centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_01

i

Autor: fot. Iwan Baan/ dzięki uprzejmości The Shed Widok od strony Hudson Yards – obiekt składa się z budynku bazowego oraz mobilnego zadaszenia

Centrum The Shed w Nowym Jorku

2019-09-25 12:04

Najciekawsze zagadnienie techniczne: Mobilna konstrukcja o wysokości 37 m oparta na sześciu podporach, zakończonych stalowymi kołami o średnicy około 2 m, sterowana systemem 12 silników o mocy 15 koni mechanicznych. O technicznych aspektach nowej realizacji Diller Scofidio + Renfro pisze Radosław Stach.

Hudson Yards, nowa wielofunkcyjna dzielnica Nowego Jorku, stała się na przestrzeni ostatnich lat inkubatorem miejskich rozwiązań w zakresie transformacji i innowacji. Projekt realizowany według masterplanu biura KPF w zachodniej części Manhattanu, nad rzeką Hudson, przewidywał budowę biur, mieszkań, sklepów i przestrzeni kulturalnych – na platformie ze stali i betonu, znajdującej się tuż nad torami kolejowymi. Na 11 ha oprócz wieżowców powstało wiele ciekawych, rozpoznawalnych obiektów architektonicznych, m.in. stanowiąca punkt widokowy wielka rzeźba Vessel stworzona przez Heatherwick Studio, a także dwa projekty biura Diller Scofidio + Renfro – modernizacja High Line (we współpracy z biurem architektury krajobrazu Field Operations i holenderskim botanikiem Pietem Oudolfem) oraz otwarta w kwietniu 2019 roku przestrzeń kulturalna The Shed. Obiekty te łączy nie tylko demokratyczny charakter inwestycji, otwierający przestrzeń publiczną dla mieszkańców oraz turystów, ale także zapoczątkowana w 2008 roku koncepcja magistratu Nowego Jorku, by udostępnić centralnie położone tereny Hudson Yards pod, wówczas bliżej nieokreślone, cele publiczne i artystyczne.

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_02

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Obiekt zlokalizowano przy West 30th Street między 10 a 11 aleją, po zachodniej stronie Manhattanu w pobliżu rzeki Hudson oraz kultowej estakady High Line (proj. Diller Scofidio+Renfro, Field Operations przy współpracy Pieta Oudolfa)

The Shed to centrum sztuki typu multi-arts. Na powierzchni ok. 18 500 m2 mieści się otwarta przestrzeń wykorzystywana przez artystów z pogranicza sztuk wizualnych, performance i szeroko pojętych sztuk kreatywnych.

Z technicznego punktu widzenia obiekt wydaje się maszyną, której aranżacja zdaje się ograniczona jedynie wyobraźnią artystów. Całość inwestycji została podzielona na budynek bazowy oraz mobilny. Część bazową stanowi trzon mieszczący biura i pomieszczenia techniczne znajdujące się poniżej poziomu lobby; w pełni otwarte i bezpodporowe galerie na poziomie +2 oraz +4, wyposażone w mechanizm aranżacji dla dodatkowej widowni Teatru Griffin; niezależny akustyczny black box dla 500-osobowej widowni, a także mieszczący się na najwyższym poziomie Tisch Skylights, czyli przestrzenie próbne oraz stanowiska pracy lokalnych artystów. Przekrycie głównego budynku stanowi jednocześnie bazę techniczną mobilnego zadaszenia, będącego symbolem rozpoznawczym inwestycji.

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_03

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed The Shed to centrum sztuki typu multi-arts mieszczące przestrzenie dla artystów z pogranicza szeroko pojętych sztuk kreatywnych

Konstrukcja

The Shed (wiata) to inspirowana kształtem dźwigów stoczniowych ruchoma konstrukcja nośna, umożliwiająca, w zależności od potrzeb, całkowite zadaszenie lub pełne otwarcie przestrzeni publicznej – McCourt przed budynkiem bazowym. Ogromny stalowy ruszt o wysokości 37 m przesuwa się po szynach o długości 83 m. Ruchoma struktura o parametrach nośnych, typowych dla konstrukcji teatralnych, została zaprojektowana w oparciu o optymalizacje topologii stalowej konstrukcji typu diagrid, by możliwie efektywnie ją odciążyć.

