Hudson Yards, nowa wielofunkcyjna dzielnica Nowego Jorku, stała się na przestrzeni ostatnich lat inkubatorem miejskich rozwiązań w zakresie transformacji i innowacji. Projekt realizowany według masterplanu biura KPF w zachodniej części Manhattanu, nad rzeką Hudson, przewidywał budowę biur, mieszkań, sklepów i przestrzeni kulturalnych – na platformie ze stali i betonu, znajdującej się tuż nad torami kolejowymi. Na 11 ha oprócz wieżowców powstało wiele ciekawych, rozpoznawalnych obiektów architektonicznych, m.in. stanowiąca punkt widokowy wielka rzeźba Vessel stworzona przez Heatherwick Studio, a także dwa projekty biura Diller Scofidio + Renfro – modernizacja High Line (we współpracy z biurem architektury krajobrazu Field Operations i holenderskim botanikiem Pietem Oudolfem) oraz otwarta w kwietniu 2019 roku przestrzeń kulturalna The Shed. Obiekty te łączy nie tylko demokratyczny charakter inwestycji, otwierający przestrzeń publiczną dla mieszkańców oraz turystów, ale także zapoczątkowana w 2008 roku koncepcja magistratu Nowego Jorku, by udostępnić centralnie położone tereny Hudson Yards pod, wówczas bliżej nieokreślone, cele publiczne i artystyczne.

i
The Shed to centrum sztuki typu multi-arts. Na powierzchni ok. 18 500 m2 mieści się otwarta przestrzeń wykorzystywana przez artystów z pogranicza sztuk wizualnych, performance i szeroko pojętych sztuk kreatywnych.
Z technicznego punktu widzenia obiekt wydaje się maszyną, której aranżacja zdaje się ograniczona jedynie wyobraźnią artystów. Całość inwestycji została podzielona na budynek bazowy oraz mobilny. Część bazową stanowi trzon mieszczący biura i pomieszczenia techniczne znajdujące się poniżej poziomu lobby; w pełni otwarte i bezpodporowe galerie na poziomie +2 oraz +4, wyposażone w mechanizm aranżacji dla dodatkowej widowni Teatru Griffin; niezależny akustyczny black box dla 500-osobowej widowni, a także mieszczący się na najwyższym poziomie Tisch Skylights, czyli przestrzenie próbne oraz stanowiska pracy lokalnych artystów. Przekrycie głównego budynku stanowi jednocześnie bazę techniczną mobilnego zadaszenia, będącego symbolem rozpoznawczym inwestycji.

i
Konstrukcja
The Shed (wiata) to inspirowana kształtem dźwigów stoczniowych ruchoma konstrukcja nośna, umożliwiająca, w zależności od potrzeb, całkowite zadaszenie lub pełne otwarcie przestrzeni publicznej – McCourt przed budynkiem bazowym. Ogromny stalowy ruszt o wysokości 37 m przesuwa się po szynach o długości 83 m. Ruchoma struktura o parametrach nośnych, typowych dla konstrukcji teatralnych, została zaprojektowana w oparciu o optymalizacje topologii stalowej konstrukcji typu diagrid, by możliwie efektywnie ją odciążyć.

i
Główna stalowa konstrukcja oparta jest na sześciu mobilnych podporach – wagonikach jedno- oraz dwuosiowych. Każdy z wagoników, wykonany z kutej stali, o średnicy około 2 m, przenosi obciążenia ponad 500 ton. System sterowany jest poprzez 12 silników o mocy 15 koni mechanicznych każdy. Łącznie silniki o mocy 180 koni są w stanie całkowicie zadaszyć powierzchnię placu w czasie jedynie 5 minut umożliwiając organizacje wydarzeń kulturalnych dla 1200 osób na miejscach siedzących (w tym dodatkowo ok. 300 w przestrzeni galerii) oraz ponad 2700 osób – miejsca stojące. Po kolejnych 5 minutach obiekt ponownie staje się otwartą przestrzenią publiczną w centrum Nowego Jorku. Pomimo swoich mobilnych właściwości, każda ze scen budynku stanowi niezależną akustycznie i termicznie przestrzeń, co, uwzględniając ponad 4110 m2 powierzchni ścian oraz wymagania dotyczące minimalnego obciążenia, było nie lada wyzwaniem projektowym. Ostatecznie zdecydowano się zastosować poduszki ETFE (Etyleno tetrafluoroetylen) o maksymalnej rozpiętości aż 21 m. Łącznie powłokę zewnętrzną szczelnie pokrywającą konstrukcję części mobilnej tworzy 148 poduszek o zmiennej ilości powłok: 146 poduszek 3-warstwowych oraz 2 poduszki 4-warstwowe.

