Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego wraz z Gminą Miejską Kraków ogłosiły wyniki konkursu na projekt nowego budynku filharmonii, który pomieścić ma też m.in. siedzibę Sinfonietty Cracovii i Capelli Cracoviensis. Tak zwane Centrum Muzyki przewidziano przy ul. Skrzatów, pomiędzy: Bulwarem Kurlandzkim i nasypem kolejowym, w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego zespołu Akademii Muzycznej, który zaprojektowała pracownia Gehry Partners. Nowe obiekty wraz z uzupełniającą infrastrukturą rekreacyjną i usługową mają stworzyć „unikatową, spójną urbanistycznie i architektonicznie część miasta, swoisty landmark, który stanie się rozpoznawalny na „muzycznej mapie miasta” – czytamy w regulaminie. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie gmachu o powierzchni użytkowej ok. 28 tys. m2, w którym znajdzie się kilka nowoczesnych sal koncertowych, w tym m.in. filharmoniczna na 1400 osób, tzw. miejska, dla miejskich orkiestr, czyli Sinfonietty Cracovii i Capelli Cracoviensis, na 650-800 słuchaczy, i recitalowa na 270-300 słuchaczy. Ponadto należało też zaproponować zagospodarowanie ponad 5-herktarowego terenu wokół budynku.
W jury pod przewodnictwem Ewy Kuryłowicz znaleźli się architekci: Magdalena Kozień-Woźniak, Hu Qian (ISOZAKI+HuQian Partners), Krzysztof Ingarden, Artur Jasiński i Piotr Chuchacz, a także Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego, Kazimierz Barczyk, przewodniczący komitetu honorowego budowy Centrum Muzyki w Krakowie, Janusz Marynowski, reprezentujący Sinfonię Varsovię, Bogdan Tosza, reprezentujący Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Tomasz Bobrowski, główny architekt miasta, Łukasz Pawlik, p.o. miejskiego architekta krajobrazu oraz Jerzy Dybał, reprezentujący Sinfoniettę Cracovię.
Spośród 18 propozycji najlepszy okazał się projekt przygotowany przez polsko-włoski zespół SBS Engineering Group z Krakowa oraz 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SPA z Rzymu (akustyka: Octavio Inacio i Higini Arau). Idea przestrzenna opiera się tu na choreografii ruchu ludzi przybywających zarówno od strony miasta, jak i wiślanych bulwarów, w sposób jednoznacznie wiążący rzekę, park i plac zaproponowany przy nowym rondzie. Przestrzeń publiczna placu wprowadza element miejskiej elegancji, tak charakterystyczny dla krakowskich miejskich enklaw – uzasadniało jury. Sędziowie zwrócili też uwagę, że praca jest jedną z czterech najwyżej ocenionych przez konsultantów ds. akustyki.
Sala filharmoniczna została zaprojektowana jako klasyczny „shoebox”. Ze względu na konieczność dopuszczenia różnych rodzajów występów lub wydarzeń muzycznych, charakteryzuje się zmienną akustyką. Architekci zaprojektowali tu m.in. tzw. akustyczne banery, redukujące czas pogłosu. Te elementy akustyczne są zaprojektowane w celu uzyskania zrównoważonej absorpcji widma akustycznego, dzięki czemu pomieszczenie zachowuje odpowiednią charakterystykę częstotliwościową dla każdego rodzaju zdarzenia, szczególnie w przypadku korzystania z systemu elektroakustycznego.
Proponowane masywne ściany umożliwiają wczesne odbicia boczne dla publiczności, zarówno z głównych ścian bocznych, jak i bocznych balkonów w kierunku do dołu. Ściany mają nie przesadnie dyfuzyjną powierzchnię drewnianą, która umożliwia odpowiednie rozproszenie, a jednocześnie skutecznie odbija niskie częstotliwości – tłumaczą autorzy.
Drugą nagrodę otrzymała francuska pracownia Metra et Associes (akustyka: Nagata Acoustics America, Inc – Yasuhisa Toyota, architektura krajobrazu: ID biuro projektów Stożek & Śnieżek), a trzy równorzędne wyróżnienia – Konior Studio (akustyka: Yasuhisa Toyota, konstrukcja: Marcin Karczmarczyk, instalacje: Paweł Lisiak), Plus3 Architekci (akustyka: Müller-BBM GmbH, EwkAkustika, technologia sceniczna: Manufaktura Technologiczna) oraz WXCA (akustyka: Aleksander Nowacki, Marc Quiquerez, technologia sceniczna: Piotr Kozłowski, konstrukcja: Krzysztof Bielazik, Tomasz Korzeniewski). Jak informuje Urząd Marszałkowski, do końca 2020 roku zaplanowano przygotowanie dokumentacji projektowej. Prace budowlane mają trwać od 2021 do 2023 roku, a oficjalne otwarcie przewidziano na koniec 2024 roku.