Architektura Muratorarchitektura25Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze

Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze

W Grecji najchętniej buduje się z białego marmuru Thassos, we Włoszech najbardziej rozpowszechnione są marmury z Carrary, a w Polsce mamy swój rodzimy granit strzegomski. Ale ostatnio jednym z najczęściej wybieranych materiałów jest Nero Impala® – tegoroczny finalista plebiscytu Design dla Konesera. Występuje w szarej barwie, jaśniejszej lub ciemniejszej, i doskonale komponuje się z nieotynkowaną cegłą, szkłem lub drewnem – rozmowa z Michałem Nowakiem, prezesem M+Q Polska.

Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze
Granit Nero Impala® wykorzystany w wykończeniu wnętrz hotelu Uroczysko Siedmiu Stawów w Goli Dzierżoniowskiej na Dolnym Śląsku

Kamień naturalny jest jednym z materiałów najbardziej przyjaznych środowisku, pod warunkiem, że pozyskiwany jest w odpowiedzialny sposób. W jaki sposób robi to Państwa firma? Jak dbacie o środowisko?

Dbałość o ekologię, zielone certyfikaty i nowoczesne, przyjazne dla środowiska technologie są dzisiaj standardem. Kamień to materiał naturalny i biodegradowalny. W przeciwieństwie do sztucznych konglomeratów lub spieków, po wydobyciu trafia wprost do odbiorcy. Nie zużywamy dodatkowej, cennej energii do jego modyfikacji. Tak naprawdę to najmniej energochłonny, najmniej pochłaniający energię przy produkcji materiał w budownictwie. W Polsce jesteśmy dostawcą kamienia naturalnego od prawie 20 lat, na świecie – od ponad 100. Zdobyte doświadczenie pozwala nam na wybór surowca najwyższej jakości i z takich miejsc wydobycia, które dzielą z nami podobne wartości – m.in. zrównoważonego rozwoju i dbałości o pracowników i środowisko naturalne. Prowadzimy ponadto specjalny fundusz przeznaczony na rekultywację kamieniołomów po zakończeniu wydobycia, na który rokrocznie przeznaczamy kwotę około miliona dolarów. Dzięki niemu dajemy tym terenom drugie życie, pozwalając na wykorzystanie ich w nowy sposób – najczęściej jako obszary rolne, leśne lub założenia wodne.

Wspomniał Pan o konglomeratach, czy współczesne mieszanki tego typu również są przyjazne środowisku?

Konglomerat do niedawna był nowością na rynku i cieszył się ogromnym zainteresowaniem. W tej chwili zauważamy tendencję powrotu do natury i w stu procentach naturalnych materiałów – zarówno wśród projektantów, jak i inwestorów. Jak powiedziałem, proces produkcji kamienia jest najbardziej ekologiczny i przyjazny dla środowiska. W przypadku konglomeratów czy spieków konieczne jest kruszenie skał i połączenie kamienia z żywicą poliestrową, co wymaga zużycia dodatkowej energii.

Ostatnio miałem okazję zapoznać się z American Morbidity and Mortality Weekly Report, w którym badacze z Kalifornii, Kolorado, Teksasu i Waszyngtonu identyfikują 18 przypadków silnej krzemicy wśród młodych mężczyzn pracujących w zakładach produkcji kwarcu/konglomeratu. To udokumentowane ryzyko. Dodatkowo, wykorzystywany tam poliester jest syntetykiem, do którego wytworzenia używa się produkty ropopochodne – nie wiemy, jak działają jego opary lub co się dzieje, gdy zetknie się z żywnością, np. w postaci blatu kuchennego. Nie mamy też danych o jego rozkładzie – może to być od 100 do 1000 lat.

Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze
Podłoga Colonial White3 w biurowcu Gdański Business Center w Warszawie

Czy na rynku pojawiają się jeszcze nowe rodzaje kamienia?

