Projekty hoteli dają świetną okazję do eksperymentowania z przestrzenią. Użytkownikom umożliwiają degustację nowych doznań i lokalnej kultury. Architekci szukają nowych „opowieści o miastach”, tak aby projektowane przez nich hotele prezentowały walory miejsc w świeży i intrygujący sposób. Biznes hotelarski zaistniał jako mecenas architektury, gdy rodzina Pritzkerów postanowiła utworzyć fundację, która przyznaje najważniejszą, coroczną nagrodę architektoniczną na świecie. Twórcy sieci hoteli Hyatt wielokrotnie podkreślali, jak ogromny wpływ miała jakość architektury na rozwój ich potęgi. Dziś 50 lat później, pojawia się analogiczna sytuacji. Pośród korporacyjnych potęg multiplikują się nowe pomysły na prowadzenie biznesu turystycznego. Pośród twardych reguł i strategii korporacji, jakie od początku lat 60. znacząco wpłynęły na wygląd naszego krajobrazu, dziś rośnie wrażenie, że znów to branża hotelarska staje się mecenasem wartości architektury i estetyki.
Takie podejście przyświeca twórcom sieci Hoteli Puro, a łódzki hotel w sposób nieoczywisty pozwala odczuwać miasto, zaskakując nawet mieszkańców. Trudno wyobrazić sobie lepszą lokalizację w Łodzi. Budynek wypełnia narożną działkę, jednego z ciekawszych skrzyżowań w mieście. Od północy sąsiaduje z pałacem Izraela Poznańskiego. Tworzy tym samym, południową fasadę narożnego placu miejskiego, powstałego według obowiązującego planu miejscowego. W kierunku zachodnim od placu rozciąga się ulica Ogrodowa, która przywołuje ducha XIX-wiecznego fabrycznego miasta. Kiedyś tętniło tu życie w pełni podporządkowane funkcjonowaniu fabryk. Z jednej kolosalne mury przedsiębiorstwa, z drugiej osiedle robotnicze. Dziś ponad 30-hektarowy poprzemysłowy teren po dawnym imperium rodziny Poznańskich pełni funkcję centrum handlowo-rozrywkowo-kulturalnego Manufaktura, mieszcząc m.in. filię Muzeum Sztuki — ms2 oraz Muzeum Fabryki. Z kolei dawny pałac od 1975 roku jest siedzibą Muzeum Miasta Łodzi. Po przekątnej Hotel sąsiaduje z Parkiem Staromiejskim, natomiast na przeciwległym narożniku od ulicy Zachodniej znajduje się nowo powstały biurowiec Ogrodowa Office (proj. OP Architekten). Ze skrzyżowania w kierunku południowym biegnie ulica Zachodnia, którą z obu stron domykają pierzeje XIX-wiecznych kamienic. Kiedyś pełne ozdobnych detali zabytki dopiero od kilku lat odzyskują blask i warunki dostosowane do aktualnych potrzeb mieszkańców.
Kontrasty społeczne zawsze były w Łodzi inspiracją dla przedsiębiorców i artystów. Hotel Puro jest tak zaprojektowany, że są w nim odczuwalne. Bryła budynku hotelu opiera się na planie litery „L”, dłuższym bokiem, układa się wzdłuż elewacji pałacu Poznańskiego, krótszym zaś wcina się w głąb kwartału. Dzięki takiemu układowi, część pokoi hotelowych ma okna na elewację pałacu, a część na podwórka zaniedbanych przez lata oficyn.
Projektując fasadę główną hotelu, architekci ze standardowych modułów pokojowych stworzyli kompozycję na wzór kwadratów z Reliefów Henryka Stażewskiego. Regularna siatka składająca się z wielkoformatowych ram okiennych dyskretnie odbija krajobraz. W pełni przeszklony parter z kilkoma wejściami odcięty został od reszty elewacji masywną linią zadaszenia. Hotel Puro wyróżnia się także bardzo dużą ilością przestrzeni wspólnych. W obrębie hotelu zaplanowano wiele funkcji tworzących przyjazną przestrzeń dla gości, jak i mieszkańców, np. w sali Cinema Paradiso odbywają się pokazy filmowe, dwa razy w tygodniu. Wewnętrzne patio, z recepcją i schodami wzmacniają znaczenie „funkcji publicznych”. Pomiędzy prywatnymi strefami hotelu przewijają się mniej lub bardziej ukryte strefy do pracy i relaksu. Przyjemność delektowania się architekturą i atmosferą Łodzi mają wzmacniać eleganckie wnętrza zaprojektowane przez brytyjskie biuro Superfutures. Stylem odnoszą się do wykwintnego sąsiedztwa, trochę do klimatycznych kawiarni z okresu Art Déco, trochę tworzą parafrazę amerykańskiego popartu z lat 60. Można w nich znaleźć wiele ikon współczesnego dizajnu.
