Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_01

i

Autor: Chong-Art Photography 1 | Fasada obiektu inspirowana była chińskim haftem jedwabnym

Teatr Wielki w Kantonie

2021-03-25 11:59

Charakterystyczna fasada, nawiązująca formą do tkaniny z chińskim haftem, została wykonana z trójkątnych paneli z perforowanej i pełnej blachy aluminiowej. O realizacji Steven Chilton Architects pisze Radosław Stach.

Z uwagi na pojawiające się coraz częściej koncepcje architektoniczne oraz manifesty dotyczące świadomego wykorzystywania materiałów, można odnieść wrażenie, że architektura jest już na skraju okresu geometryczno-centrycznego, w którym to forma ma pierwszorzędne znaczenie w kształtowaniu nowych budynków. Z tej perspektywy realizacja efektownej bryły Teatru Wielkiego w Kantonie w Chinach, autorstwa pracowni Steven Chilton Architects (SCA), wydaje się przykładem przestarzałej koncepcji, pomimo ukończenia jej realizacji w 2021 roku. Zważywszy na zmieniającą się politykę władz Chińskiej Republiki Ludowej w kwestii finansowania projektów publicznych, jest to być może jeden z ostatnich przykładów tego typu rozwiązań architektonicznych. Jesienią 2014 roku prezydent Chin Xi Jinping jednoznacznie zadeklarował koniec finansowania publicznego budynków, których forma mocno odbiega od standardów. W 2020 ta sama władza zadeklarowała również dążenie do zeroemisyjności państwa chińskiego do roku 2050.

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_02

i

Autor: Chong-Art Photography 2 | Teatr jest jednym z kilku kulturalnych obiektów powstających aktualnie w dzielnicy Huadu, w prowincji Guangdong w Chinach. Obiekt zlokalizowano nad sztucznym jeziorem na obrzeżach Kantonu

Zrozumiałym jest jednak, że sam charakter i typologia teatru zobowiązują do odpowiedniej charakterystyki w tkance miejskiej. Im bardziej tkanka ta jest eklektyczna, tym trudniej o wyróżnienie konkretnych budynków, by nabrały odpowiedniego wyrazu odzwierciedlającego i odpowiadającego ich funkcji, szczególnie gdy mowa o mieście Kanton. Gigamiasto położone w południowo-wschodniej części Chin jest od wieków ważnym ośrodkiem międzynarodowych wpływów ekonomicznych oraz architektonicznych. Wśród architektów znany jest w równym stopniu z wysokobudżetowych realizacji (np. Guangzhou Opera House projektu Zaha Hadid Architects; „A-m” 6/11, czy Guangzhou Circle autorstwa AM Project), jak i z problemów wykonawczych oraz niskiej jakości materiałów. Wszystko to wpływa na fakt, że Kanton stanowi ogromny eklektyzm form w dużej skali, w pewien sposób maskujący ich niedoskonałości wykonawcze w mniejszej skali.

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_03

i

Autor: Chong-Art Photography 3 | Wejście główne do budynku – w podcieniach zastosowano panele w kolorze złotym, takim jak rysunki na elewacji

Projekt SCA był w tej sytuacji dość ryzykownym rozwiązaniem, którego główny element wyrazu – organiczna w formie fasada, złożona z bardzo wielu paneli o nietypowych wymiarach i ich wielopowłokowych wzorach – została na etapie projektu wykonawczego oddana w ręce lokalnego biura projektowego (LDI), a na etapie wykonania bezpośrednio podwykonawcom. Projekt jest też przykładem rozwijających się niezwykle szybko w ostatnich latach technologicznych rozwiązań scenicznych. Ostateczna koncepcja jest wynikiem współpracy architektów z konsultantami technologii teatralnej z Auerbach Pollock Friedlander oraz firmą Dragone zajmującą się technologią widowni.

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_04

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 4 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – sztuczne jezioro; 2 – teatr; 3 – parking; 4 – wjazd na parking podziemny;5 – wejście główne; 6 – wjazd na parking naziemny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-A1g7-LFMB-hyJ4_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-04.jpeg

