Idea projektu – o Centrum Praskim Koneser Krzysztof Matwiejuk
Przystępując do rewitalizacji pofabrycznego zespołu dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek Koneser stanęliśmy przed złożonym zadaniem. Na pierwszym miejscu należy wymienić opracowanie takich założeń urbanistycznych, by utrzymując integralność zespołu pofabrycznego i dominującą rolę zachowanych zabytków, uzyskać intensywność zagospodarowania dostateczną dla sfinansowania całości przedsięwzięcia. Prace te miały wiele etapów i wymagały współdziałania ze służbami konserwatorskimi, autorami wcześniejszych koncepcji zagospodarowania, projektantem planu miejscowego oraz władzami miasta. Koncepcja układu przestrzennego zakładała: zachowanie proporcji przestrzeni wewnętrznych placów zespołu pofabrycznego; zabudowę wnętrz kwartału o wysokości nieprzekraczającej wysokości dawnych magazynów spirytusu i głównego korpusu budynku rektyfikacji; wyższą zabudową o wysokości 25 m lokowaną jedynie na obrzeżach zespołu; nadanie zabudowie współczesnego charakteru nawiązującego do dziedzictwa przemysłowego, ale bez kopiowania jakichkolwiek form historycznych zespołu. Zaplanowano, że układ dróg i placów wewnętrznych w Koneserze pozostanie do dyspozycji pieszych i rowerzystów, a eliminacja ruchu kołowego z powierzchni pozwoli także tchnąć życie w place wewnętrzne, poprzez organizowanie imprez, jarmarków, koncertów na świeżym powietrzu. Wyzwaniem było skomponowanie nowych funkcji zespołu w sposób optymalny – godzący autentyzm zachowanych zabytków z realiami szybko ewoluującego otoczenia biznesowego. Unikalne funkcje obiektów wymagały ogromnej elastyczności i otwarcia na zmiany przeznaczenia budynków, bliską współpracę projektową z najemcami. Efektem tych działań jest: komercyjny projekt muzealno-rozrywkowy – Muzeum Wódki Polskiej; pierwszy w Polsce i jeden z kilku na świecie projekt start-up’owy Googla – Campus Warsaw; pierwszy na Pradze Północ sieciowy hotel Moxy Marriotta, doskonale wpisany swoim konceptem w charakter kompleksu; nowoczesna sala eventowa Butelkownia i przestrzenie ekspozycyjne Laboratorium 2400; centrum medyczne, klub fitness, restauracje oraz klub muzyczny Syreni Śpiew w unikalnej przestrzeni starego magazynu spirytusu; pierwszy park biurowy na Pradze, który okazał się wielkim sukcesem komercyjnym oraz mieszkania w budynkach typu loft, zarówno adaptowanych, jak i współczesnych. Każdy z tych projektów ma w naszej pracowni odrębną historię i stanowił wyzwanie twórcze, techniczne i organizacyjne. Realizacja projektu wymagała ponad 50 podstawowych i zamiennych pozwoleń na budowę. Jednocześnie na terenie o powierzchni prawie 5 hektarów pracowało 4 generalnych wykonawców, nad kilkunastoma budynkami. Łączna powierzchnia najmu całego zespołu, po ukończeniu ostatnich dwóch budynków biurowych, osiągnie blisko 90 000 m2.