Z pewnością życzylibyśmy sobie, aby indywidualne i lokalne podejście do kształtowania przestrzeni stało się równie popularne, jak powielane korporacyjne standardy, wdrażane na całym świecie, niezależnie od lokalizacji.
Założenia autorskie
Zgodnie z wytycznymi architekta miasta szklana elewacja odbija obraz jednego z najbardziej rozpoznawalnych zabytków architektonicznych Łodzi — pałacu Izraela Poznańskiego. Przed architektami postawiono zadanie znalezienia formy, która spełni wytyczne architektoniczno-urbanistyczne miasta i oczekiwania inwestora oraz w czytelny dla użytkowników sposób zdefiniuje funkcję budynku. Najłatwiej byłoby sprostać takiemu wyzwaniu realizując szklany dom, ale czy na tym polegać ma dialog pomiędzy tradycją a współczesnością?
Bogata, łódzka sztuka XX wieku, prace Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego czy Henryka Stażewskiego są wciąż ważne dla pokoleń architektów. Dla nas Reliefy Stażewskiego stały się inspiracją projektu fasady budynku. Duże, rytmiczne kwadraty okien skrzynkowych budują szklaną płaszczyznę elewacji frontowej, w której odbija się elewacja pałacu. Wierzymy, że wrażliwi odbiorcy współczesnej architektury odnajdą w nich nawiązanie do twórczości łódzkich artystów. Wyodrębnione okna reprezentują podział na pokoje. To charakterystyczny zabieg w architekturze hoteli. Zaprojektowane okna w fasadzie od ul. Ogrodowej i Zachodniej w formie wysuniętych przed elewację „skrzynek” stanowią główny element przegrody termicznej i akustycznej pokoi hotelowych. Jest to unikatowe rozwiązanie, wypracowane przez architektów specjalnie na potrzeby tego hotelu, które z uwagi na brak podziałów dodatkowo pozwala mieszkańcom podziwiać w niezakłócony sposób bryłę pałacu Izraela Poznańskiego, Manufakturę oraz najbliższe otoczenie.
ASW ARCHITEKCI
Hotel Puro
Łódź, ul. Ogrodowa 16
Autorzy: ASW Architekci, architekci prowadzący: Michał Ankiersztajn, Dariusz Stankiewicz, Jarosław Wroński; zespół projektowy: Michał Karykowski, Martyna Antczak-Galant, Hanna Ankiersztajn, Maria Swarowska, Anna Matylla-Włodarczyk
Architektura wnętrz: Superfutures, Londyn
Konstrukcja: BUD-EKSPERT, Poznań
Inwestor: Genfer Hotel Łódź Sp. z o.o.
Inwestor zastępczy: HOTELINWEST Sp. z o.o.
Powierzchnia terenu: 1604 m2
Powierzchnia zabudowy: 1313 m2
Powierzchnia użytkowa: 5430 m2
Powierzchnia całkowita: 9037 m2
Powierzchnia netto: 7091 m2
Kubatura: 31 463 m3
Liczba pokoi: 130
Projekt: 2017
Realizacja: 2018-2019
Nie podano kosztu inwestycji
Hotel domknął kwartał starej, kamienicznej zabudowy, wypełniając narożną działkę w pobliżu Manufaktury i parku Staromiejskiego
Różnorodny wystrój wnętrz zaprojektowało brytyjskie biuro Superfutures
Located in the very heart of Łódź, a 19th-cent. industrial city, the building was to reflect the Poznański Palace situated opposite. The palace, built for industrialist Israel Poznański, is one of the most recognizable architectural monuments in Łódź, now housing the Museum of the City of Łódź. The hotel was constructed on a corner site, fronting a small square; close by, there is the Manufaktura—a commercial, cultural and entertainment center, a park, and Ogrodowa St. with 19th-cent. tenements, which have only recently began to be renovated and redeveloped. The hotel, on a L-plan, has its facades divided into squares. The regular grid of large window frames reflects the internal modules of hotel rooms and acts as mirrors for the walls of the Poznański Palace; the architects say they were inspired by Łódź-based 20th-cent. artists, and in particular by Henryk Stażewski’s Reliefs. The ground floor with the main entrance is fully glazed and separated from the main building mass by a roofing; the main mass seems to hover above the generally accessible ground level that offers services not only to hotel guests. From the fifth- floor restaurant and a roof terrace guests can admire the panorama of Łódź with old factories. The interiors were designed in a style referring to industry, Art Deco and Pop-Art.