Konstrukcja

Koncepcja fasady inspirowana była haftem jedwabnym (nawiązując do wielowiekowej tradycji miasta jako punktu początkowego morskiego szlaku jedwabnego jeszcze za czasów dynastii Han). Formę „wybrzuszeń” zewnętrznej powłoki zdefiniowano przez ulokowanie poszczególnych wejść do obiektu. Zabieg stylistyczny fałd w prosty sposób definiuje tym samym wejścia główne, zarazem tworząc naturalne zacienienia i zadaszenia. I w ten sposób określa wielokrzywiznową formę zewnętrznej powłoki fasady. To właśnie ona, w trakcie procesu projektowego, ulegała zmianom ze względu na rozmieszczenie poszczególnych funkcji wewnątrz obiektu, dlatego zdecydowano się na parametryczny zapis geometrii. Umożliwiło to szybką adaptację do nowych rozwiązań przestrzennych (częste zmiany umiejscowienia wejść stanowiły jedno z głównych wyzwań). Topologia fasady wytycza trzy strefy: techniczną (w górnej części dachu), główną (pokrywającą znaczącą większość powierzchni) oraz wejściową (tworzącą odrębny system podkonstrukcji wyłącznie dla dwukrzywiznowych paneli czterobocznych).

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_05

i

Autor: Chong-Art Photography 5 | Budynek teatru wyróżnia się na tle okolicznych wieżowców mieszkalnych

Fasada zbudowana jest z 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli, o zmiennych wymiarach ok. 2 x 1 m. Kompleksowość geometryczna nie była jednak głównym wyzwaniem projektu. Pokrywający elewację motyw zaprojektowany został przez artystę Zhang Hongfei, jest to ilustracja ze znanego chińskiego mitu – 100 ptaków oddających hołd feniksowi. Ilustrację zaaplikowano cyfrowo na powierzchnię walca stanowiącego trzon audytorium, a następne powielono na powierzchni fasady tak, aby najważniejsze postacie pojawiły się w widocznych miejscach zagięć „jedwabnego haftu”. Zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper powierzchnia poddana triangulacji, wraz z obrysem granic poszczególnych kolorów, stanowiła wytyczne dla wykonawcy – Golden Curtain Wall Group – przy stworzeniu rysunków wykonawczych. Ze względu na przywołane wcześniej problemy wykonawcze przy wcześniejszych realizacjach, był to moment krytyczny, ponieważ ze względu na grafikę aplikowaną indywidualnie na każdy z modułów w trzech warstwach, wszelkie przesunięcia były bardzo widoczne (każdy z kolorów – ciemna czerwień, czerwień oraz złoty – były nakładane indywidualnie w oparciu o szablon dla każdego z paneli).

Pomimo skomplikowanej geometrii i wykorzystania systemu mocowań, co pozwoliło jedynie na bardzo ograniczoną tolerancję montażu, udało się uzyskać jego dużą precyzję. Było to możliwe za sprawą dokładnego modelu 3D i wzajemnej koordynacji kratownicy przestrzennej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie (CNC). Podobne rozwiązanie zastosowano dla dwukrzywiznowych paneli czterobocznych, definiujących główne wejścia do obiektu.

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_07

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 7 | Rzut powyżej drugiego piętra Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-vqRc-Y9ju-Pnwh_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-07.jpeg

Jednocześnie zewnętrzna powłoka to część formalnie i konstrukcyjnie niezależna od wewnętrznej części, wspartej na betonowej strukturze trzonu na planie koła dla otaczających go pomieszczeń technicznych i administracyjnych. Fasada stanowi więc membranę chroniącą wnętrze przed warunkami atmosferycznymi, zarazem pozwalając na dużą swobodę w kształtowaniu kubatury wewnętrznej (a także być może jej zmiany bądź readaptacje w przyszłości).

Dużą swobodą cechują się również rozwiązania techniczne dla głównego audytorium. Poza typowym rozkładem widowni wokół sceny na 2000 miejsc, konsultanci z Dragone zaproponowali system pozwalający na regularne dostosowanie widowni pod dowolny wariant przedstawienia. Jak przystało na realizację XXI wieku, zastosowano również technologie immersyjne tj. wciągające widza w doznania dynamiczne. Wokół całej sali nad głowami widzów umiejscowiono ekrany LED. Sufit wypełniono podciągami pod instalacje akrobatyczne oraz ruchome wagony z dekoracjami scenicznymi, by w trakcie trwania spektaklu umożliwić swobodną adaptację scenerii. Zaskakujące jest również wykorzystanie możliwości zastosowania w ramach przedstawień efektów wodnych – pod sceną znajduje się 9-metrowej głębokości basen wraz z platformą sceniczną, umożliwiającą wynurzanie dekoracji scenicznych ponad poziom wody. Na dnie basenu znajduje się dodatkowo przestrzeń magazynowa na dekoracje (które mogą być zmieniane w trakcie trwania przedstawienia).