Pięć hektarów w tkance miejskiej – o Centrum Praskim Koneser Jerzy S. Majewski
Kompleks Konesera na terenie dawnej fabryki wódki przy ul. Ząbkowskiej stanowi największą obok Portu Praskiego inwestycję w centrum warszawskiej Starej Pragi. Obie realizacje mają odrębny charakter. Łączy je jednak wspólny mianownik – próba stworzenia żywej tkanki miejskiej. W przypadku Konesera już teraz można ocenić, że jest ona udana, mogąca stanowić wzór dla innych tego rodzaju działań. Architekci z Juvenesa, przystępując do modernizacji zespołu, wytyczyli pomiędzy budynkami siatkę ulic, a puste przestrzenie, powstałe w miejscu rozebranych powojennych zabudowań, przeznaczyli pod nowe obiekty. Jednym z filarów sukcesu Konesera jest konsekwentna eliminacja ruchu kołowego. Został on w całości schowany pod ziemią. Dzięki temu przestrzeń kompleksu jest przyjazna dla ludzi, daje możliwość organizowania rozmaitych wydarzeń i może być dziś odczytywana jako jądro „praskiej starówki”. O atrakcyjności zespołu decyduje także jego wielofunkcyjność. Nie jest to monokultura handlowa, mieszkalna czy też biurowa. Dominuje tu różnorodność wpisana w konsekwentne ramy architektoniczne.
Projekt Konesera to ogromne przedsięwzięcie konserwatorskie. Zabytkowe, ceglane obiekty przemysłowe z przełomu XIX i XX wieku wyraźnie określają charakter architektoniczny kompleksu, tworząc jego łatwo rozpoznawalny wizerunek. Tymczasem współczesne budynki wykończone klinkierem, szkłem, surowym żelbetem i płytami z modnego dziś kortenu stanowią tło dla zabytkowej architektury. Projektantom udało się tu zachować właściwy balans – to, co nowe nie razi nudą, nie wybija się jednak na pierwszy plan. Ponadto budynki odwołują się do przemysłowej przeszłości miejsca nie tylko ceglanymi ścianami, lecz także takimi rozwiązaniami jak wariacje na temat szedowych dachów charakterystycznych dla hal fabrycznych sprzed ponad stu lat. Zabytkowym obiektom nadano nowe funkcje. Na przykład ceglany budynek od strony ul. Markowskiej, dawna siedziba Mennicy Państwowej, został zaadaptowany na dom mieszkalny. Po roku 1989 przez wiele lat pozostawał opuszczony. Drewniane stropy były w tak złym stanie, że nie nadawały się do renowacji, w związku z czym wymieniono je na żelbetowe. Jedynie na klatkach schodowych zachowano dawny ustrój konstrukcyjny, m.in. z zachowanymi i efektownie wyeksponowanymi stropami Kleina. Jednak i tu na ostatniej kondygnacji wykonano je z surowego betonu. Widoczne w zwieńczeniu duszy, ozdobione współczesnymi żyrandolami wywierają wrażenie, grając kontrastem starego z nowym. Innym ciekawym rozwiązaniem było urządzenie piwnic lokatorskich dzięki odkopaniu ziemi wokół bardzo grubych i głęboko posadowionych, ceglanych fundamentów. Polem doświadczalnym dla działań konserwatorskich był dawny budynek bramy od strony ul. Ząbkowskiej – charakterystyczny, o formie przypominającej miniaturę średniowiecznego zamku najeżonego hełmami i wieżyczkami. Najbardziej spektakularnym obiektem przemysłowym kompleksu jest dawna gorzelnia z wieżą rektyfikacji i zachowanym kominem. Budynek, stanowiący jedną z pierzei głównego placu założenia, został przekształcony na Muzeum Polskiej Wódki („A-m” 8/18). Znajdują się tam także restauracje, których wnętrza powstały w pracowni Nizio Design International („A-m” 8/18).
