Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_01

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Bez względu na usytuowanie każdy moduł mieszkalny wyposażono w duże przeszklenie, a także taras lub balkon

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie

2019-02-20 13:14

Najciekawsze zagadnienie techniczne: Wypiętrzające się schodkowo, prefabrykowane moduły mieszkalne zbudowane z betonowych paneli o charakterystycznym zarysie żeber i z widocznym kolorowym kruszywem. O nowej realizacji OMA – pisze Radosław Stach.

Norra Tornen to kompleks dwóch wieżowców mieszkalnych – Innovationen oraz Helix Tower – zlokalizowanych w nowej dzielnicy Hagastaden w północnej części Sztokholmu. To architektoniczny znak rozpoznawczy stolicy. Obiekt, którego projekt wyłoniono w 2013 roku w konkursie architektonicznym, zaprojektowany został przez pracownię OMA we współpracy z firmą deweloperską Oscar Properties. Zaproponowana koncepcja stanowiła bezpośrednie nawiązanie do projektu Aleksandra Wolodarskiego, byłego architekta miasta.

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_02

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Widok od strony ulicy Torsgatan – pierwszą z wież, Innovationen, ukończono we wrześniu 2018 roku, druga ma powstać do końca 2019 roku

Głównym jej założeniem są ułożone na sobie moduły mieszkalne, tworzące wieże o zmiennej wysokości, wypiętrzające się schodkowo z dwóch stron w kierunku osi ulicy Torsgatan. Brutalistyczny wyraz brył nie jest przypadkowy, Szwecja uważana jest za kolebkę tego wyrazistego stylu. Według krytyka architektury Reynera Banhama pierwsza wzmianka o brutalistycznej architekturze pojawiła się w liście szwedzkiego architekta Hansa Asplunda do syna. Oddany do użytku w październiku 2018 roku pierwszy etap inwestycji Norra Tornen – wieża Innovationen – składa się ze 182 apartamentów o zmiennej kubaturze (od 44 m2 – mieszkania z jedną sypialnią, do 271 m2 – mieszkania typu penthouse), o łącznej powierzchni 23 479 m2 i wysokości 125 m.

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_03

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Wieżowce zlokalizowano w północnej części miasta w nowej dzielnicy Hagastaden, w której do 2025 roku ma powstać ponad 6 tys. mieszkań i 50 tys. miejsc pracy

Budynek jest jednym z niewielu przykładów współczesnej architektury w rejonie centrum, którego przeważającą część stanowią obiekty z okresu sprzed II wojny światowej. To charakterystyczny element perspektywicznej polityki miasta, wpisującej się w ogólnoeuropejski nurt dogęszczania śródmieść z jednoczesną troską o poprawę jakości życia jego mieszkańców. W tym przypadku Sztokholmu, cieszącego się jednym z najlepszych wskaźników powietrza wśród europejskich miast. Drugi z budynków – Helix Tower – o niemalże identycznej stylistyce składa się ze 138 apartamentów o łącznej powierzchni 18 820 m2 i wysokości 110 m. Obiekt ma zostać zakończony pod koniec 2019 roku, by wraz z pierwszą wieżą stworzyć formę „północnej bramy miasta”. W obu wieżowcach, oprócz przestrzeni mieszkalnych, zaplanowano dodatkowe funkcje, takie jak sala kinowa, przestrzeń eventowa czy sauna z siłownią. Zlokalizowane na poziomie parteru lobby wejściowe uzupełniają przestrzenie komercyjne. Większość pomieszczeń technicznych znajduje się na kondygnacjach podziemnych.

