Mies van der Rohe

i

Autor: Archiwum Architektury

Mówi Nowoczesność: Mies van der Rohe [FILM]

2015-01-15 16:48

Mies van der Rohe jest ostatnią postacią, której przyglądamy się w cyklu Mówi Nowoczesność. Dzięki archiwalnym nagraniom i wywiadom ze współpracownikami, mamy okazję na nowo poznać i zrozumieć projekty architekta. Osią narracji jest jedna z jego najbardziej znanych realizacji - pawilon barceloński z 1929 roku - pisze Adam Przywara, dyrektor artystyczny Beton Film Festival.

Ostatnim architektem prezentowanym w pierwszej serii artykułów powstałych we współpracy BETON Film Festival i Miesięcznika architektura MURATOR jest Mies van Der Rohe. Wszyscy znamy go z sesji wizerunkowych, na których siedzi rozparty na zaprojektowanym przez siebie fotelu, ubrany w idealnie uszyty garnitur, paląc cygaro. W prezentowanym dokumencie, dzięki archiwalnym nagraniom, wywiadom ze współpracownikami i projektantami z otoczenia van der Rohego mamy okazję na nowo poznać i zrozumieć projekty takie, jak Segram Building w Nowym Jorku, czy Neue Nationalgalerie w Berlinie. Osią filmu jest jedna z najbardziej znanych realizacji architekta, czyli pawilon barceloński z 1929, który powstał na zamówienie rządu niemieckiego na expo w tymże roku. Pawilon rozebrano po zakończeniu wystawy, a po około 50 latach latach, już po śmierci swojego projektanta, za sprawą władz Barcelony, został on zrekonstruowany z wprowadzeniem nieznacznych zmian.

Szczególnie interesującym aspektem wypowiedzi architekta wydaje się jego podejście do projektowania, w szczególności do warsztatu kreślarskiego i sposobu w jaki transformuje się dwuwymiarowy szkic na trójwymiarową przestrzeń. To właśnie w tym aspekcie sztuki architektonicznej Mies van der Rohe osiągnął mistrzostwo, co potwierdzają ukazywane w dokumencie szkice, modele i skończone budynki.