Wielkie uznanie budzi szacunek, z jakim w obiektach zabytkowych potraktowane zostały dawne detale architektoniczne, elementy wyposażenia budynków czy galanteria metalowa. Ogromną uwagę poświęcono odtworzeniu stolarki. I choć spełnia ona wszystkie współczesne wymogi, to na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie historycznej. W trakcie prac renowacyjnych różnego typu okna zostały zdemontowane, a każdy detal starannie zeskanowany. Udało się precyzyjnie określić pierwotny kształt drewnianych profili, zatartych przez kolejne warstwy farby. W budynkach przywrócono okna skrzynkowe z lufcikami, mimo że zewnętrzne szyby są tu zespolone. Równie starannie zinwentaryzowano, a potem odtworzono elementy galanterii metalowej. Od klamek w drzwiach i obrotnic w oknach po większe elementy. Ich wykonawcą był rzemieślnik-pasjonat Krzysztof Michalski. Na podstawie zachowanych reliktów zaprojektowane zostały współczesne kratki wentylacyjne oraz osłony na instalacje elektryczne, gazowe i przeciwpożarowe. O staranności, z jaką przywrócono pierwotny detal, świadczy m.in. decyzja architektów o tym, aby nie używać wkrętów krzyżakowych, których nie stosowano na przełomie XIX i XX wieku. Na elewacjach zachowano nawet takie elementy jak stare, ceramiczne izolatory czy ruchome konstrukcje dawnych markiz. Drobiazgi nawiązujące do przemysłowej przeszłości miejsca rozsiane są po całym terenie. Także we wnętrzach budynków architekci starali się w miarę możliwości zachować autentyczne elementy. Od balustrad na klatkach schodowych, poprzez kafle wtórnie wmontowane w posadzki, po całe urządzenia w rodzaju dawnych kotłów w budynku dawnej gorzelni. Obraz kompleksu byłby idealny, gdyby nie irytujące drobiazgi. Architekci bardzo starannie zaprojektowali posadzki, ale wykonawcy zamontowali w nich koszmarne betonowe włazy studzienek telefonicznych. Równie ordynarnie prezentują się malowane na żółto, standardowe skrzynki gazowe, szpecące zabytki. A przecież miały być wkute w mur i wykonano dla nich specjalne metalowe osłony.
Modernizacja Konesera stanowi niejako kontynuację działań podjętych w rejonie Ząbkowskiej prawie dwie dekady wcześniej, kiedy to Janusz Sujecki i Jarosław Zieliński przedstawili społeczny projekt rewaloryzacji ulicy. Był to początek zmian, które przyciągnęły uwagę inwestorów i złagodziły negatywne dotąd opinie o tej części miasta. Sprawiły, że w zdewastowanych zabytkach dostrzeżono duży potencjał. Wydaje się, że Koneser wzorcowo spełnia założenia programu rewitalizacji dzielnicy, a jego znaczenie, jako pełnego autentyzmu „praskiej starówki”, będzie rosło.
Efektowna kameralność – o Centrum Praskim Koneser Krzysztof Mycielski
Otwarcie Konesera jest w Warszawie wydarzeniem bez precedensu. To przede wszystkim za jego sprawą, z uwagi chociażby na samą skalę przedsięwzięcia, dokona się w najbliższym czasie istna ofensywa stołecznej klasy średniej na warszawską Pragę. Wielki kwartał carskiej postindustrialnej zabudowy, zlokalizowany pomiędzy zwartą tkanką stuletnich kamienic a blokami Szmulowizny, zmienił się w atrakcyjną przestrzeń publiczną, nowe zagłębie modnych knajp i kreatywną przestrzeń dla start-upów z polską siedzibą Google jako najważniejszym wabikiem dla najemców. To wszystko dzieje się w jedynej ocalałej z wojny dzielnicy Warszawy. Z jej wciąż trwającymi unikatowymi więziami sąsiedzkimi, zachowanym lokalnym rzemiosłem, niepisanymi zasadami współżycia, kapliczkami w podwórkach i narosłymi przez lata zaniedbań problemami egzystencjalnymi, jakich nie ma w innych częściach miasta. Inwestorzy wykonali wysiłek, nie tylko w warstwie konserwatorskiej i wizualnej, aby zmartwychwstały Koneser nie odstawał zupełnie od tutejszej rzeczywistości. Rewitalizacja podupadłych, zabytkowych, fabrycznych zabudowań w tak złożonym