Muzeum Dom Rodziny Pileckich 5

i

Autor: Marcin Czechowicz 5 | Widok z lotu ptaka od strony ogrodu jordanowskiego. Obie przestrzenie publiczne rozdziela płot okalający teren muzeum. Widoczne boczne wejście na teren muzeum

Muzeum / Ostrów Mazowiecka

2021-06-24 14:30

Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O realizacji pracowni BDR Architekci pisze Marcin Kwietowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Dom rodziny Pileckich nie istnieje. Nie ocalał żaden ślad kresowego majątku w Sukurczach, nieopodal Lidy. Zniknęła architektura, zatarciu uległ krajobraz, nawet topografia. Wycięto stare lipy, które chroniły dwór przed wschodnim wiatrem. Same stały się jego ofiarą. Zasypano przydomowe stawy i zasilające je źródło.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich

i

Autor: ze zbioru Muzeum Dom Rodziny Pileckich 1, 2 | Maria i Witold Pileccy w ogrodzie z domem, lata 30. Na podstawie tych zdjęć odtworzono fragmenty fasady domu i ogrodu – wraz z doborem gatunkowym

Poszukiwania pamiątek po rotmistrzu wiodą do Ostrowi Mazowieckiej. Pochodziła stąd jego żona, tutaj brali ślub. Obecnie powstało tu muzeum, którego sercem jest niewielki, dość zwyczajny dom. Dzięki pieczołowitej restauracji możemy lepiej dostrzec wartość tej, kiedyś powszechnej, architektury, teraz zwykle zepsutej przebudowami i stopniowo znikającej z krajobrazu mazowieckiej prowincji.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich

i

Autor: ze zbioru Muzeum Dom Rodziny Pileckich 1, 2 | Maria i Witold Pileccy w ogrodzie z domem, lata 30. Na podstawie tych zdjęć odtworzono fragmenty fasady domu i ogrodu – wraz z doborem gatunkowym

Dom należał do Ostrowskich, teściów Witolda. Bohater odwiedzał rodzinę, spędzał tu wakacje. Nastrój uchwyconej na kilku starych fotografiach sielanki próbuje przekazać projekt terenu wokół muzeum. Przypomina kameralny ogródek, choć obecnie to przestrzeń publiczna. Zieleń zbliża się do ścian budynku. By było to możliwe, należało wcześniej odpowiednio zabezpieczyć fundamenty. Zaskakująco spektakularny dobór roślin odzwierciedla pasję dawnych właścicieli, z zawodu ogrodników.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich

i

Autor: Jan Kucza–Kuczyński 3 | Dom przed remontem i rozbudową, widok od ogrodu

Wrażenie enklawy wzmacnia okalający teren parkan. Od zewnątrz wydaje się jednak nieco zbyt wysoki, może za mało ażurowy. Zachwianie balansu między poczuciem prywatności a dostępnością publicznej funkcji byłoby mniej dojmujące, gdyby przy okazji budowy biegnącej przy ulicy ścieżki rowerowej nie wycięto alei dorodnych jesionów, które dawały cień i osłaniały przed wschodnim wiatrem.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 4

i

Autor: Jan Kucza–Kuczyński 4 | Dom od strony południowo-zachodniej

Stary budynek pomieści realizowaną wciąż wystawę stałą. Dopiero wtedy można się będzie przekonać, jak mieszkalne niegdyś wnętrza przyjmą podlegającą licznym rygorom konserwatorskim, historyczną ekspozycję. Skromność powierzchni wymusiła przeznaczenie na nią nawet piwnic, które zostały w tym celu pogłębione i połączone podziemnym łącznikiem ze współczesnym pawilonem zapewniającym dostęp niepełnosprawnym.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 6

i

Autor: Marcin Czechowicz 6 | Widok z lotu ptaka na ogród od południowego zachodu. W tle ogród jordanowski i miasto

Dopełnieniem kompozycji jest zrealizowany współcześnie budynek mieszczący hol wejściowy oraz funkcje pomocnicze. Połowa kubatury została umieszczona pod ziemią, a wysokość parterowej bryły wyrównano z gzymsem sąsiada. Ponad ten poziom wystaje już tylko kryty czerwoną dachówką dach archetypicznego w formie domu.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 7

i

Autor: Marcin Czechowicz 7 | Widok z lotu ptaka od strony ul. Warszawskiej, od południowego wschodu. Na pierwszym planie główne wejście na teren muzeum

Jednorodna materiałowo fasada wycofanego w głąb działki, a przy tym niepozbawionego pewnej autonomii obiektu tworzy spokojne tło dla starego budynku. Rytm masywnej kolumnady o statecznych, zbliżonych do kwadratu proporcjach jasno komunikuje funkcję publiczną. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia (korespondującego z treścią wystawy), ale też pragmatyzmu współczesnych budynków.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 12

i

Autor: Marcin Czechowicz 12 | Na pierwszym planie adaptowany stary dom, przeznaczony na wystawę stałą. Po prawej ścieżka wiodąca do głównego wejścia w nowym pawilonie

