Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 1

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 1 | Tryptyk w sali pierwszej

Wystawa Nieobecność

2021-08-20 16:25

Prezentujemy realizację projektu Nieobecność, który zwyciężył w konkursie na instalację artystyczną w klasztorze w Lubiążu, organizowanym przez OSSA w ramach edycji warsztatów OSSA Spatium.

Opactwo w Lubiążu

Według reguły św. Benedykta ośrodki działalności cysterskiej powinny zawsze cechować się skromnością, prostotą i wstrzemięźliwością – w myśl zasady Ora et labora. Rezydujący w Lubiążu mnisi oraz fundatorzy opactwa zdawali się o tym nie pamiętać. Kompleks klasztorny za czasów swojej świetności był obiektem o ponadprzeciętnej skali i stał się przejawem niespotykanego przepychu. Podczas tzw. barokizacji wnętrz i elewacji w Lubiążu pracowali znamienici mistrzowie, tworząc specjalnie zaprojektowane dla opactwa wyposażenie kościoła, rzeźby, freski czy obrazy. Dziś reliktem dawnej świetności (oprócz obiektu o wciąż imponujących rozmiarach) są jedynie 3 odnowione sale – Sala Książęca, Refektarz Opata oraz Refektarz Letni. Burzliwe losy lubiąskiego opactwa sprawiły, że większość dekoracji wnętrzarskich i dzieł sztuki została skradziona, zniszczona lub wywieziona do innych miast. Z kolei sam budynek sukcesywnie popadał w ruinę. Obserwując surowe wnętrza i obdrapane ściany, trudno oprzeć się wrażeniu, że ten ewenement architektury i dawna skarbnica dzieł sztuki ma niebywały potencjał, który dziś jest zupełnie niewykorzystany.

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 2

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 2 | Makieta konkursowa

Michael Willmann

Uosobieniem specyfiki tego zapomnianego miejsca jest dla nas postać Michaela Willmanna – wybitnego barokowego malarza, zwanego śląskim Rembrandtem. Żyjący w klasztorze w Lubiążu przez ponad 40 lat artysta stworzył na zamówienie opatów kolekcję znakomitych dzieł, zaprojektowanych specjalnie z myślą o lubiąskich wnętrzach. Wielkogabarytowe malowidła oraz liczne freski zdobiły ściany kościoła oraz rezydencji mnichów.

Ów malarz barokowy jest nierozerwalnie związany z historią opactwa. Michael Willmann nie tylko przyczynił się do największego skoku rozwojowego w dziejach klasztoru, ale też mieszkał w Lubiążu, więc doskonale znał mnichów i sposób funkcjonowania opactwa. O tym, jak bardzo szanowała go społeczność duchownych, świadczy chociażby fakt, że jako jedyna osoba świecka został pochowany w krypcie klasztornego kościoła pw. Najświętszej Marii Panny. Historycy sztuki jednogłośnie mówią, że Willmann, mimo że był w zasadzie samoukiem, stał się malarzem wysokiej klasy, o rzadko spotykanym talencie i wrażliwości oraz unikalnym warsztacie. W Polsce poza terenem Dolnego Śląska mało kto o nim pamięta – mimo że jego wielkie dzieła można podziwiać w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, a nawet Berlinie i Augsburgu.

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 3, 5

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 3, 5 | Miniatury obrazów Michaela Willmanna

Analizując zarówno historię opactwa, jak i życiorys Michaela Willmanna, dostrzegliśmy analogię dotyczącą współczesnej nieświadomości i niepamięci o niezwykłym dziedzictwie, które jest wyjątkowe nie tylko w skali kraju, lecz także całej Europy. Puste wnętrza lubiąskiego klasztoru są smutnym świadectwem stopniowej degradacji całego założenia architektonicznego oraz bogatej kolekcji dzieł sztuki, w tym licznych prac Willmanna.

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 4

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 4 | Wejście na wystawę

Pustka

Gdy zastanawialiśmy się, czym dla nas jest spatium lubiąskiego opactwa, doszliśmy do wniosku, że jest nim właśnie ta przejmująca pustka – tak silnie kontrastująca z rzekomym bogactwem i przepychem dawnych wnętrz klasztornych. Haki po zdjętych ze ścian obrazach, puste ramy, surowa geometria ścian i sklepień pozbawionych dawnej, fantazyjnej sztukaterii...