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_04

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Widok od strony skrzyżowania ulic Norra Stationsgatan, Solnabron i Torsgatan

Konstrukcja

Adaptacja koncepcji modułowej z dużą liczbą przeszkleń oraz tarasów wiąże się ze znacznie większym współczynnikiem W/T (wall-to-floor) – stosunku powierzchni fasady do powierzchni podłogi, co ma bezpośrednie przełożenie na koszty inwestycji. W Norra Tornen ten współczynnik waha się w okolicach 1 (dla większości deweloperów wartość powyżej 0,5 może stanowić komplikacje przy wyliczaniu stopy zwrotu inwestycji). Architekci wraz z deweloperem zdecydowali się jednak na poszukiwania oszczędności w innym obszarze inwestycji – prefabrykacji. W przypadku wieżowców Norra Tornen dzięki zastosowanej technologii udało się m.in. przyspieszyć proces budowy, co ma znaczenie przy wysokich kosztach pracy w krajach skandynawskich, a także umożliwia kontynuację budowy nawet przy temperaturach poniżej 5°C, często stanowiącą granice dla standardowych rozwiązań typu in situ.

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_12

i

Autor: fot. OMA Charakterystyczną fakturę i barwę płyt elewacyjnych uzyskano dzięki dodaniu do betonu kolorowego kruszywa

Charakterystyczna forma, a także duża liczba panoramicznych przeszkleń, umożliwiła doprowadzenie do wnętrz większej ilości światła dziennego. Aspekt ten jest ważny przy wyborze mieszkania, zwłaszcza w Skandynawii, gdzie nasłonecznienie w skali roku jest znikome. Brutalistyczne podejście do formy wieżowców ma również swoją kontynuację w detalach fasady. Do budowy wykorzystano prefabrykowane panele z karbowanego betonu o charakterystycznym zarysie żeber i widocznym kruszywem zastosowanym w mieszance betonu. Wykorzystanie takiej okładziny – ostatecznie zdecydowano się na moduł 30/13 mm – umożliwiło utrzymanie jednolitego wyrazu fasady pomimo wielu jej funkcji.

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_13

i

Autor: fot. OMA Montaż modułów mieszkalnych

Widoczne rowki wykorzystano także jako otwory dla pionów wentylacyjnych oraz dla naturalnej wentylacji apartamentów. Żłobienia wraz z izolacją akustyczną umieszczoną na sufitach balkonów działają również jak absorbery dźwięku. Wykorzystanie prefabrykowanych paneli betonowych oraz modułów konstrukcyjnych umożliwiło precyzyjną aranżację detali technicznych, które przy konstrukcji typu in situ mogłyby znacząco wpłynąć na „czystość” elewacji. Instalacje wodne takie jak odwodnienie balkonów czy system przeciwpożarowych sprinklerów zostały uwzględnione już na etapie projektu prefabrykatów i zatopione w konstrukcji betonowej, a następnie poprowadzone w przestrzeni technicznej sufitów podwieszanych.

Metryka

Wieżowce Norra Tornen Sztokholm, Szwecja Autorzy: OMA Współpraca: Reinier de Graaf Konstrukcja: Arup Konsultant ds. fasady: Arup Façade Engineering Akustyka: ACAD Inwestor: Oscar Properties Powierzchnia terenu: 660 m² (Innovationen); 575 m² (Helix) Powierzchnia całkowita: 42 299 m² (23 479 m² – Innovationen, 18 820 m² – Helix) Wysokość: 125 m (Innovationen); 110 m (Helix) Projekt: 2013 Realizacja: 2018 (I etap), 2019 (II etap)

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_14

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Prefabrykowanych płyt betonowych użyto też we wnękach balkonowych
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_15

i

Autor: fot. OMA Każdy moduł wyposażono w panoramiczne przeszklenie
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_16

i

Autor: fot. OMA Karbowana okładzina betonowa
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_24

i

Autor: fot. Ossip van Duivenbode / dzięki uprzejmości OMA Dzięki charakterystycznej formie, a także dużej liczbie panoramicznych przeszkleń do wnętrz trafia odpowiednia ilość światła dziennego
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_26

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Wieża Innovationen o wysokości 125 m to obecnie najwyższy budynek mieszkalny w centrum Sztokholmu
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_28

i

Autor: fot. Ossip van Duivenbode / dzięki uprzejmości OMA Głównym założeniem projektu są ułożone na sobie moduły mieszkalne, wypiętrzające się schodkowo
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_29

i

Autor: fot. Ossip van Duivenbode / dzięki uprzejmości OMA Nadanie brutalistycznego wyrazu to nawiązanie do faktu, że Szwecję uważa się za kolebkę tego stylu
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_30

i

Autor: fot. Ossip van Duivenbode / dzięki uprzejmości OMA Ogromne przeszklenia otwierają widoki na panoramę Sztokholmu

