Nazwa obiektu | Muzeum Historii Żydów Polskich |
Adres obiektu | Warszawa, kwartał ulic Anielewicza, Zamenhofa, Lewartowskiego, Karmelickiej |
Autorzy | Lahdelma & Mahlamäki (Finlandia), Kuryłowicz & Associates (ze strony polskiej); architekci Rainer Mahlamäki (główny projektant), Riitta Id, Maritta Kukkonen, Miguel Silva, Jukka Savolainen, Markus Wikar, Mirja Sillanpää; ze strony polskiej architekci Stefan Kuryłowicz, Ewa Kuryłowicz, Piotr Kuczyński, Marcin Ferenc, Piotr Kudelski, Paweł Grodzicki, Tomasz Kopeć, Michał Gratkowski |
Konstrukcja | ARBO Projekt; Arkadiusz Łoziński, Robert Fabisiak, Piotr Ziółkowski |
Generalny wykonawca | Polimex-Mostostal |
Inwestor | Miasto Stołeczne Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Inwestor zastępczy: Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta |
Powierzchnia terenu | 12422.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 4400.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 18368.0 m² |
Kubatura | 123000.0 m³ |
Projekt | 2005 |
Data realizacji (początek) | 2009 |
Data realizacji (koniec) | 2013 |
Koszt inwestycji | 160 000 000 PLN |
Architekt musi być świadomy znaczenia miejsca. Jego celem jest zaprojektowanie takiego budynku, który będzie sprawiał wrażenie, jakby w danej lokalizacji stał od zawsze, i zaprojektowanie takich przestrzeni, które przetrwają zmieniające się mody.
Rainer Mahlamäki
Budynek stanął na osiedlowym skwerze, w otoczeniu bloków Muranowa powstałych w latach 50. XX wieku na gruzach dzielnicy zamieszkiwanej przed wojną głównie przez społeczność żydowską. Wyłoniony w konkursie z 2005 roku projekt niewielkiej fińskiej pracowni architektonicznej pokonał koncepcje takich sław jak Daniel Libeskind, Kengo Kuma czy Peter Eisenman. Architekci zaproponowali prostą, ascetyczną bryłę z rzeźbiarsko ukształtowanymi ścianami przecinającego ją przez całą szerokość holu. Rozcięcie to tłumaczą jako nawiązanie do rozstąpienia się Morza Czerwonego, co według Biblii nastąpiło podczas wędrówki Izraelitów do Ziemi Obiecanej. Ekspresyjny hol, z jednej strony łączący się z placem poświęconym pamięci bojowników getta, z drugiej – szeroko otwierający na parkową zieleń, symbolizuje tym samym rytuał przejścia, spina owe dwa nastroje, śmierci i życia, nierozerwalnie związane z kolejami losu polskich żydów.
Wykonawca makiety: zespół PPU STANGEL 2014 – makiety, modele, miniatury
Nagrody:
2013 Nagroda Roku SARP
2013 Nagroda Roku SARP za najlepszy obiekt wzniesiony ze środków publicznych
2013 pierwsze miejsce w plebiscycie czytelników konkursu o Nagrodę Architektoniczną POLITYKI
Sponsorem obiektu jest Polskie Centrum Promocji Miedzi.