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_09

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 9 | Przekrój B-B. Oznaczenia do rys. 7-10: 1 – lobby; 2 – kawiarnia; 3 – wejście na salę; 4 – toaleta; 5 – sala prób; 6 – zaplecze; 7 – biuro sklepu z kostiumami; 8 – sklep z kostiumami; 9 – magazyn kostiumów; 10 – pralnia; 11 – pomieszczenie techniczne; 12 – sala szkoleniowa; 13 – fizjoterapia; 14 – magazyn; 15 – green room; 16 – przebieralnia; 17 – sala główna; 18 – zbiornik przeciwpożarowy; 19 – sklep; 20 – audytorium; 21 – garaż; 22 – zbiornik wodny Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-X8V6-2bVa-GRkZ_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-09.jpeg
Metryka

Sunac Guangzhou Grand Theatre

Huadu, Kanton, Chiny

Autorzy: SCA / Steven Chilton Architects

Współpraca lokalna: Beijing Institute of Architectural Design

Projekt ilustracji na fasadzie: Zhang Hongfei

Konsultant ds. projektowania audytoriów: Dragone

Konsultant ds. projektowania teatrów: Auerbach Pollock Friedlander

Specjalista ds. elewacji: King Glass Engineering

Producent i montaż elewacji: Golden Curtain Wall Group

Konstrukcja: Buro Happold (etap koncepcyjny)

Generalny wykonawca: China Construction Eighth Engineering Division

Inwestor: Sunac China Holdings

Powierzchnia budynku: 11 489 m2

Liczba miejsc: 2000

Realizacja: 2021

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_10

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 10 | Schematy stalowej konstrukcji budynku – podpory ukośne zapewniają pionowe i boczne utwierdzenie górnej belki wieńcowej, przenosząc obciążenia na konstrukcję główną Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-qqNH-gPaE-NTcv_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-10.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_10a

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 10 | Schematy stalowej konstrukcji budynku – podpory ukośne zapewniają pionowe i boczne utwierdzenie górnej belki wieńcowej, przenosząc obciążenia na konstrukcję główną Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Awyh-MqEm-n4Cb_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-10a.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_11

i

Autor: Chong-Art Photography 11 | Widok od strony wschodniej
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_12

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 12 | Montaż zadaszenia sali teatralnej
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_13

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 13, 14, 18 | Konstrukcję fasady stanowi stalowa kratownica, na której zamontowano trójkątne panele elewacyjne
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_14

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 13, 14, 18 | Konstrukcję fasady stanowi stalowa kratownica, na której zamontowano trójkątne panele elewacyjne
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_15

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 15 | Detal przekroju przez elewację Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-NLKZ-8DJB-WK3y_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-15.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_16

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 16 | Detal przekroju przez złącza między trójkątnymi panelami aluminiowymi a stalową kratownicą. Oznaczenia: 1 – izolacja termiczna z wełny mineralnej; 2 – pokrycie ze stali galwanizowanej; 3 – powłoka poliuretanowa; 4 – membrana wodoszczelna EPDM; 5 – gumowa tuleja EPDM; 6 – stalowy profil rurowy; 7 – stalowy łącznik; 8 – kątownik stalowy; 9 – stalowy profil kanałowy; 10 – panele aluminiowe z powłoką antykorozyjną Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-ypb4-W7JQ-pvTJ_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-16.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_17

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 17 | Detal przekroju przez okładzinę. Oznaczenia: 1 – membrana wodoszczelna EPDM; 2 – powłoka poliuretanowa; 3 – pokrycie ze stali galwanizowanej; 4 – izolacja termiczna z wełny mineralnej; 5 – stalowy profil rurowy; 6 – panele aluminiowe z powłoką antykorozyjną; 7 – blacha stalowa, ocynkowana Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-ygxW-EmYJ-khbW_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-17.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_18

i

Autor: Chong-Art Photography 13, 14, 18 | Konstrukcję fasady stanowi stalowa kratownica, na której zamontowano trójkątne panele elewacyjne
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_19

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 19-24 | Konstrukcję budynku stanowią dwie niezależne od siebie części: na betonowym trzonie wewnątrz wsparto otaczające go pomieszczenia, natomiast fasada oparta jest na przestrzennej, stalowej kratownicy otaczającej cały budynek. Zewnętrzna powłoka została zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper i poddana triangulacji. Tworzy ją 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli montowanych do stalowej konstrukcji.wykonanej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_20

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 19-24 | Konstrukcję budynku stanowią dwie niezależne od siebie części: na betonowym trzonie wewnątrz wsparto otaczające go pomieszczenia, natomiast fasada oparta jest na przestrzennej, stalowej kratownicy otaczającej cały budynek. Zewnętrzna powłoka została zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper i poddana triangulacji. Tworzy ją 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli montowanych do stalowej konstrukcji.wykonanej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_21