Pustkę rozumiemy nie jako nicość, ale jako przeciwieństwo pełni. Nie jest więc ona pozbawiona swojego własnego znaczenia, wręcz przeciwnie – jako wyraz braku czegoś zawiera w sobie przekaz o pewnej nieobecności.

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 5

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 3, 5 | Miniatury obrazów Michaela Willmanna

Instalacja

Celem naszej instalacji jest kontemplacja pustki. Jej symbolem są ramy obrazów Michaela Willmanna, które niegdyś zdobiły wnętrza lubiąskiego opactwa. Kompozycja, która wypełnia przestrzeń wystawową, złożona jest z 40 ram, których kształty wiernie odzwierciedlają lubiąskie obrazy Willmanna. Rzeczywiste gabaryty, duża ilość oraz różnorodność form ma uwypuklać ogrom utraconego dziedzictwa i przypominać o tym, co dziś w Lubiążu jest już nieobecne. Zdając sobie sprawę, że obrazy Willmanna prawdopodobnie nigdy nie powrócą do opactwa, zdecydowaliśmy się przywrócić je w symboliczny sposób. Każda z ram opatrzona jest tytułem oraz miejscem, gdzie obecnie znajduje się oryginał dzieła.

Instalacji nie traktujemy jedynie jako nostalgicznego zwrotu w stronę minionych czasów. Forma pustej ramy staje się również pretekstem do interpretowania przestrzeni na nowo. W kontraście do statycznej, monumentalnej ramy wypełnionej obrazem używamy lekkiej i ażurowej struktury, która umożliwia wielowymiarowy odbiór przestrzeni oraz skłania do interakcji. Pierwszy kontakt z instalacją to przede wszystkim wejście w kompozycję przestrzenną, która dopiero po pewnym czasie odsłania przed zwiedzającym swoją rzeczywistą treść.

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 6

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 6 | Struktura obrotowa w sali drugiej

Realizacja

Urzeczywistnienie koncepcji było wyzwaniem, z którym mierzyliśmy się od momentu rozstrzygnięcia konkursu. Dzięki pomocy Pawła Paciorka i kolektywu „Ferwor” mogliśmy w warsztacie stolarskim własnoręcznie pracować nad każdym szczegółem projektu. Podczas kilkumiesięcznego stażu poznaliśmy techniki pracy w drewnie, tworzyliśmy prototypy elementów instalacji i testowaliśmy zaprojektowane wcześniej rozwiązania. Praktyka warsztatowa była dla nas bardzo cennym doświadczeniem, które pozwoliło bardziej pragmatycznie spojrzeć na proces projektowy i zmierzyć się samodzielnie z wieloma problemami technicznymi i konstrukcyjnymi. Cała struktura instalacji to niemal tona drewna, które musiało zostać wyszlifowane i odpowiednio przygotowane do dalszego montażu w opactwie. Wiele aspektów, w szczególności logistycznych, musieliśmy przewidzieć jeszcze w trakcie trwania prac warsztatowych z uwagi na małą dostępność profesjonalnego sprzętu na miejscu. Ukoronowaniem półrocznej pracy był montaż instalacji, która we fragmentach została przetransportowana do klasztoru w Lubiążu. Tutaj z pomocą organizatorów i sympatyków wydarzenia OSSA Spatium podczas długiego weekendu majowego krok po kroku nadaliśmy instalacji ostateczny kształt. Dzięki wspólnemu wysiłkowi udało się zbudować obiekt, który w całości realizuje założenia koncepcji konkursowej i w szczególny sposób wpisuje się w historię lubiąskiego opactwa. Wystawa Nieobecność od 29 maja jest częścią stałą ekspozycji w klasztorze w Lubiążu.

Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 7

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 7 | Struktura korytarzowa w sali drugiej
Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 8

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 8 | Fragment eseju Tadeusza Różewicza – myśl przewodnia wystawy

Tytuł wystawy: Nieobecność

Autorzy: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk

Projekt: listopad 2020

Realizacja: listopad 2020 – maj 2021

Współpraca: OSSA Spatium, Ferwor, Fundacja Lubiąż

Zdjęcia: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk

Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 9

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 9 | Widok sali trzeciej
Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 10

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 10 | Środkowa sala wystawowa
Realizacja projektu konkursowego OSSY Spatium 11

i

Autor: Marianna Moskal, Mikołaj Cichocki, Bartosz Teodorczyk 11 | Fragment struktury – przenikające się ramy obrazów