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_04

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Widok od strony południowej – za budynkiem fragment wieży widokowej Vessel według projektu pracowni Heatherwick Studio

Główna stalowa konstrukcja oparta jest na sześciu mobilnych podporach – wagonikach jedno- oraz dwuosiowych. Każdy z wagoników, wykonany z kutej stali, o średnicy około 2 m, przenosi obciążenia ponad 500 ton. System sterowany jest poprzez 12 silników o mocy 15 koni mechanicznych każdy. Łącznie silniki o mocy 180 koni są w stanie całkowicie zadaszyć powierzchnię placu w czasie jedynie 5 minut umożliwiając organizacje wydarzeń kulturalnych dla 1200 osób na miejscach siedzących (w tym dodatkowo ok. 300 w przestrzeni galerii) oraz ponad 2700 osób – miejsca stojące. Po kolejnych 5 minutach obiekt ponownie staje się otwartą przestrzenią publiczną w centrum Nowego Jorku. Pomimo swoich mobilnych właściwości, każda ze scen budynku stanowi niezależną akustycznie i termicznie przestrzeń, co, uwzględniając ponad 4110 m2 powierzchni ścian oraz wymagania dotyczące minimalnego obciążenia, było nie lada wyzwaniem projektowym. Ostatecznie zdecydowano się zastosować poduszki ETFE (Etyleno tetrafluoroetylen) o maksymalnej rozpiętości aż 21 m. Łącznie powłokę zewnętrzną szczelnie pokrywającą konstrukcję części mobilnej tworzy 148 poduszek o zmiennej ilości powłok: 146 poduszek 3-warstwowych oraz 2 poduszki 4-warstwowe.

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_06

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Widok od strony południowej

Podstawowym zadaniem 3-warstwowych poduszek ETFE okalających konstrukcję z czterech stron było utrzymanie optymalnego komfortu termicznego. Odpowiedzialne za to są przede wszystkim warstwy zewnętrzne, z nadrukiem odbijającym promienie słoneczne i redukującym radiacje ciepła do wewnątrz. Ilość zacienienia oraz właściwości termiczne regulowane są za pomocą systemu ciśnienia w poszczególnych przestrzeniach poduszek. System ten umożliwia utrzymanie wartości współczynnika przenikania ciepła G na poziomie 0,4, przy jednocześnie minimalnej wadze systemu w porównaniu z alternatywną szklaną powłoką. Warstwa środkowa ETFE odpowiedzialna jest za półprzezroczysty charakter przegród i ma za zadanie rozpraszanie światła z zewnątrz oraz minimalizowanie efektu zacienienia z nadruku zewnętrznej warstwy ETFE oraz sąsiednich budynków. Dwie z poduszek usytuowane w północnej części budynku odpowiedzialne są za minimalizowanie oddziaływania wiatru. Opatentowany system kontroli pozwala na zmianę kształtu oraz ciśnienia pomiędzy poszczególnymi przestrzeniami 4-warstwowych poduszek w czasie rzeczywistym.

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_14

i

Autor: fot. Iwan Baan Prefabrykowane elementy stalowego rusztu mobilnego zadaszenia

Wyzwaniem technicznym oraz architektonicznym okazały się poduszki narożne, nigdzie wcześniej nie wykorzystywane na taką skalę. Wymagało to wielu prototypów w skali 1:1 wykonanych przez firmę Vector Foiltec, umożliwiających przetestowanie różnych form łączenia poduszek znajdujących się w zmiennych płaszczyznach.

Przestrzeń publiczna ogrzewana jest za pomocą systemu radiacyjnego, umieszczonego w posadzce placu McCourt. W zależności od warunków atmosferycznych, po zamknięciu części mobilnej szklaną fasadą, możliwe jest zastosowanie dodatkowo nagrzewnic lub klimatyzatorów w górnej części zadaszenia. Elastyczny i jednocześnie efektywny system wyłączania poszczególnych stref oraz w pełni zautomatyzowany system kontroli wydatków energetycznych umożliwił przyznanie inwestycji certyfikatu LEED silver.