Natura jest najlepszym architektem i kamień – jej niepowtarzalne dzieło – cały czas zachwyca. Bywa, że w jednym, dobrze znanym nam kamieniołomie nagle odkrywamy 5 lub 6 nowych złóż, a rozcinając wydobyty blok, nigdy nie wiemy, co się ukaże: kolor i użylenie są za każdym razem inne. Myślę, że to kolejny walor kamienia – jego unikalność, trójwymiarowość i bogata struktura sprawiają, że mamy nieograniczone możliwości kompozycyjne. To jeden z najbardziej eleganckich i trwałych sposobów wykończenia wnętrz.

Czy pomagacie Państwo architektom przy realizacji nietypowych zamówień?

Naszą firmę tworzą klienci i to dla nich jesteśmy. W każdym z pięciu salonów w Polsce oferujemy do wyboru ponad 200 rodzajów kamienia w różnych fakturach i grubościach, więc jest w czym wybierać. Realizujemy również specjalne projekty na zamówienie i sprowadzamy pod nie specjalnie wyselekcjonowany materiał. Każdy klient jest dla nas wyjątkowy – pracujemy na wzajemnym zaufaniu, doradztwie i indywidualnym podejściu.

Myślę, że jedną z ciekawszych realizacji są obiekty historyczne – kiedy staramy się dostarczyć kamienie o właściwościach najbardziej zbliżonych do oryginału. Jednocześnie bardzo dbamy o jakość – tak, aby nasze kamienie mogły cieszyć i służyć kolejnym pokoleniom. Przykładem takiej naszej realizacji jest hotel Uroczysko Siedmiu Stawów, zlokalizowany w XVI-wiecznym zamku.

Inna nietypową realizacją jest ta zrealizowana z zespołem drugiej firmy z naszego portfolio: Marmor-Glanz. To Taszkienckie Muzeum Historii, gdzie wykonaliśmy czyszczenie monumentalnego gmachu wykonanego z białego marmuru, ułożyliśmy nowe posadzki z granitu Nero Impala® oraz wykończyliśmy sale i korytarze kamieniami Rojo Alicante, Botticino, Bianco Sivec i Rosso Siena. Uzupełniliśmy również ubytki oraz brakujące detale. Jesteśmy naprawdę dumni ze swojej pracy.

Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze
Trawertyn Rosso Persiano, Black Galaxy i granit Strzegom wykorzystane w wykończeniu wnętrz biurowca Postępu 14 w Warszawie

Jakie rodzaje płyt polecacie Państwo na elewacje budynków realizowanych w naszym klimacie?

Klimat w Polsce jest określany jako przejściowy. Mamy i bardzo ciepłe lata, i mrozy zimą – więc na elewacje potrzebny jest trwały i odporny na tę zmienność materiał.  Zdecydowanie polecałbym granity, które cechuje wysoka zwartość i niska nasiąkliwość, co w praktyce oznacza mrozoodporność. Mamy dostęp do złóż granitu o bardzo ciekawym rysunku i użyleniu, charakterystycznym dla marmurów.

Jednym z najczęściej wybieranych w Polsce materiałów wykończeniowych jest Nero Impala® – tegoroczny zdobywca nagrody specjalnej „Kamień” i finalista plebiscytu „Design dla Konesera 2019”. Występuje w szarej barwie, jaśniejszej lub ciemniejszej, i doskonale komponuje się z nieotynkowaną cegłą, szkłem lub drewnem. Tu podkreślę, że w regionach eksploatacji granitu Nero Impala®, spółka prowadzi intensywną politykę środowiskową oraz społeczną.

Ponadczasowe piękno: kamień naturalny w architekturze
Granit Nero Impala® wykorzystany w wykończeniu wnętrz hotelu Uroczysko Siedmiu Stawów w Goli Dzierżoniowskiej na Dolnym Śląsku

Jakich produktów poszukują dziś polscy klienci? Czy nasz gust i nasze wymagania różnią się od tego, czego oczekują kupujący z innych regionów Europy?

