Szkoła bez ławek

i

Autor: archiwum serwisu Budynek Akademei od strony dziedzińca, otwartego na zachód i zieleń warszawskiej skarpy w oddali. Elewacje bocznych skrzydłach wykonano z desek, a główny korpus ukształtowano tarasowo. Poszczególne klasy mają swoje przedłużenia na zewnątrz. Ich indywidualne tarasy rozdzielone są formami schodkowych trybun i donic wypełnionych roślinami; Fot. Juliusz Sokołowski

Budynek o dwóch różnych obliczach – o koncepcji Szkoły bez ławek Przemo Łukasik i Łukasz Zagała

2018-01-04 16:37

Bryłę budynku uformowano w kształt litery U, dzięki czemu obiekt ma niejako dwie twarze. Tę zewnętrzną, oficjalną, miejską i wewnętrzną, prywatną, mniej formalną. Z poziomu dziedzińca do ogrodu edukacyjnego nad stropem ostatniej kondygnacji prowadzą schody. Schody, a może bardziej trybuna, z której obserwować można to, co dzieje się poniżej. To ważny element szkoły, którego zadaniem jest inspirować uczniów i nauczycieli do szukania nowych form odpoczynku i edukacji – piszą Przemo Łukasik i Łukasz Zagała.

Przez wiele lat marzyliśmy o zaprojektowaniu szkoły. Kiedy nadarzyła się okazja i wystartowaliśmy w konkursie, okazało się, że na nowo musimy określić zasady, w oparciu o które kształtować będziemy program szkoły, gdyż jako sędziwi młodzieńcy, chyba już nazbyt archaicznie traktujemy proces edukacji. Akademeia nie jest typowym liceum. To szkoła z czesnym, ale i stypendiami dla utalentowanych uczniów. To szkoła, gdzie ścisłowcy mieszają się z artystami i sportowcami. Gdzie zajęcia z geografii, chemii i biologii odbywać się mają w plenerze, ale również w nowocześnie wyposażonym laboratorium. Gdzie rozwój rozumiany jest wielopłaszczyznowo, a zajęcia w grupach uzupełniane są lekcjami „jeden na jeden”. To szkoła, która poszukuje równowagi pomiędzy uczniem a nauczycielem, gdzie nauczyciel po dzwonku staje się starszym kolegą, od którego dalej można się uczyć, ale w bardziej swobodnej atmosferze.

Bryłę budynku uformowano w kształt litery U, dzięki czemu obiekt ma niejako dwie twarze. Tę zewnętrzną, oficjalną, miejską i wewnętrzną, prywatną, mniej formalną. Z poziomu dziedzińca do ogrodu edukacyjnego nad stropem ostatniej kondygnacji prowadzą schody. Schody, a może bardziej trybuna, z której obserwować można to, co dzieje się poniżej i kontemplować długą przerwę. To ważny element szkoły, którego zadaniem jest inspirować uczniów i nauczycieli do szukania nowych form odpoczynku i edukacji, łamiąc sztywny schemat, że nauka ma koncentrować się w sali lekcyjnej, a podczas przerw należy przebywać na korytarzu. Program uzupełnienia stołówka, a może bardziej kawiarnia, świetlica czy klub, bo przestrzeń ta służy też do indywidualnej nauki i rozwijania zainteresowań, jest wygodnym miejscem spotkań po zajęciach lekcyjnych.

Metryka
  • Autorzy: medusagroup, architekci Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
  • Współpraca autorska: architekci Beata Bańka, Mariusz Okrajek, Anna Pawełczyk, Jarosław Przybyłka, Michał Sokołowski, Mateusz Rymar, Konrad Basan, Piotr Dećko, Michał Laskowski
  • Powierzchnia zabudowy: 2972.0
  • Konstrukcja: Statyk
  • Kubatura: 30069.0
  • Architektura wnętrz: medusagroup, Studio Rygalik
  • Koszt inwestycji: nie podano
  • Inwestor: Tacit Investment
  • Architektura krajobrazu: urbandesign
  • Adres obiektu: Warszawa, ul. Świętej Urszuli Ledóchowskiej 2
  • Nazwa obiektu: Niepubliczne liceum ogólnokształcące Akademeia High School
  • Generalny wykonawca: Skanska
  • Projekt: 2016
  • Data realizacji (koniec): 2017
  • Powierzchnia terenu: 14369.0
  • Powierzchnia całkowita: 4961.0
  • Powierzchnia użytkowa: 4198.0
  • Liczba uczniów: 250
  • Projekt konkursowy: 2015