Wejście do muzeum umieszczono w podcieniu, do którego prowadzi ścieżka wzdłuż frontowej fasady starego budynku. Mijając nieczynny już ganek, symbolicznie przekraczamy próg domu. Na teren muzeum można wejść również bramą z pobliskiego ogrodu jordanowskiego. Szkoda, że nie zdecydowano się tu na rezygnację z płotu i połączenie obu tych, należących do miasta, przestrzeni. Pozwoliłoby to wyeksponować fasadę pawilonu i dać też oddech staremu budynkowi.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 13

i

Autor: Marcin Czechowicz 13 | Niewielki plac między budynkami

Rekompensują to wielkie przeszklenia holu, które po zsunięciu otwierają wnętrze na ogród. Dzięki cofnięciu linii okien w głąb budynku zatarto granicę wnętrza z zewnętrzem, tworząc osłonięty od słońca i deszczu bufor. Budynek nabiera tu cech parkowego pawilonu.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 14

i

Autor: Marcin Czechowicz 14 | Główne wejście do muzeum w podcieniu nowego budynku. Kolor stolarki pawilonu nawiązuje do odtworzonych okiennic domu

Meble we wnętrzu są kontynuacją architektury budynku – lada recepcji organicznie wyrasta z podłogi, a szafy, stoły czy krzesła dobrano pod kolor stolarki. Z kolei łącznik między starym a nowym budynkiem nabiera cech dużej szafy – przeszklonej witryny oprawionej w drewno, której skala wydaje się podobna do meblościanki w holu.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 15

i

Autor: Marcin Czechowicz 15 | Podcień przed głównym wejściem. Fasadę wykonano z żelbetowych prefabrykatów

Mimo zdecydowanej formy nowego budynku autorzy w wyrafinowany sposób balansują na granicy różnych konwencji, pozwalając odczytywać architekturę jako kameralną i prywatną, ale i publiczną czy wręcz monumentalną. Przejawia się to również w nazwie muzeum – wszak Dom Rodziny Pileckich nigdy domem Pileckich nie był.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 16

i

Autor: Marcin Czechowicz 16 | Nowy budynek ma charakter ogrodowego pawilonu

Założenia autorskie

Głównym założeniem projektu było przywrócenie utraconego charakteru domu rodzinnego Marii Pileckiej. Nowa zabudowa ma wydobyć walory ogrodu, oddając pierwszeństwo domowi i odsuwając się od niego długim szklanym łącznikiem.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 17

i

Autor: Marcin Czechowicz 17 | Wnętrze łącznika między parterem starego budynku a nowym pawilonem muzeum. Nieznaczną różnice poziomów pokonuje się łagodną rampą

Forma pawilonu odwołuje się do podstawowych elementów architektonicznych, takich jak materiał, rytm, przenikanie się wnętrza i zewnętrza.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 18

i

Autor: Marcin Czechowicz 18 | Wnętrze holu wejściowego muzeum z widokiem na łącznik prowadzący do starego budynku (dawnego domu)

Szczególny nacisk położyliśmy na to, aby wydarzeniom muzealnym towarzyszył nastrój harmonii i otwartości. Zaproponowaliśmy, aby wyjść poza teren działki i poprowadzić ścieżkę parkową z przyległego ogrodu jordanowskiego pod drzwi pawilonu.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 19

i

Autor: Marcin Czechowicz 19 | Hol wejściowy muzeum. Duże, rozsuwane przeszklenia zapewniają bezpośredni kontakt wnętrza z ogrodem

Połączenie historycznych walorów domu z nowym pawilonem wymagało wykreowania przestrzeni, która spajałaby elementy swojskiego, małomiasteczkowego ogrodu z formami odpowiadającymi charakterowi współczesnej architektury.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 20

i

Autor: Marcin Czechowicz 20 | Sala wielofunkcyjna znajdująca się na parterze budynku. Niewielkie audytorium może również pełnić funkcję sali wystaw czasowych. Otwarte na co dzień wnętrze można wydzielić przesuwnymi panelami

Zlokalizowany w części frontowej regularny, ozdobny teren zielony przywołuje zachowane na archiwalnych zdjęciach fragmenty dawnego ogrodu. W tej części utrzymano podział na rabaty kwiatowe i te z warzywami i owocami.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 21

i

Autor: Marcin Czechowicz 21 | Widok holu części podziemnej w kierunku szatni. Vis-à-vis znajduje się podziemny łącznik wiodący do piwnic starego budynku

Pozostała przestrzeń, obramowana ogrodową elewacją domu i frontem pawilonu, zajmuje kameralne wnętrze otoczone zielenią, miejscami do siedzenia oraz z centralnie zlokalizowanym placem na wydarzenia plenerowe.

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 22

i

Autor: Marcin Czechowicz 22 | Schody z holu do części podziemnej. Osobom niepełnosprawnym dostęp zapewnia winda

Chcieliśmy, aby ogród, odnowiony dom i pawilon ze swoimi jasnymi wnętrzami były pozbawione ciężkiej narracji muzealnej. Wydaje się, że dzięki temu trudna historia rodziny Pileckich, która będzie przedstawiona w ramach stałej ekspozycji, wybrzmi jeszcze wyraźniej.