Ogromnie cieszy nas fakt, że Polacy są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i coraz lepiej wiedzą, co znaczy dobry design. Widać to na przykładzie tegorocznych targów wnętrzarskich w Polsce – ich poziom stale idzie w górę i naprawdę zachwyca. Wielu wystawców podkreśla ekologiczne pochodzenie swoich produktów i to po nie najchętniej sięga konsument. To jest fair. Jeszcze lepiej, gdy prezentowane produkty są unikatowe i niepowtarzalne – widać to szczególnie na przykładzie branży modowej. Odchodzimy od zakupów w sieciówkach na rzecz lokalnych Concept Stores i polskich projektantów. Kamień doskonale wpasowuje się w ten właśnie trend.

Tak jak wspomniałem, jesteśmy coraz śmielsi, świadomi i stawiamy na jakość. Nie ustępujemy niczym Europie – oczywiście z racji kultury, dostępności lokalnych materiałów i klimatu, sięgamy po różne rodzaje kamienia. W Grecji najchętniej buduje się z białego marmuru Thassos, we Włoszech najbardziej rozpowszechnione są marmury z Carrary, a w Polsce mamy swój rodzimy granit strzegomski. W naszych magazynach, zarówno krajowych, jak i zagranicznych posiadamy najpiękniejsze kamienie świata i jesteśmy w stanie zaspokoić najśmielsze wizje architektów.

Michał Nowak, prezes M+Q Polska, firmy połączonej ze spółką Stone Connection. Więcej informacji o ofercie na stronie www.mqpolska.pl.

 


W 2019 roku mija 25 lat od wydania pierwszego numeru „Architektury-murator”. Sprawdź, co przygotowaliśmy z okazji jubileuszu: www.architektura25.pl


 

Patroni:                                                                      Patron honorowy:

Partner instytucjonalny:

Partnerzy 25-lecia:

EQUITONE [tectiva] to seria barwionego w masie elewacyjnego materiału z włókno-cementu, wyróżniająca się piaskowaną powierzchnią nadającą fasadom naturalny wygląd. Można go stosować także we wnętrzach. Marka wprowadziła na rynek nowy odcień płyt – TE85 grafitowy. Mają one taką samą stabilność koloru jak pozostałe dostępne odcienie, a dodatkowo pokryte są przezroczystą powłoką hydrofobową.
Teatr Wielki w Kantonie Charakterystyczna fasada, nawiązująca formą do tkaniny z chińskim haftem, została wykonana z trójkątnych paneli z perforowanej i pełnej blachy aluminiowej. O realizacji Steven Chilton Architects pisze Radosław Stach.
Fasada Roku 2020 – znamy zwycięzców Po raz czternasty rozstrzygnięto konkurs Fasada Roku na najlepsze elewacje wykończone w technologii Baumit. Tegoroczna edycja okazała się szczęśliwa dla pięciu realizacji, które teraz będą reprezentowały Polską na arenie międzynarodowej.
Nowy wymiar blachy cynkowo-tytanowej: bo cynk nie musi być szary Blacha cynkowo-tytanowa jest nie tylko bardzo trwała. Nie wymaga też żadnych zabiegów konserwujących. Dzięki najnowszym technologiom produkcji jest teraz dostępna także w różnych odcieniach, dając architektom rzeczywistą swobodę twórczą.
„Warsztat architekta. Fasady”. Pobierz bezpłatne e-wydanie! W bieżącym numerze naszego specjalnego dodatku „Warsztat architekta. Fasady” Agnieszka Kalinowska-Sołtys o proekologicznych aspektach projektowania elewacji, a Maciej i Tomasz Karwatkowie o swoich doświadczeniach i współpracy z wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego. Publikujemy także przegląd najnowszych rozwiązań w dziedzinie fasad kinetycznych, szklanych i metalowych.
Fasada Roku 2020 – konkurs na najlepsze elewacje Trwa czternasta edycja konkursu Fasada Roku. Zdobywcy nagród w każdej z pięciu kategorii tradycyjnie wezmą udział w międzynarodowej odsłonie konkursu Baumit Life Challenge.