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 19-24 | Konstrukcję budynku stanowią dwie niezależne od siebie części: na betonowym trzonie wewnątrz wsparto otaczające go pomieszczenia, natomiast fasada oparta jest na przestrzennej, stalowej kratownicy otaczającej cały budynek. Zewnętrzna powłoka została zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper i poddana triangulacji. Tworzy ją 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli montowanych do stalowej konstrukcji.wykonanej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_22

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 19-24 | Konstrukcję budynku stanowią dwie niezależne od siebie części: na betonowym trzonie wewnątrz wsparto otaczające go pomieszczenia, natomiast fasada oparta jest na przestrzennej, stalowej kratownicy otaczającej cały budynek. Zewnętrzna powłoka została zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper i poddana triangulacji. Tworzy ją 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli montowanych do stalowej konstrukcji.wykonanej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_23

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 19-24 | Konstrukcję budynku stanowią dwie niezależne od siebie części: na betonowym trzonie wewnątrz wsparto otaczające go pomieszczenia, natomiast fasada oparta jest na przestrzennej, stalowej kratownicy otaczającej cały budynek. Zewnętrzna powłoka została zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper i poddana triangulacji. Tworzy ją 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli montowanych do stalowej konstrukcji.wykonanej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_24

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 19-24 | Konstrukcję budynku stanowią dwie niezależne od siebie części: na betonowym trzonie wewnątrz wsparto otaczające go pomieszczenia, natomiast fasada oparta jest na przestrzennej, stalowej kratownicy otaczającej cały budynek. Zewnętrzna powłoka została zdefiniowana w oprogramowaniu Grasshopper i poddana triangulacji. Tworzy ją 14 600 niepowtarzalnych trójkątnych paneli montowanych do stalowej konstrukcji.wykonanej z profili zginanych giętarkami sterowanymi numerycznie

Montaż niestandardowej elewacji pokrytej 14 600 nietypowymi, trójkątnymi panelami opartymi na stalowej konstrukcji, trwał niespełna sześć miesięcy

Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_25

i

Autor: Chong-Art Photography 25 | Pokrywający fasadę motyw projektu artysty Zhanga Hongfei'a, to ilustracja pochodząca z chińskiego mitu o Feniksie
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_26

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 26 | Widok elewacji zachodniej: a) konstrukcja z warstwą wodoodporną (przed zamontowaniem paneli elewacyjnych); b) konstrukcja pokryta perforowanymi lub pełnymi panelami aluminiowymi Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-VYvj-UrzQ-KC7Q_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-26.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_26a

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 26 | Widok elewacji zachodniej: a) konstrukcja z warstwą wodoodporną (przed zamontowaniem paneli elewacyjnych); b) konstrukcja pokryta perforowanymi lub pełnymi panelami aluminiowymi Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-u5SA-XEpa-uGsE_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-26a.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_27

i

Autor: Chong-Art Photography 27 | Elewację stanowi 14 600 trójkątnych paneli, o zmiennych wymiarach ok. 2 x 1 m
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_28

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 28 | Przekrój przez elewację w części wejścia głównego: a) przekrój podłużny; b) przekrój poprzeczny. Oznaczenia: 1 – panele z perforowanego aluminium (czerwone i złote); 2 – panele z aluminium (srebrne i złote); 3 – izolacyjne szklenie niskoemisyjne o wysokiej przezierności (10% refleksyjności, 73% przezierności); 4 – szczotkowane panele ze stali nierdzewnej (złote) Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-kuEB-hVqK-nzza_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-28.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_28a

i

Autor: SCA | Steven Chilton Architects 28 | Przekrój przez elewację w części wejścia głównego: a) przekrój podłużny; b) przekrój poprzeczny. Oznaczenia: 1 – panele z perforowanego aluminium (czerwone i złote); 2 – panele z aluminium (srebrne i złote); 3 – izolacyjne szklenie niskoemisyjne o wysokiej przezierności (10% refleksyjności, 73% przezierności); 4 – szczotkowane panele ze stali nierdzewnej (złote) Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-yWmh-JD8v-391n_teatr-wielki-w-kantonie-sca-steven-chilton-architects-28a.jpeg
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_29

i

Autor: Chong-Art Photography 29 | Podświetlenie strefy wejściowej nadało tej części elewacji efekt świecącego złota
Teatr Wielki w Kantonie_SCA_Steven Chilton Architects_30

i

Autor: Chong-Art Photography 30 | Sala teatralna, mieszcząca 2000 osób, może być dostosowana zarówno do tradycyjnego przedstawienia jak również bardziej współczesnych performance z wykorzystaniem ekranów LED, podciągów pod instalacje akrobatyczne czy ruchomych wagonów z dekoracjami scenicznymi