i
Podstawowym zadaniem 3-warstwowych poduszek ETFE okalających konstrukcję z czterech stron było utrzymanie optymalnego komfortu termicznego. Odpowiedzialne za to są przede wszystkim warstwy zewnętrzne, z nadrukiem odbijającym promienie słoneczne i redukującym radiacje ciepła do wewnątrz. Ilość zacienienia oraz właściwości termiczne regulowane są za pomocą systemu ciśnienia w poszczególnych przestrzeniach poduszek. System ten umożliwia utrzymanie wartości współczynnika przenikania ciepła G na poziomie 0,4, przy jednocześnie minimalnej wadze systemu w porównaniu z alternatywną szklaną powłoką. Warstwa środkowa ETFE odpowiedzialna jest za półprzezroczysty charakter przegród i ma za zadanie rozpraszanie światła z zewnątrz oraz minimalizowanie efektu zacienienia z nadruku zewnętrznej warstwy ETFE oraz sąsiednich budynków. Dwie z poduszek usytuowane w północnej części budynku odpowiedzialne są za minimalizowanie oddziaływania wiatru. Opatentowany system kontroli pozwala na zmianę kształtu oraz ciśnienia pomiędzy poszczególnymi przestrzeniami 4-warstwowych poduszek w czasie rzeczywistym.

i
Wyzwaniem technicznym oraz architektonicznym okazały się poduszki narożne, nigdzie wcześniej nie wykorzystywane na taką skalę. Wymagało to wielu prototypów w skali 1:1 wykonanych przez firmę Vector Foiltec, umożliwiających przetestowanie różnych form łączenia poduszek znajdujących się w zmiennych płaszczyznach.
Przestrzeń publiczna ogrzewana jest za pomocą systemu radiacyjnego, umieszczonego w posadzce placu McCourt. W zależności od warunków atmosferycznych, po zamknięciu części mobilnej szklaną fasadą, możliwe jest zastosowanie dodatkowo nagrzewnic lub klimatyzatorów w górnej części zadaszenia. Elastyczny i jednocześnie efektywny system wyłączania poszczególnych stref oraz w pełni zautomatyzowany system kontroli wydatków energetycznych umożliwił przyznanie inwestycji certyfikatu LEED silver.

i
The Shed – centrum sztuki typu multi-arts
Nowy Jork, USA
Autorzy: Diller Scofidio + Renfro
Współpraca: Rockwell Group
Akustyka: Akustiks
Konstrukcja: Thornton Tomasetti Konstrukcja fasady: Thornton Tomasetti
Główny wykonawca: Sciame Construction, LLC
Wykonawca konstrukcji stalowej: Cimolai
Wykonawca fasady ETFE: Vector Foiltec
Inwestor: The Shed
Inwestor zastępczy: Levien & Company
Konsultant ds. systemów kinetycznych: Hardesty and Hanover
Konsultant ds. oświetlenia: Tillotson Design Associates
Konsultant ds. projektowania teatrów: Fisher Dachs
Powierzchnia całkowita: 1598 m2
Liczba miejsc: 1200 (miejsca siedzące) lub 2700 (miejsca stojące) + 300 (miejsca dodatkowe)
Projekt: 2008-2011
Realizacja: 2015-2019
Koszt inwestycji: 404 000 000 USD

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i

i