Okładka Miesięcznik Architektura 04/2012

i

Autor: Archiwum Architektury

Miesięcznik Architektura 04/2012

2012-03-21 11:31

Wydanie Miesięcznika Architektura Murator - kwiecień 2012

Ewa P. Porębska

i

Autor: Archiwum Architektury

Dominująca w skali Warszawy forma Stadionu Narodowego ma wśród architektów wielu przeciwników. Ale teraz, gdy realizacja jest już faktem, najistotniejsze staje się sensowne wpisanie jej w przestrzeń urbanistyczną Warszawy. W Londynie po Igrzyskach Olimpijskich 2012 pozostanie zagospodarowany teren zielony, przekształcony w jeden z największych parków miejskich w Europie. W Warszawie – póki co – mamy tymczasowe zagospodarowanie i wysoki parkan. Czy brak myślenia o przestrzeni publicznej można tłumaczyć wyłącznie gospodarczym kryzysem?

Ewa P. Porębska

SPIS TREŚCI

Forma wynika z lokalizacji - o projekcie Stadionu Narodowego Zbigniew Pszczulny

Forma obiektu wynika nie tylko z jego funkcji, ale również z tej nietypowej lokalizacji. Było dla nas jasne, że chociażby ze względu na swoją wielkość bryła będzie dominująca. Ważne jednak, by ta dominanta pokrywała się z centralnym punktem istniejącego założenia parkowego - o projekcie Stadionu Narodowego pisze Zbigniew Pszczulny.

KONTEKSTY

Po co nam polityka architektoniczna?

Społeczny projekt Polskiej Polityki Architektonicznej środowiska zawodowe przygotowały już kilka lat temu. Mimo wielokrotnych obietnic kolejnych ministerstw, decydentom do dziś nie udało się nawet powołać międzyresortowego zespołu, który rozpocząłby prace nad ostateczną wersją tego dokumentu. Uchwalono za to Koncepcję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Strategia ta, choć ogólna, podejmuje podobne kwestie. Czy PPA jest więc nam w ogóle potrzebna? Pytamy o to m.in. urbanistów Grzegorza Buczka i Huuba Droogha oraz architektów Ewę Kuryłowicz, Wojciecha Gwizdaka i Jerzego Szczepanika-Dzikowskiego

Autor tekstu: Tomasz Żylski

TECHNIKA

Wieża telewizyjna w Kantonie

(Autorzy: Information Based Architecture – Mark Hemel & Barbara Kuit)

Canton Tower to druga pod względem wysokości wieża telewizyjna na świecie, o 24 metry przewyższyła ją oddana w tym roku Sky Tree w Tokio. Obiekt znajduje się w chińskim Kantonie i mieści nadajniki radiowe, telewizyjne oraz funkcje towarzyszące – platformę widokową, lokale gastronomiczne, sklepy i multipleks. Jego wysokość wynosi około 600 metrów, a średnica w najwęższym miejscu – 22 metry. W części podziemnej zlokalizowane zostały przestrzenie wystawiennicze, handlowe, parking na 600 samochodów oraz stacja autobusowa i metra.

Autor tekstu: Maciej Lewandowski, fot. www.iba-bv.com, www.cantontower.info

WARSZTAT

Najciekawszym, a zarazem najtrudniejszym elementem do wykonania w biurowcu Prosta Tower była zewnętrzna ściana elewacyjna: krzywoliniowy ruszt żelbetowy podtrzymujący stropy budynku za pośrednictwem wsporników  – o projektowaniu i realizacji ażurowej fasady będącej przede wszystkim częścią konstrukcji obiektu pisze jeden z jego współautorów Piotr Kudelski

 

ZAWÓD ARCHITEKT

Odziedziczyłem pasję po ojcu i przekazałem ją synowi. Bez niej los architekta byłby nie do wytrzymania – rozmowa z Jackiem Buszkiewiczem, autorem modernizacji urzędu wojewódzkiego w Poznaniu zaprojektowanego przez Jerzego Buszkiewicza, którą przeprowadził wspólnie z synem Filipem

PIERWSZE W POLSCE

Muzeum Śląskie, ukończone tuz przed wybuchem II wojny światowej, a będące pierwszą w Polsce maszyną do ekspozycji, miało wiele innowacyjnych rozwiązań jak automatyczne żaluzje, schody na fotokomórkę czy ekrany rozpraszające światło – pisze badaczka architektury, historyk sztuki Uniwersytetu Śląskiego Irma Kozina.

Fot. Szkic koncepcyjny Karola Schayera, projektanta Muzeum Śląskiego; dzięki uprzejmości Muzeum Śląskiego w Katowicach

CZYTELNIA

Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca wrocławski architekt Łukasz Wojciechowski, na temat Architektury wspólnoty Léona Kriera Maciej M. Mycielski polemizuje z Piotrem Lewickim i Kazimierzem Łatakiem, a o swojej najnowszej książce, poświęconej polskiej architekturze XX wieku, opowiada Tadeusz Barucki

CO SIĘ PROJEKTUJE

Galeria Zamek w pobliżu lubelskiej starówki to kolejne podejście Bolesława Stelmacha do tematu centrum handlowego w tej lokalizacji

REALIZACJE

Kosmiczny pojazd i warszawski symbol epoki - o Stadionie Narodowym Krzysztof Mycielski

Stadion Narodowy z racji swojego ogromu i centralnego położenia stanie się w Warszawie najmocniejszym symbolem epoki, w której żyjemy, naznaczonym jej marzeniami o szybkiej zmianie standardu życia i związanej z nim rozrywki oraz pretensjami do monumentalnych osiągnięć bogatego świata - pisze Krzysztof Mycielski.

Magdalena Staniszkis: Stadion zburzył dziedzictwo warszawskiej architektury

Obecność Narodowego w najbardziej chronionym obszarze kulturowej tożsamości stolicy dowodzi, że tego typu obiekty lokalizowane poza miastem, w otwartym pejzażu, prezentują się najlepiej, nie kolidując ani nie zmieniając wartości dziedzictwa kulturowego - pisze Magdalena Staniszkis