Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe1 | Muzeum jest kolejnym przykładem architektury wtapiającej się w krajobraz
Muzeum UCCA Dune w Qinhuangdao
Tekst: Radosław Stach Opracowanie: Anna Żmijewska
2019-06-1413:20
Czy ten artykuł był ciekawy? Podziel się nim!
Najciekawsze zagadnienie techniczne : dostosowanie deskowania stropowego do uzyskania wielokrzywiznowej konstrukcji, ukrytej pod wydmami o zmiennym charakterze obciążeń piasku
Muzeum UCCA Dune, położone wzdłuż wybrzeża Pohaj w Qinhuangdao w północno-wschodnich Chinach, stanowi przedłużenie naturalnego wału wydm, ciągnących się wzdłuż linii brzegowej. Piasek oraz niska porastająca je roślinność stanowią materiał wykończeniowy fasady i dachu, które formalnie przenikają się wzajemnie, tworząc organiczną formę przestrzenną. Już na etapie koncepcji oraz wstępnych wyliczeń inżynieryjnych zdefiniowano zmienny w czasie charakter rozmieszczenia obciążeń układu wydm pokrywających muzeum. Była to świadoma decyzja architektów z OPEN Architecture – próba ochrony ekosystemu wydm przed typową dla chińskich wybrzeży zabudową rezydencyjną.
Nowo powstały obiekt wystawienniczy jest dziełem sztuki samym w sobie. Organiczność struktury i minimalizm materiałowy wykorzystano również w koncepcji wnętrz. Korytarze, hole oraz poszczególne galerie nawiązują do budowy jaskiń, w których miejsce i forma dzieła zlewają się w całość. Przestrzeń muzeum była formowana geometrycznie na podstawie analiz ruchu słońca. Zmienny w czasie oraz zależny od warunków atmosferycznych charakter wnętrza definiują świetliki oraz wielkoformatowe przeszklenia, które kadrują otaczający krajobraz: wydmy, morze i niebo.
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe2 | Przysypana piaskiem budowla przypomina plac zabaw dla dzieci
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe3 | Muzeum Dune należy do Ullens Center for Contemporary Art (UCCA), jednej z najważniejszych niezależnych instytucji, zajmujących się sztuką współczesną w Chinach. Obiekt zbudowano na plaży nad zatoką Morza Żółtego, w Qinhuangdao w prowincji Hebei
Monolityczna, betonowa bryła została wykończona od wewnątrz warstwą białego gipsu, a na zewnątrz w naturalny sposób przykryta warstwą piasku, który z czasem, ze względu na lokalizację, będzie zmieniał swoją formę, wtapiając się w otaczający krajobraz. Surową bryłę dopełniają przeszklenia ze starannie określonymi w szalunku kanałami, w których zamocowano ramy okienne oraz drzwi. Podobny minimalizm zachowano w zakresie detali świetlików, w których tafla laminowanego szkła klejona jest bezpośrednio do profilu stalowego i betonu. Szkło izolacyjne oraz gruba warstwa piasku, ziemi i niskiej roślinności, pozwalają na zachowanie wewnątrz galerii przyjemnego mikroklimatu, a także zastąpienie standardowo wykorzystywanej klimatyzacji gruntowym wymiennikiem ciepła.
Rozmieszczenie okien i świetlików zdefiniowały analizy nasłonecznienia, poszczególne fazy słońca w precyzyjnie wyliczonych okresach czasowych.
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe4 | Widok od strony zachodniej na zatokę Pohaj
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe6 | Schody na taras widokowy zlokalizowany na dachu najwyżej wysuniętej części budynku
Konstrukcja
Z perspektywy zagadnień technicznych obiekt jest przykładem wyzwań stojących pomiędzy architektem (wykorzystującym najnowsze rozwiązania techniczne w zakresie projektowym) i wykonawcami (stosującymi w tym przypadku tradycyjne rozwiązania rzemieślnicze – low-tech). Jak przyznają autorzy, największym wyzwaniem było znalezienie wspólnego języka podczas realizacji wielokrzywiznowych, obłych form geometrycznych, tworzących galerie na poziomie ułożenia szalunku z desek. W celu ich dostosowania do krzywizn poszczególnych sklepień bądź świetlików tworzono je bezpośrednio na placu budowy. Tam, gdzie promień zagięcia uniemożliwiał wykorzystanie drewna, stosowano przekładki elastyczne. Całość wykonana została w systemie wykorzystywanym do budowy łodzi. Pomogło w tym doświadczenie lokalnych rzemieślników z Qinhuangdao, którzy budują statki tradycyjnymi metodami.
Gra światła oraz kadrowane widoki na niebo i morze to główne eksponaty muzeum, dlatego zdefiniowanie faktury wykończenia sklepień, a także rozłożenia sił konstrukcyjnych odpowiadających na zmienny charakter obciążeń piasku na dachu, miały ogromne znaczenie w odbiorze przestrzeni. Od płynnych geometrycznie wykończeń ważniejsze było zapewnienie stabilności konstrukcji, uzyskano ją dzięki zastosowaniu konserwatywnych metod wykonawczych. Aby wykorzystać ten proces w założeniach architektonicznych, już na etapie realizacji zdecydowano o zastosowaniu nierówności powierzchni wynikających z szalunku jako naturalnej formy wykończenia. Stanowi to nawiązanie do charakteru szalunków wykorzystywanych przy budowie łodzi morskich. Nierówności w powierzchni przywołują jednocześnie poczucie tożsame z wydmami piaskowymi, których powierzchnia, choć z dalekiej perspektywy wydaje się gładka, z bliska uwydatnia swoje nierówności oraz grę światłocienia.
