Architektura MuratorBiblioteka2011Architektura-Murator 2/2011
02/2011
Nagroda Roku 2010 - wyróżnienia specjalne: Zespół mieszkaniowy Corte Verona we Wrocławiu Łatak i Lewicki postrzegani jako wyznawcy surowego neomodernizmu tylko pozornie zaprzeczyli swoim przekonaniom w tej realizacji. Mimo braku minimalistycznego kostiumu ich mieszkaniówka nawiązuje do najlepszych tradycji modernizmu – formy wynikającej z funkcji i racjonalnych rozwiązań
Sala z innej bajki - rozmowa z Thomasem Pucherem Rozstrzygnięty w listopadzie 2010 roku konkurs na projekt sali koncertowej orkiestry Sinfonia Varsovia przyniósł niespodziankę. Wygrał go mało znany austriacki architekt, a zwycięska koncepcja wzbudziła spore kontrowersje. W wywiadzie udzielonym "A-m" Thomas Pucher tłumaczy swoje pomysły i ich genezę - przypominamy artykuł z numeru 2/2011 "Architektury-murator".
Architektura-murator
nr 2/2011
Zdjęcie wstępne

Jest oczywiste, iż dobrze zaprojektowana szkoła czy przedszkole może zdziałać wiele dla wykształcenia wrażliwości dziecka na otoczenie. Stosowanie zasad zrównoważonego budownictwa w architekturze szkół to szansa na oswojenie i wpojenie uczniom nie tylko poczucia piękna, ale przede wszystkim praktycznego, codziennego wymiaru ekologii – segregowania śmieci, używania materiałów ekologicznych, oszczędzania energii, funkcjonowania systemów solarnych, oczyszczania wody itp.
Zaprezentowany w tym numerze materiał Architektura edukacji jest próbą przedstawienia aktualnych trendów w projektowaniu szkół i przedszkoli w Polsce i na świecie.

Ewa P. Porębska

Spis treści
  • PEJZAŻE
  • Architektura edukacji

    Budynki współczesnych szkół przestają pełnić rolę służebną wobec programu nauczania. Są już nie tylko racjonalnie zaprojektowanymi przestrzeniami do prowadzenia lekcji, ale równoprawnymi narzędziami pedagogicznymi, wykorzystywanymi do nauczania odpowiedzialności za środowisko naturalne, kształtującymi zachowania i relacje społeczne oraz poczucie ładu przestrzennego. W tym numerze opisujemy wybrane przykłady realizacji z Polski i staramy się pokazać, według jakich kryteriów nowoczesne placówki edukacyjne projektuje się za granicą.

    Autor tekstu: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska, fot.  Ande Sune Berg, dzięki uprzejmości pracowni

  • PREZENTACJE
  • Stadion Cracovii
    (Autorzy: Estudio Lamela, architekci Carlos Lamela, Pierluca Roccheggiani, Adam Kulikowski, Piotr Krajewski, Magdalena Morelewska, Maja Chęcińska, Matteo Canepari, Julita Kucharska-Dziuba, Martyna Tejwan, Ireneusz Asman, Paweł Pieniężny, Agnieszka Łozińska, Joanna Skórzyńska, Przemek Kaczkowski, Grzegorz Skowroński)

    Zwarta bryła pokryta piaskowcem może kojarzyć się z siedzibą instytucji kulturalnej, których w okolicy nie brakuje. Architekci jeszcze bardziej utrudnili odczytanie funkcji obiektu, bo zamiast modnych ostatnio obłości postawili na kubiczność, obłożyli go szlachetną okładziną i zaproponowali spore przeszklenia. Największą zasługą projektantów jest jednak kameralność stadionu – udało się im zminimalizować wpływ na otoczenie tej olbrzymiej kubatury, dzięki czemu ważne osie widokowe zostały nie tylko zachowane, ale otrzymały atrakcyjne ramy.

    Autor tekstu: Tomasz Malkowski, fot. Wojciech Kryński

  • TECHNIKA
  • Architektura poprzez technikę. Dom handlowy John Lewis i kino Cineplex w Leicester
    (autorzy: Foreign Office Architects)

    Dom handlowy firmy John Lewis oraz kino Cineplex powstały w centrum angielskiego Leicester w ramach programu urbanistycznej regeneracji śródmieścia. Ze względów estetycznych, termicznych i akustycznych elewacje pierwszego z nich zaprojektowano jako dwuwarstwową konstrukcję ze szkła pokrytego nadrukiem. Zapewnia ona swobodną penetrację światła słonecznego, jednocześnie uniemożliwiając wgląd do środka. Daje to swobodę w aranżacji wnętrza przez najemców oraz pozwala klientom oglądać miasto podczas zakupów.

    Autor tekstu: Maciej Lewandowski, na podstawie materiałów od biura Foreign Office Architects oraz Adams Kara Taylor, fot. Copyright Helene Binet

  • OKŁADKA
  • Prace Olki Osadzińskiej najczęściej ukazują się na łamach czasopism modowych i lajfstajlowych takich jak „Glamour”, „Exklusiv”, „PANI”, „Futu”, „B EAST” czy „Lecool London”. To dziedzina, z którą ilustratorka, absolwentka Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim (dyplom 2009) czuje się szczególnie związana – współpracowała z projektantką Anią Kuczyńską oraz projektowała wzory na ubrania np. dla hip-hopowej marki Prosto. Modę i zdjęcia z nią związane uważa zresztą za największą inspirację w swojej codziennej pracy. Jak malowane: picture me – pierwsza wystawa jej prac oraz murali Damiena Vignaux i Nicolasa Andre została zorganizowana w kultowym warszawskim butiku Warszawska Nike (2007). Współpracuje m.in. z Nike, Reebok, Max Factor, Hugo Boss oraz z kilkoma agencjami reklamowymi w Polsce i za granicą. Jej ulubionym stylem w sztuce jest pop-art. www.oskaa.blog.pl