kontekście, chociażby z biznesowego punktu widzenia, była zadaniem pionierskim. Wielkim komercyjnym atutem stało się dociągnięcie na Pragę metra. Klasyczne centrum handlowe nie miało tu sensu, gdyż funkcję tę pełni już pobliska Galeria Wileńska. Inwestorzy świadomie zrezygnowali z wielkopowierzchniowego handlu na rzecz stworzenia atrakcyjnego fragmentu miasta, co samo w sobie jest w Warszawie ewenementem. Potencjał stanowiła specyfika samego Konesera – niegdyś zamkniętego osobnego miasteczka produkującego alkohol dla carskiego wojska, z własną niezależną infrastrukturą i wewnętrznymi placami. Powtarzając ich ślad, wykreowano klarowny układ urbanistyczny z trzema wyrazistymi, połączonymi ze sobą przestrzeniami publicznymi, dodatkowo spiętymi komunikacyjnie zadaszonym pasażem handlowym. Odrestaurowane bramy niegdyś pilnie strzeżonego zakładu stoją dziś otwarte, przez całą dobę zapraszając na teren kompleksu każdego przybysza i przechodnia. Podczas gdy rewitalizacja zabytkowej tkanki musiała pociągnąć za sobą spore koszty, komercyjną szansą dla Konesera stały się te jego fragmenty, które były możliwe do wykorzystania pod współczesną zabudowę. Mieszając ze sobą nowe i stare, uzyskano pożądaną miejską różnorodność. Budynki w odmiennym wieku, charakterze i skali tworzą efektowną kameralność zespołu. Zgodnie ze współczesną myślą urbanistyczną ich zróżnicowanie funkcjonalne, od zabudowy mieszkaniowej, poprzez usługi, handel i gastronomię, obiekty kultury, hotele, aż do budynków biurowych wraz z wyeliminowaniem ruchu kołowego pomiędzy nimi, zapewniają żywotność przestrzeni od rana do wieczora. W posadzkach wszystkich trzech placów Konesera zaprojektowano podłączenia, ułatwiające organizację tutejszych bazarów i innych imprez masowych. Nowe budynki nie udają starych – czasem nawiązują do nich elewacyjną cegłą, surowym wystrojem wnętrz, przemysłowym szedowym dachem, ale innym razem wprowadzają zupełnie autonomiczną estetykę, jak chociażby zlokalizowany w centrum zespołu i przypominający współczesny pawilon Expo budynek Butelkowni. Mieści on wielofunkcyjną salę przeznaczoną na tutejsze wydarzenia. Stare obiekty pieczołowicie zrewaloryzowano, dbając o ich wzajemne relacje wizualne, nawet kosztem ograniczania powierzchni użytkowej w nowej zabudowie. Oprócz elewacji i stolarki z detalami mosiężnych okuć, odrestaurowano także inne klimatyczne detale, ważne dla tożsamości miejsca – żeliwne kolumny, kotły, lampy przemysłowe, drabinki techniczne, izolatory elektryczne czy elementy hydrauliki. Zadbano o industrialne i swojskie nazewnictwo obiektów. Na Pradze dokonuje się obecnie, znany z nowojorskiego Brooklynu, berlińskiego Mitte czy Kreuzbergu i wielu innych miejsc, mechanizm samoistnej modernizacji zaniedbanych metropolitalnych dzielnic. Zaczyna się od działalności lokalnych artystów, doceniających autentyzm miejsca i czyniących go modnym, a kończy komercjalizacją. W Warszawie istnieje świadomość negatywnych konsekwencji tego procesu. Równolegle z otwarciem Konesera wdrażany jest na Pradze Zintegrowany Program Rewitalizacji. Uwzględnia złożoność tutejszych problemów i daleko wykracza poza zagadnienia związane jedynie ze stanem technicznym kamienic. Jeśli zainicjowane przez prywatny biznes zmiany w standardzie przestrzeni publicznej zagrają ze społecznym programem samorządu, być może wbrew prognozom socjologów warszawskiej Pradze nie zagrozi aktualnie przyspieszająca gentryfikacja. O ile władze miasta dojrzały do tego wyzwania, o tyle zmodernizowany Koneser, zgodnie z deklarowaną wolą inwestorów, może tchnąć w Pragę nową energię stając się wizualnie wpisaną w kontekst i otwartą na lokalność przestrzenią. Nie zaś osadą konkwistadorów, która jedynie przyczyni się do podniesienia czynszów i w efekcie odejścia tutejszego świata.