Brutalistyczną formę uzyskano dzięki ułożeniu na sobie modułów wypiętrzających się schodkowo oraz wykorzystaniu prefabrykowanych paneli z karbowanego betonu wymieszanego z kruszywem

Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_31

i

Autor: fot. Ossip van Duivenbode / dzięki uprzejmości OMA Dzięki zastosowaniu prefabrykacji przyspieszono proces budowy. Ma to bardzo duże znaczenie szczególnie w przypadku krajów skandynawskich, gdzie koszty pracy są dość wysokie
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_32

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Ceny apartamentów wahają się od 572 000-6 350 000 euro w przypadku wieży Innovationen i 575 000-4 300 000 euro w przypadku wieży Helix. Co ciekawe wszystkie apartamenty zostały wyprzedane jeszcze przed rozpoczęciem budowy
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_33

i

Autor: fot. Ossip van Duivenbode / dzięki uprzejmości OMA Każde mieszkanie zostało wyposażone w balkon. Penthouse'y dodatkowo mają taras na dachu
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_34

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA Na parterze, a także na kolejnych dwóch kondygnacjach zaplanowano przestrzenie usługowe
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_35

i

Autor: fot. Laurian Ghinitoiu / dzięki uprzejmości OMA 35 | Hol główny – we wnętrzach starano się zachować podobną kolorystykę jak na elewacjach
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_05

i

Autor: il. OMA Przekrój A-A – wieża Innovationen
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_06

i

Autor: il. OMA Przekrój A-A – wieża Helix
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_07

i

Autor: il. OMA Sytuacja. Oznaczenia: 1 – wieża Innovationen; 2 – wieża Helix
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_08

i

Autor: il. OMA Rzut poziomów 5, 7, 9, 11, 13 (wieża Innovationen)
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_09

i

Autor: il. OMA Rzut poziomu 29 (penthouse) – wieża Innovationen
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_10

i

Autor: il. OMA Rzut poziomów 30, 32 (wieża Innovationen)
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_11

i

Autor: il. OMA Rzut poziomów 5, 7, 9, 11, 13 (wieża Helix). Oznaczenia do rys. 8-11: 1 – lobby; 2 – korytarz; 3 – pion komunikacyjny; 4 – apartament 2-pokojowy; 5 – apartament 3-pokojowy; 6 – apartament 4-pokojowy; 7 – penthouse 5-pokojowy z tarasem dachowym; 8 – apartament 5-pokojowy
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_17

i

Autor: il. OMA Przekrój przez balkon. Oznaczenia: 1 – akustyczne wypełnienia szczelinowe; 2 – betonowa płyta sufitowa; 3 – betonowa płyta fasadowa; 4 – izolacja; 5 – aluminiowa rama okienna; 6 – jastrych; 7 – drewniana posadzka
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_18

i

Autor: il. OMA Schemat kształtowania bryły
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_19

i

Autor: il. OMA Schemat koncepcyjny
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_20

i

Autor: il. OMA Wieża Innovationen na 36 poziomach mieści 182 apartamenty, natomiast Helix na 32 poziomach – 138
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_21

i

Autor: il. OMA Prefabrykowany moduł mieszkalny
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_22

i

Autor: il. OMA Części składowe modułu
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_23

i

Autor: il. OMA Detal przekroju przez fasadę. Oznaczenia: 1 – potrójne szklenie, szkło bezbarwne; 2 – aluminiowa rama okienna; 3 – potrójne szklenie, szkło barwne
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_25

i

Autor: il. OMA Schemat funkcjonalny – poszczególne kondygnacje w wieży Innovationen
Wieżowce Norra Tornen w Sztokholmie_OMA_27

i

Autor: il. OMA Schemat funkcjonalny