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_15

i

Autor: fot. Iwan Baan
Metryka

The Shed – centrum sztuki typu multi-arts

Nowy Jork, USA

Autorzy: Diller Scofidio + Renfro

Współpraca: Rockwell Group

Akustyka: Akustiks

Konstrukcja: Thornton Tomasetti Konstrukcja fasady: Thornton Tomasetti

Główny wykonawca: Sciame Construction, LLC

Wykonawca konstrukcji stalowej: Cimolai

Wykonawca fasady ETFE: Vector Foiltec

Inwestor: The Shed

Inwestor zastępczy: Levien & Company

Konsultant ds. systemów kinetycznych: Hardesty and Hanover

Konsultant ds. oświetlenia: Tillotson Design Associates

Konsultant ds. projektowania teatrów: Fisher Dachs

Powierzchnia całkowita: 1598 m2

Liczba miejsc: 1200 (miejsca siedzące) lub 2700 (miejsca stojące) + 300 (miejsca dodatkowe)

Projekt: 2008-2011

Realizacja: 2015-2019

Koszt inwestycji: 404 000 000 USD

centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_16

i

Autor: fot. Iwan Baan Przestrzeń publiczna McCourt – po przesunięciu mobilnej części przed budynkiem uzyskujemy ogólnodostępną przestrzeń
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_17

i

Autor: fot. Iwan Baan Ruchomy ruszt zaprojektowano w oparciu o optymalizację topologii stalowej konstrukcji typu diagrid, by jak najbardziej ją odciążyć
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_18

i

Autor: fot. Iwan Baan 4-kondygnacyjny budynek bazowy połączony jest z wieżowcem
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_21

i

Autor: fot. Timothy Schenck Mobilne elementy zadaszenia (wagoniki) mają średnicę około 2 m. Wykonano je ze stali, są w stanie przenosić obciążenia ponad 500 ton
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_22

i

Autor: fot. Timothy Schenck
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_24

i

Autor: fot. Iwan Baan Cały mobilny system jest sterowany przez 12 silników o mocy 15 koni mechanicznych każdy. Dzięki temu przestrzeń publiczna McCourt może być zadaszona w zaledwie pięć minut
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_23

i

Autor: fot. Timothy Schenck Stalową konstrukcję oparto na sześciu podporach – wagonikach jedno- oraz dwuosiowych
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_28

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec Architekci zdecydowali się na zastosowanie na elewacji poduszek ETFE, m.in. ze względu na wymagania dotyczące minimalnego obciążenia. Polimer ten jest nie tylko wytrzymały, ale przede wszystkimi bardzo lekki w porównaniu do szklanych struktur
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_29

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_30

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_31

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec Łącznie wykorzystano 148 poduszek w tym 146 3-warstwowych oraz 2 poduszki 4-warstwowe
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_32

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec Poduszki ETFE były montowane do specjalnych profili aluminiowych. Następnie każdą z nich wypełniono powietrzem o niskim ciśnieniu
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_34

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_35

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_36

i

Autor: fot. Timothy Schenck / Vector Folitec
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_37

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Aby uzyskać jednolity wygląd fasady poduszki zaprojektowano tak, by wszystkie szwy biegły w linii ciągłej
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_38

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Struktura zadaszenia oparta jest na sześciu podporach zakończonych mobilnymi wagonikami
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_42

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Widok od strony High Line
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_43

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Widok z budynku bazowego. W oddali rzeka Hudson oraz końcowa stacja kolejowa biegnąca pod poziomem ulicy
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_44

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed W obiekcie oprócz części teatralnej na dwóch poziomach zlokalizowano galerie o łącznej powierzchni 2300 m 2
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_45

i

Autor: fot. Iwan Baan / dzięki uprzejmości The Shed Performance Soundtrack of America odbywający się na przekrytym dziedzińcu McCourt. Na drugiej kondygnacji widoczna jest dodatkowa widownia, mogąca pomieścić do 300 osób
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_05

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Sytuacja
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_07

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Rzut parteru
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_08

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Rzut kondygnacji +2
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_09

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Rzut kondygnacji +4
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_10

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro 10 | Rzut kondygnacji +6
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_11

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Przekrój A-A
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_12

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Przekrój B-B
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_13

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Schemat systemu kinetycznego
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_20

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Schemat formowania bryły ruchomego zadaszenia
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_19

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Schemat konstrukcyjny
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_25

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Aksonometria elementu mobilnego
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_26

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Przekrój przez wagonik
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_27

i

Autor: il. Vector Folitec Aksonometria stalowego rusztu
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_33

i

Autor: il. Vector Folitec Detal konstrukcji elewacji południowej wykonanej z poduszek ETFE: a) sekwencja mocowania poduszek w płaskiej oraz zakrzywionej części konstrukcji; b) sekwencja montowania ekstrudowanych profili mocujących
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_39

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Detal przekroju
centrum sztuki The Shed_Diller Scofidio + Renfro_40

i

Autor: il. Diller Scofidio + Renfro Makieta – schemat ustawień ruchomej części obiektu