Zabytkowy budynek Dyrekcja i Kordegarda, obecnie budynek biurowy (A)
Warszawa, ul. Ząbkowska 27
Autor: architekt Krzysztof Matwiejuk
Współpraca autorska: architekci Jarosław Kłos, Maciej Gil, Michał Cyruchin, Iwona Moniewska, Łukasz Maleszewski, Katarzyna Pedrycz
Architektura wnętrz części wspólnych: Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Juvenes Serwis sp. z o. o. Inwestor: Spółka celowa Grupy BBI Development S.A.
Powierzchnia zabudowy: 736 m2
Powierzchnia użytkowa: 1246 m2
Powierzchnia całkowita: 1536 m2
Kubatura: 7886 m3
Projekt: 2009
Realizacja: 2010-2013
Zabytkowy budynek Magazyn, obecnie Hotel Moxy Praga Warsaw (B)
Warszawa, ul. Ząbkowska 29
Autorzy: architekci Krzysztof Matwiejuk, Michał Nocuń
Współpraca autorska: architekci Joanna Gruszczyńska, Erwin Niewierowski, Jarosław Kłos, Maciej Gil, Dagmara Pac, Marek Pianko
Architektura wnętrz: Manuttone, projektant główny Barbara Kowzan, projektant prowadzący Anna Nowicka, Justyna Cembala, Magdalena Chałupka-Wieczorek, Anna Narkowicz, Dominika Ziemiańska (wizualizacje)
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Erbud S.A. Inwestor: Centrum Praskie Koneser spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Powierzchnia zabudowy: 2000 m2
Powierzchnia użytkowa: 5435 m2
Powierzchnia całkowita: 8769 m2
Kubatura: 32 275 m3
Projekt: 2014-2017
Realizacja: 2017-2019
Zabytkowy budynek Filtracji, obecnie budynek usługowo-biurowy (C)
Warszawa, ul. Ząbkowska 31
Autor: architekt Sławomir Stankiewicz
Współpraca autorska: architekci Kinga Woźniak, Łukasz Maleszewski, Julian Sulikowski, Agnieszka Bitowt, Ewa Hordziejewicz, Sławomir Wysokiński, Tomasz Małyszek, Dagmara Pac, Maciej Główka, Agnieszka Cruz-Koniak, Maciej Gil, Michał Cyruchin, Jacek Michalak, Erwin Niewierowski, Krzysztof Matwiejuk
Architektura wnętrz części wspólnych: Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Erbud S.A.
Inwestor: Centrum Praskie Koneser spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Powierzchnia zabudowy: 1216 m2
Powierzchnia użytkowa: 4614 m2
Powierzchnia całkowita: 7225 m2
Kubatura: 28 727 m3
Projekt: 2016
Realizacja: 2017-2018
Budynek Butelkownia, centrum konferencyjno-eventowe z usługami na parterze (D)
Warszawa, plac Konesera 3
Autor: architekt Sławomir Stankiewicz
Współpraca autorska: architekci Kinga Woźniak, Łukasz Maleszewski, Julian Sulikowski, Ewa Hordziejewicz, Agnieszka Bitowt, Tomasz Małyszek, Agnieszka Cruz-Koniak, Erwin Niewierowski, Dagmara Pac, Krzysztof Matwiejuk
Architektura wnętrz części wspólnych: Manuttone, projektant główny Barbara Kowzan, projektant prowadzący Paula Tworek, Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Erbud S.A.