Paweł Dadok, Łukasz Kowalski

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 23

i

Autor: Konrad Basan, dzięki uprzejmości pracowni BDR Architekci 23 | Jedna z dwóch odtworzonych osi kompozycyjnych ogrodu, naprowadzająca na szczyt domu
metryka
Muzeum Dom Rodziny Pileckich

Autor: archiwum pracowni

Muzeum Dom Rodziny Pileckich

Ostrów Mazowiecka, ul. Warszawska 4

Autorzy: BDR Architekci, architekci Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj, Michał Rogowski

Współpraca autorska: exexe studio architektoniczne, architekci Jakub Pstraś, Ligia Krajewska

Architektura wnętrz: BDR Architekci

Architektura krajobrazu: la.wa architektura krajobrazu Łukasz Kowalski

Konstrukcja: TMJ Projekt

Generalny wykonawca: ZKM-ASIS Inwestor: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Ostrów Mazowiecka

Powierzchnia terenu: 2802 m2

Powierzchnia zabudowy: 450 m2

Powierzchnia użytkowa: 662 m2

Powierzchnia całkowita: 1060 m2

Kubatura: 4047 m3

Projekt konkursowy: 2017

Projekt: 2018

Realizacja: 2020

Nie podano kosztu inwestycji

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 24

i

Autor: Konrad Basan, dzięki uprzejmości pracowni BDR Architekci 24 | Szutrowe ścieżki nadają ogrodowi nieformalnego charakteru
Muzeum Dom Rodziny Pileckich 25

i

Autor: Konrad Basan, dzięki uprzejmości pracowni BDR Architekci 25 | Widok na ogród z podcienia pawilonu

Połączenie historycznych walorów domu z nowym pawilonem wymagało wykreowania przestrzeni spajającej elementy swojskiego ogrodu z architekturą współczesną

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 26

i

Autor: Konrad Basan, dzięki uprzejmości pracowni BDR Architekci 26 | Przeszklony łącznik między nowym a starym budynkiem
Muzeum Dom Rodziny Pileckich 27

i

Autor: Konrad Basan, dzięki uprzejmości pracowni BDR Architekci 27 | Dobór roślin przywodzi na myśl przydomowy ogródek

Forma pawilonu odwołuje się do podstawowych elementów w architekturze, takich jak materiał, rytm, przenikanie się wnętrza i zewnętrza

Muzeum Dom Rodziny Pileckich 28

i

Autor: Konrad Basan, dzięki uprzejmości pracowni BDR Architekci 28 | Zieleń przylega bezpośrednio do ścian dawnego domu. By było to możliwe, należało odpowiednio zabezpieczyć fundamenty
Muzeum Dom Rodziny Pileckich

i

Autor: archiwum pracowni Obiekt w trakcie budowy, realizacja nowego pawilonu
Muzeum Dom Rodziny Pileckich 90

i

Autor: archiwum pracowni Obiekt w trakcie budowy, realizacja nowego pawilonu
Muzeum

i

Autor: archiwum pracowni wnętrze nowego budynku
Muzeum Dom Rodziny Pileckich 8

i

Autor: archiwum pracowni 8 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – hol wejściowy, kawiarnia; 2 – sala multimedialna; 3 – zaplecze sali multimedialnej; 4 – biuro; 5 – wystawa stała; 6 – zrekonstruowana ścieżka z ławką na osi; 7 – ogród kwiatowy; 8 – plac zgromadzeń Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-UWhX-ir6L-TcMT_muzeum-dom-rodziny-pileckich-8.jpeg
Muzeum Dom Rodziny Pileckich 9

i

Autor: archiwum pracowni 9 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – hol wejściowy, kawiarnia; 2 – sala multimedialna; 3 – zaplecze sali multimedialnej; 4 – biuro; 5 – zrekonstruowana ścieżka z ławką na osi; 6 – ogród kwiatowy; 7 – plac zgromadzeń Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-3W9o-Dwnh-CKeM_muzeum-dom-rodziny-pileckich-9.jpeg
The Pilecki Family Museum in Ostrów Mazowiecka

Witold Pilecki was a Polish war hero, executed after the war by the communist authorities. The house in Ostrów used to belong to his in-laws, and in the inter-war years he used to spend a lot of time here. Bucolic garden surroundings have been partly recreated, albeit now it is a public space. The modest manor house contains the permanent exhibition devoted to family history; even cellars are used for this purpose. Made deeper, they are connected by an underground corridor with a contemporary pavilion sunk into the ground and containing an entrance lobby and supportive functions. The new pavilion fronted by a columnar portico provides the background for the renovated old manor house. Its lobby has large glass surfaces, which can be moved, thus opening the interiors to the garden. The garden his a central area for open-air events and benches, surrounded not only by flower beds, but also vegetable patches and fruit trees. It is a pity that the entire complex including the garden was surrounded by a too-high and too-solid fence.