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe5 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Muzeum Dune; 2 – wydmy; 3 – plaża; 4 – pirs; 5 – zatoka Pohaj; 6 – Muzeum Sztuki Morskiej; 7 – Morze Żółte
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe7 | Rzut parteru
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe8 | Rzut dachu
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe9 | Przekrój A-A
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe10 | Przekrój B-B
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe12 | Przekrój C-C. Oznaczenia do rys. 7-10, 12: 1 – wejście główne od strony ulicy; 2 – hol; 3 – galeria; 4 – schody; 5 – toalety; 6 – kawiarnia; 7 – galeria zewnętrzna; 8 – wejście od strony plaży; 9 – gruntowy wymiennik ciepła; 10 – pomieszczenie techniczne; 11 – wejście zapleczowe; 12 – taras widokowy
i
Autor: TIAN Fangfang, Materiały prasowe11 | Wejście główne od strony zachodniej
Charakter wnętrza definiują świetliki i wielkoformatowe przeszklenia, które nadają zmienny, zależny od warunków atmosferycznych klimat oraz kadrują otaczający krajobraz – wydmy, morze i niebo
i
Autor: TIAN Fangfang, Materiały prasowe13 | Ze względu na swoją lokalizację galerie muzealne doświetlono świetlikami
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe14 | Schemat całorocznego rozłożenia światła w galerii południowej. Oznaczenia: 1 – trajektoria ruchu promienia słonecznego – lato; 2 – trajektoria ruchu promienia słonecznego – wiosna/jesień; 3 – trajektoria ruchu promienia słonecznego – zima
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe15 | Schemat rozłożenia światła od 18 kwietnia do 15 sierpnia w galerii w centrum budynku. Oznaczenia: 1 – trajektoria ruchu promienia słonecznego
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe16 | Schemat rozłożenia światła w kawiarni. Oznaczenia: 1 – trajektoria ruchu promienia słonecznego
i
Autor: OPEN Architecture, Materiały prasowe17 | Wielokrzywiznowa, betonowa bryła przed przykryciem piaskiem
i
Autor: NI Nan, Materiały prasowe18 | Galeria zewnętrzna w trakcie budowy
i
Autor: Zaiye Studio, Materiały prasowe19 | Forma szalunku przełożyła się na zredefiniowanie założeń projektowych wykończenia ścian i stropów
i
Autor: Zaiye Studio, Materiały prasowe20 | W celu dostosowania desek szalunkowych do krzywizn poszczególnych sklepień i świetlików wykrzywiano je bezpośrednio na placu budowy
i
Autor: OPEN Architecture, Materiały prasowe22 | Wykańczanie posadzki
i
Autor: TIAN Fangfang, Materiały prasowe21 | Jedna z sal ekspozycyjnych przed wykończeniem ścian i stropów
Metryka
Muzeum UCCA Dune Qinhuangdao, Chiny
Autorzy: OPEN Architecture
Współpraca: CABR Technology
Projekt oświetlenia: X Studio, School of Architecture, Tsinghua University; OPEN Architecture
Inwestor: Aranya, UCCA
Powierzchnia całkowita: 930 m²
Projekt: 2015
Realizacja: 2018
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe23 | Detal świetlika. Oznaczenia: 1 – izolacyjne szklenie laminowane, niskożelazowe; 2 – silikon strukturalny i taśma dwustronna; 3 – profil uszczelniający; 4 – ekstrudowany profil aluminiowy z białą powłoką PVDF; 5 – podkonstrukcja aluminiowa z białą powłoką PVDF; 6 – profil ze stali galwanizowanej; 7 – kątownik ze stali galwanizowanej; 8 – stalowy profil obwodowy osadzony w konstrukcji; 9 – kotwa chemiczna; 10 – tynk zewnętrzny
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe24 | Aksonometria galerii centralnej
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe25 | Aksonometria galerii południowej
i
Autor: il. OPEN Architecture, Materiały prasowe26 | Aksonometria kawiarni
i
Autor: TIAN Fangfang, Materiały prasowe27 | Na niewielkiej powierzchni 930 m 2 zlokalizowano recepcję, kawiarnię, przestrzeń wspólną, galerie wewnętrzne oraz zewnętrzne, a także taras
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe28 | Każda z galerii została doświetlona różnej wielkości świetlikami, które stanowią również element ekspozycji
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe29 | Każdy świetlik wyposażono w niewidoczne po wykończeniu ramy
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe30 | Architekci zdecydowali się zachować nieregularną teksturę szalunków, dzięki czemu beton zyskał charakterystyczną fakturę
i
Autor: Zaiye Studio, Materiały prasowe31 | W muzeum zaplanowano wystawy o tematyce, która współgra z charakterystyczną formą budynku i jego lokalizacją. Ekspozycje mają dodatkowo podkreślać relację obiektu z naturalnym otoczeniem
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe32 | Szkło izolacyjne oraz gruba warstwa piasku, ziemi i niskiej roślinności, pozwalają na zachowanie wewnątrz galerii odpowiedniego mikroklimatu
i
Autor: WU Qingshan, Materiały prasowe33 | Wewnętrzne i zewnętrzne galerie wzajemnie się przenikają