Inwestor: Centrum Praskie Koneser Projekt spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Powierzchnia zabudowy: 1344 m2
Powierzchnia użytkowa: 5250 m2
Powierzchnia całkowita: 8319 m2
Kubatura: 36 004 m3
Projekt: 2016
Realizacja: 2016-2018
Nowe budynki nie udają starych, jak chociażby przypominający współczesny pawilon Expo budynek Butelkowni
Wytwórnia, budynek mieszkalno-usługowy (E2)
Warszawa, ul. Markowska 22
Autor: architekt Krzysztof Matwiejuk
Współpraca autorska: architekci Łukasz Maleszewski, Krzysztof Cegiełko, Agnieszka Karpińska, Iwona Moniewska, Michał Cyruchin, Sławomir Wysokiński, Jacek Michalak, Maciej Główka, Maciej Gil, Katarzyna Pedrycz, Marlena Zaborska
Architektura wnętrz części wspólnych: Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Łucz-Bud sp. z o.o.
Inwestor: Spółka celowa Grupy BBI Development S.A.
Powierzchnia zabudowy: 1891 m2
Powierzchnia użytkowa: 11134 m2
Powierzchnia całkowita: 15536 m2
Kubatura: 58 908 m3
Projekt: 2012
Realizacja: 2013-2015
Budynek Skarbnica (E3) budynek mieszkalny
Warszawa, Plac Konesera 6
Autorzy: ARE Stiasny/Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek
Współpraca autorska: architekci: Jan Bagiński, Krystyna Godlewska, Alicja Rudowska
Współpraca: architekci Maria Kopczyńska, Ada Lenart, Jacek Michalak, Olga Parys; techn. arch.: Alicja Ostafin, Grażyna Piórko
Architektura krajobrazu: Juvenes Projekt sp. z o.o. Architekt Joanna Kwiecińska
Architektura wnętrz części wspólnych: ARE Stiasny/Wacławek architekci: Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek, Jan Bagiński, Alicja Rudowska oraz Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektowe K2
Generalny wykonawca: JP Contracting
Inwestor: Spółka celowa Grupy BBI Development S.A.
Powierzchnia zabudowy: 2601 m2
Powierzchnia użytkowa: 12134 m2
Powierzchnia całkowita: 14629 m2
Kubatura: 120771 m3
Projekt: 2012-2014
Realizacja: 2017 - 2019
Budynek Plac Konesera 2, budynek handlowo-biurowy (L)
Warszawa, plac Konesera 2
Autorzy: Trzop Architekci, architekci Bartosz Trzop, Karolina Strojecka-Kwapisz;
Współpraca autorska: Juvenes Projekt sp. z o.o., architekt Krzysztof Matwiejuk architekci Jacek Michalak, Agata Młocka, Maciej Gil
Architektura wnętrz części wspólnych: Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: JP Contracting Inwestor: Centrum Praskie Koneser spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Powierzchnia zabudowy: 464 m2
Powierzchnia użytkowa: 692 m2
Powierzchnia całkowita: 857 m2
Kubatura: 2395 m3
Projekt: 2017
Realizacja: 2017-2018
Zabytkowy budynek Warsztat Mechaniczny, obecnie budynek o funkcji gastronomicznej (I)
Warszawa, plac Konesera 7
Autorzy: Trzop Architekci, architekt prowadzący Bartosz Trzop, architekci Marcin Gawrych, Konrad Rakowski
Współpraca autorska, program prac konserwatorskich: architekci Krzysztof Matwiejuk, Joanna Kwiecińska, Agata Młocka, Jacek Michalak, Maciej Gil
Architektura wnętrz: Trzop Architekci
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Hochtief Polska S.A. Inwestor: Centrum Praskie Koneser spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Powierzchnia zabudowy: 403 m2
Powierzchnia użytkowa: 409 m2
Powierzchnia całkowita: 786 m2
Kubatura: 2582 m3
Projekt: 2014
Realizacja: 2016-2018
Zabytkowy budynek Mennica, obecnie budynek mieszkalny (E4)
Warszawa, ul. Markowska 20
Autor: architekt Krzysztof Matwiejuk
Współpraca autorska: architekci Agnieszka Cruz-Koniak, Mariusz Woźniak, Maciej Gil, Sławomir Wysokiński
Architektura wnętrz części wspólnych: Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Juvenes Serwis Sp. z o. o. Inwestor: Spółka celowa Grupy BBI Development S.A.
