcinek bulwarów w Warszawie W konkursie na zagospodarowanie kolejnego odcinka warszawskich bulwarów zwyciężyła pracownia WXCA.
Bulwary wiślane w Warszawie Bulwary nad Wisłą są tym rodzajem przestrzeni publicznej, jakiej dotąd Warszawie brakowało. Zaprojektowane z myślą o różnych rodzajach aktywności, każdego ciepłego dnia przyciągają tłumy mieszkańców – o nowo otwartym fragmencie stołecznych bulwarów, jego licznych architektonicznych atrakcjach i radykalnych zmianach, jakie dokonały się nad Wisłą w ciągu zaledwie jednej dekady piszą Jerzy S. Majewski i Tomasz Żylski. W numerze także wypowiedzi współautorów tej nowej nadrzecznej promenady: Patryka Zaręby i Doroty Rudawy z biura RS Architektura Krajobrazu oraz Jowity i Marka Kubaczków z Artchitecture, a także szczegółowa mapa ze zrealizowanymi w ostatnim czasie i dopiero planowanymi wokół obiektami.
Bulwary w Warszawie – podsumowanie dyskusji pokonkursowej Wisłostrada w tunelu, czy jako ulica zbiorcza, a nad samą rzeką tereny zielone, czy nowe budynki? To tylko niektóre z pytań, jakie stawiano podczas dyskusji po konkursie na nowy odcinek warszawskich bulwarów.