warszawa2.10.2014 // 14.12.2014
slajd 1 slajd 3 slajd 4 slajd 5
zobacz listę obiektów

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach

Nad parterowym założeniem dominuje abstrakcyjna bryła świątyni sztuki czystej. Powstał budynek współczesny, ale też bardzo tradycyjny, osadzony w małopolskim krajobrazie.

Makieta budynku Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Makieta budynku Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Fot.: Marcin Czechowicz
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa PendereckiegoLusławice, gmina Zakliczyn, woj. małopolskie
AutorzyDDJM Biuro Architektoniczne, architekci Marek Dunikowski, Jarosław Kutniowski, Wojciech Miecznikowski
Współpraca autorskaarchitekci Maciej Jurkowski, Justyna Tomczyk, Katarzyna Słyś Współpraca przy koncepcji: architekci Paweł Natkaniec, Tomasz Moskal, Maciej Szarapo
Zespół projektowyAkustyka: sala koncertowa: Müller BBM GmbH, prof. Karlheinz Müller, Petra Nies, pozostałe wnętrza: AKOD, Jan Dodacki
Architektura wnętrzDDJM Biuro Architektoniczne
KonstrukcjaGSBK Biuro Konstrukcyjne, Mariusz Szefer, Monika Bit-Machałowska
Generalny wykonawcaSkanska S.A.
InwestorEuropejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Inwestor zastępczy: Tebodin Poland
Powierzchnia terenu48100.0 m²
Powierzchnia zabudowy10548.0 m²
Powierzchnia użytkowa9906.0 m²
Powierzchnia całkowita14123.0 m²
Kubatura70785.0 m³
Projekt2003-2011
Data realizacji (początek)2012
Data realizacji (koniec)2013
Koszt inwestycjiok. 65 000 000 PLN

Europejskie Centrum Muzyki zostało powołane w 2005 roku z inicjatywy kompozytora Krzysztofa Pendereckiego jako Narodowa Instytucja Kultury. Jest miejscem spotkań młodych muzyków z mistrzami i wszechstronnego kształcenia na wszystkich etapach rozwoju artystycznego. Architekci sięgnęli po sprawdzone kompozycje i klasyczne wzorce. Zaprojektowali budynek w otwartym krajobrazie, wkomponowany w pejzaż pól i dworskich parków jednej z małopolskich wsi. Z rozległego, parterowego podium otoczonego podcieniami wyrasta prostopadłościenna bryła mieszcząca salę koncertową na 650 osób. Głównym materiałem wykończeniowym i konstrukcyjnym jest drewno. To jeden z tych budynków, którego architekturę można docenić najpełniej w bezpośrednim kontakcie, spacerując podcieniami oddzielającymi tę nowo powstałą świątynię muzyki od malowniczej okolicy, a potem wybierając się na koncert w głównej sali, gdzie muzyka klasyczna brzmi wyjątkowo doskonale.

Wykonawca makiety: Wojciech Nowicki Nowe Studio

Nagrody:

2012 Nagroda Roku SARP

2012 Nagroda Roku SARP za najlepszy obiekt wzniesiony ze środków publicznych

2014 Nagroda Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza w kategorii architektura użyteczności publicznej

Makieta budynku Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Makieta budynku Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Fot.: Marcin Czechowicz
Nagrody 25-lecia „Architektury-murator” [GALERIA] Z okazji 25-lecia redakcja miesięcznika „Architektura-murator” postanowiła uhonorować szczególne, przełomowe osiągnięcia w dziedzinie architektury.  To  twórcy, którzy stali się międzypokoleniowym wzorcem;  budynek, który przeszedł do historii, ale też niezrealizowany projekt – symbol.
Wybór jest zawsze arbitralny Jak powstawała kolekcja i jakie kryteria brano pod uwagę przy wyborze obiektów – Ewa P. Porębska
Dom handlowy VitkAc w Warszawie To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach Umieszczenie pod ziemią głównych przestrzeni wystawowych tego minimalistycznego muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji.
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach Budynek to inteligentna architektoniczna gra z kontekstem, materią, przestrzenią i historią, niczym instrumentalna muzyka rozpisana na beton, drewno, szkło i czerwony piaskowiec. Zachwyca harmonią funkcji, formy i konstrukcji.
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie Budynek wyznacza nową jakość w zabudowie ścisłego centrum, z dużą wrażliwością łącząc metropolitalne aspiracje Warszawy z jej historią, kulturą i tradycją.
20 lat architektury murator

Na stronie wykorzystano zdjęcia Marcina Czechowicza, Konrada Kalbarczyka, Jarosława Kąkola, Wojciecha Kryńskiego.