Powierzchnia zabudowy: 535 m2
Powierzchnia użytkowa: 1382 m2
Powierzchnia całkowita: 2148 m2
Kubatura: 5908 m3
Projekt: 2011
Realizacja: 2012-2015
Budynki handlowo-usługowo-biurowe: F, H, O, P,
Warszawa, Plac Konesera 5,10A, 9, 8
Autor: architekt Krzysztof Matwiejuk
Współpraca autorska: architekci Agnieszka Karpińska, Iwona Moniewska, Michał Cyruchin, Krzysztof Cegiełko, Łukasz Maleszewski, Sławomir Wysokiński, Michał Adamczyk, Maja Abramczyk, Maciej Główka, Agata Młocka, Aleksandra Wilk, Karina Czeredys, Małgorzata Lipiec, Tomasz Małyszek, Katarzyna Choruży (oprócz budynku F), Mariusz Woźniak
Architektura wnętrz części wspólnych: Juvenes Projekt sp. z o.o.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Hochtief Polska S.A.
Inwestor: Centrum Praskie Koneser spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
BUDYNEK F
Powierzchnia zabudowy: 1452 m2
Powierzchnia użytkowa: 2718 m2
Powierzchnia całkowita: 9156 m2
Kubatura: 41531 m3
Projekt: 2015
Realizacja: 2016-2018
BUDYNEK H
Powierzchnia zabudowy: 3544 m2
Powierzchnia użytkowa: 6448 m2
Powierzchnia całkowita: 23109 m2
Kubatura: 98432 m3
Projekt: 2015
Realizacja: 2016-2018
BUDYNEK O
Powierzchnia zabudowy: 2596 m2
Powierzchnia użytkowa: 10278 m2
Powierzchnia całkowita: 20278 m2
Kubatura: 82918 m3
Projekt: 2014
Realizacja: 2016-2018
BUDYNEK P
Powierzchnia zabudowy: 2703 m2
Powierzchnia użytkowa: 7912 m2
Powierzchnia całkowita: 16474 m2
Kubatura: 67370 m3
Projekt: 2014
Realizacja: 2016-2018
Zabytkowy budynek Stary Magazyn Spirytusu, obecnie budynek usługowy z klubem muzycznym i restauracją (G)
Warszawa, plac Konesera 4
Autor: architekt Krzysztof Matwiejuk
Współpraca autorska: architekci Jacek Michalak, Maciej Gil, Jarosław Kłos, Agnieszka Cruz-Koniak, Agata Młocka, Michał Cyruchin
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Hochtief Polska S.A.
Inwestor: Centrum Praskie Koneser spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Powierzchnia zabudowy: 750 m2
Powierzchnia użytkowa: 826 m2
Powierzchnia całkowita: 1718 m2
Kubatura: 9733 m3
Projekt: 2014
Realizacja: 2017-2019
Praga is the only district of pre-war Warsaw, which survived the war almost intact. Never a good address, it has remained the only authentic large complex of hundred-years-old tenements, and for the past decade was undergoing a comprehensive revalorization. It was only a dozen or so years ago that Praga became an object of interest of developers. Most parts of the district, includng historic Ząbkowska Street, are undergoing dynamic revitalisation and gentrification. A central position in the district is occupied by Koneser, a 19th-cent. vodka factory surrounded by a high wall with once-guarded gates, its own infrastructure and internal squares. The 5-hectare area has been transformed into an attractive fragment of the city; old buildings were renovated and given new functions, new buildings filled up vacant plots, thus creating a mixture of functions, from offices and workspaces (Google has its Polish headquarters here) to housing, culture, retail, restaurants, a hotel, and a museum. Three public squares are connected by a shopping mall. No vehicular traffic or parking is allowed; cars make use of a 3-level underground parking.