Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA, Bartosz Cygan Książki i obrazy umieszczono na półkach z bejcowanej na czarno sklejki. Powstał efekt „wstęgi” przecinającej ściany na wysokości wzroku. Płynne linie ścian biblioteki mają stanowić przestrzenne przedłużenie zawieszonego na głównej osi pastelu Apollo (System Kopernika)

Wystawa Wyspiański. Nieznany w Krakowie

2019-03-26 9:52

Ekspozycja otworzona w 150. rocznicę urodzin artysty stanowi uzupełnienie i zwieńczenie wcześniejszej wystawy, to połączenie historycznych kanonów bibliotecznych ze współczesną estetyką, próba ubrania słów w przestrzeń – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.

W Bibliotece Jagiellońskiej przechowywany jest egzemplarz broszury z roku 1908 zatytułowanej O kilku sprawach artystycznych tyczących się Krakowa, której autorem jest mało znany Herman Gutman. Publikacja odnosi się do wymyślonej przez Wyspiańskiego Rady Artystycznej, organu powołanego przez Radę Miasta już po śmierci genialnego twórcy. Od tekstu Gutmana biją emocje, widać w nich młody wiek autora; pisze żarliwie i bezkompromisowo. W roku wydania ma 26 lat: dwa lata wcześniej wrócił do Krakowa po ukończeniu studiów architektonicznych na Technische Hochschule Charlottenburg w Berlinie; Wyspiański natomiast zmarł rok przed publikacją. Będąc Krakowie, nietrudno trafić na przykłady spuścizny mistrza: po latach Gutman wystawi pokaźny dom czynszowy vis-à-vis budynku mieszczącego słynną, ostatnią już, tzw. szafirową pracownię Wyspiańskiego, gdzie ten dokonał żywota w 1907 roku. Architekt przeżyje go o prawie cztery dekady, przetrwa Zagładę i umrze w Krakowie w rok po zakończeniu II wojny światowej.

Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA, Bartosz Cygan W sali żółtej zebrano druki własne i projekty książek Wyspiańskiego

Jak można dowiedzieć się ze wspomnianej publikacji, Rada Miasta podjęła ideę Wyspiańskiego – utworzenia Rady Artystycznej – i następnie zrealizowała ją zupełnie inaczej (cytując Gutmana: wypaczyła najkompletniej pomysł tego Wielkiego Człowieka). Można domyślać się, iż mimo uznania, którym cieszył się Wyspiański już za życia, nie zawsze jego koncepcje zyskiwały akceptację społeczności Krakowa.

W położonym po sąsiedzku wobec Biblioteki Jagiellońskiej gmachu głównym Muzeum Narodowego w Krakowie trwają właśnie dwie wystawy poświęcone artyście. Pierwsza to ogromny (około 500 eksponatów) przegląd twórczości obejmujący rysunki, obrazy, projekty witraży, mebli, kostiumów i scenografii, fragmenty dramatów i makiety koncepcji architektonicznych. Większość z nich to dzieła najsłynniejsze. Ekspozycja została otwarta w listopadzie 2017. Druga – Wyspiański. Nieznany, inaugurowana w styczniu 2019 – jest pokazem kameralnym, zawiera przede wszystkim artefakty związane z mistrzem, które nie są znane szerszemu gronu. Za projekty obu ekspozycji odpowiada pracownia NArchitekTURA; można je zwiedzać do 5 maja 2019 roku.

Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA, Jakub Certowicz „Organiczne” wnętrze biblioteki ukryte jest w prostopadłościennym bloku, poprzecinanym gablotami i oknami umożliwiającymi wgląd do środka z różnych poziomów

Wyspiański. Nieznany to między innymi kolekcja – własny księgozbiór artysty i pierwodruki dramatów, to ołówkowe szkice, auto- i portrety pastelami. Aranżacja wystawy robi wrażenie. W muzealnej przestrzeni autorzy zbudowali wyobrażoną bibliotekę mistrza: biały prostopadłościan, wewnątrz którego wydrążone są kameralne przestrzenie o intrygujących, obłych kształtach, w ich ścianach wycięto gabloty na prezentowane eksponaty. Wnętrza mają wyraziste oświetlenie – żółtozłote, jasnobłękitne, karmazynowe – nadające im odrealniony charakter. Wyciętym gablotom za tło służy sklejka pomalowana na czarno, co stanowi doskonały anturaż dla eksponatów. Specjalnie został potraktowany jeden z nich: ostatni pamiętnik artysty. Zdaje się unosić w stworzonej dlań specjalnie przestrzeni na antresoli. Oprawa buduje nastrój – tu zdajemy się obcować z sacrum.

Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA, Jakub Certowicz Ukryte liniowe oświetlenie podkreśla „organiczny” kształt biblioteki

Zamknięciem perspektywy jednego z wnętrz tej biblioteki jest, świetnie współgrający z nim kolorystycznie, projekt witraża Apollo. Czy tak siebie widział Wyspiański, szamoczący się z przeciwnościami losu w rodzinnym mieście? Witraż przywodzi na myśl cytat, na który można trafić na tej większej wystawie (z listu do Rydla): Kochany Lucku, imaginuj sobie, ptaków nie może być w kościele OO Franciszkanów – obrazy zostają. Zależy zatem tylko reszta na kolorystycznem rozwiązaniu malowania (…) bądź zdrów i jedź do Warszawy jak najprędzej abyś nie był w możności oglądania odsłoniętych polybarwności kościoła OO Franciszkanów. Warto wspomnieć te gorzkie słowa w latach, gdy obchodzimy hucznie rocznice życia Wyspiańskiego (w 2017 – 110. śmierci, w 2019 – 150. urodzin). Chciałoby się powtórzyć za Norwidem: Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…?

Metryka
Wystawa Wyspiański. Nieznany

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA

Wystawa Wyspiański. Nieznany

Muzeum Narodowe w Krakowie, Al. 3 Maja 1

Autorzy: NArchitekTURA / Bartosz Haduch, architekci Bartosz Haduch, Łukasz Marjański

Współpraca autorska: Michał Haduch

Kuratorka: Magdalena Laskowska

Grafika: Paulina Suchińska, Bartłomiej Suski, Łukasz Marjański

Generalny wykonawca: ArserWood, sekcja realizacji wystaw MNK

Inwestor: Muzeum Narodowe w Krakowie, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Powierzchnia użytkowa: 331 m²

Powierzchnia całkowita: 384 m²

Kubatura: 1912 m3

Projekt: 2018

Realizacja: 2018-2019

Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA, Bartosz Cygan Widok sufitu w żółtej części biblioteki

Wśród inspiracji formalnych dla ekspozycji Wyspiański. Nieznany znalazły się arcydzieła renesansowe i barokowe, a także współczesna realizacja Biblioteki Miejskiej w Sztokholmie

Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA, Jakub Certowicz W centralnym punkcie antresoli znajduje się kameralne wnętrze, służące ekspozycji wyłącznie jednego artefaktu − raptularza

Ostatni pamiętnik Wyspiańskiego ułożono we wnętrzu podwójnej szklanej gabloty, sposób ekspozycji sprawia, że zdaje się lewitować nad posadzką

Wystawa Wyspiański. Nieznany

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości pracowni NArchitekTURA Rzut parteru (A): 1 – ilustracje do Iliady; 2 – druki własne i projekty książek Wyspiańskiego (sala żółta); 3 – biblioteka Wyspiańskiego (sala niebieska); 4 – projekt witraża Apollo; 5 – autoportret Wyspiańskiego; 6 – dzieła Wyspiańskiego z muzeów i kolekcji prywatnych. Rzut antresoli (B): 1 – raptularz; 2 – ilustracje Wyspiańskiego do tygodnika „Życie”