Centrum Muzyki w Krakowie – kolejny obiekt nowej dzielnicy muzycznej w stolicy Małopolski

i

Autor: Archiwum Architektury Centrum Muzyki w Krakowie, proj. SBS Engineering Group oraz 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SPA (akustyka: Octavio Inacio i Higini Arau); I nagroda

Centrum Muzyki w Krakowie – kolejny obiekt nowej dzielnicy muzycznej

2018-12-12 14:28

Obok zespołu Akademii Muzycznej projektu Franka Gehry’ego powstanie gmach nowej filharmonii. Konkurs na koncepcję obiektu wygrał zespół SBS Engineering Group z Krakowa oraz 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SPA z Rzymu.

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego wraz z Gminą Miejską Kraków ogłosiły wyniki konkursu na projekt nowego budynku filharmonii, który pomieścić ma też m.in. siedzibę Sinfonietty Cracovii i Capelli Cracoviensis. Tak zwane Centrum Muzyki przewidziano przy ul. Skrzatów, pomiędzy: Bulwarem Kurlandzkim i nasypem kolejowym, w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego zespołu Akademii Muzycznej, który zaprojektowała pracownia Gehry Partners. Nowe obiekty wraz z uzupełniającą infrastrukturą rekreacyjną i usługową mają stworzyć „unikatową, spójną urbanistycznie i architektonicznie część miasta, swoisty landmark, który stanie się rozpoznawalny na „muzycznej mapie miasta” – czytamy w regulaminie. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie gmachu o powierzchni użytkowej ok. 28 tys. m2, w którym znajdzie się kilka nowoczesnych sal koncertowych, w tym m.in. filharmoniczna na 1400 osób, tzw. miejska, dla miejskich orkiestr, czyli Sinfonietty Cracovii i Capelli Cracoviensis, na 650-800 słuchaczy, i recitalowa na 270-300 słuchaczy. Ponadto należało też zaproponować zagospodarowanie ponad 5-herktarowego terenu wokół budynku.

W jury pod przewodnictwem Ewy Kuryłowicz znaleźli się architekci: Magdalena Kozień-Woźniak, Hu Qian (ISOZAKI+HuQian Partners), Krzysztof Ingarden, Artur Jasiński i Piotr Chuchacz, a także Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego, Kazimierz Barczyk, przewodniczący komitetu honorowego budowy Centrum Muzyki w Krakowie, Janusz Marynowski, reprezentujący Sinfonię Varsovię, Bogdan Tosza, reprezentujący Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Tomasz Bobrowski, główny architekt miasta, Łukasz Pawlik, p.o. miejskiego architekta krajobrazu oraz Jerzy Dybał, reprezentujący Sinfoniettę Cracovię.

Spośród 18 propozycji najlepszy okazał się projekt przygotowany przez polsko-włoski zespół SBS Engineering Group z Krakowa oraz 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SPA z Rzymu (akustyka: Octavio Inacio i Higini Arau). Idea przestrzenna opiera się tu na choreografii ruchu ludzi przybywających zarówno od strony miasta, jak i wiślanych bulwarów, w sposób jednoznacznie wiążący rzekę, park i plac zaproponowany przy nowym rondzie. Przestrzeń publiczna placu wprowadza element miejskiej elegancji, tak charakterystyczny dla krakowskich miejskich enklaw – uzasadniało jury. Sędziowie zwrócili też uwagę, że praca jest jedną z czterech najwyżej ocenionych przez konsultantów ds. akustyki.

Sala filharmoniczna została zaprojektowana jako klasyczny „shoebox”. Ze względu na konieczność dopuszczenia różnych rodzajów występów lub wydarzeń muzycznych, charaktery­zuje się zmienną akustyką. Architekci zaprojektowali tu m.in. tzw. akustyczne banery, redukujące czas pogłosu. Te elementy akustyczne są zaprojek­towane w celu uzyskania zrównoważonej absorpcji widma akusty­cznego, dzięki czemu pomieszczenie zachowuje odpowiednią charakterystykę częstotliwościową dla każdego rodzaju zdarzenia, szczególnie w przypadku korzystania z systemu elektroakusty­cznego.

Proponowane masywne ściany umożliwiają wczesne odbicia boczne dla publiczności, zarówno z głównych ścian bocznych, jak i bocznych balkonów w kierunku do dołu. Ściany mają nie przesad­nie dyfuzyjną powierzchnię drewnianą, która umożliwia odpowied­nie rozproszenie, a jednocześnie skutecznie odbija niskie częstot­liwości – tłumaczą autorzy.

Drugą nagrodę otrzymała francuska pracownia Metra et Associes (akustyka: Nagata Acoustics America, Inc – Yasuhisa Toyota, architektura krajobrazu: ID biuro projektów Stożek & Śnieżek), a trzy równorzędne wyróżnienia – Konior Studio (akustyka: Yasuhisa Toyota, konstrukcja: Marcin Karczmarczyk, instalacje: Paweł Lisiak), Plus3 Architekci (akustyka: Müller-BBM GmbH, EwkAkustika, technologia sceniczna: Manufaktura Technologiczna) oraz WXCA (akustyka: Aleksander Nowacki, Marc Quiquerez, technologia sceniczna: Piotr Kozłowski, konstrukcja: Krzysztof Bielazik, Tomasz Korzeniewski). Jak informuje Urząd Marszałkowski, do końca 2020 roku zaplanowano przygotowanie dokumentacji projektowej. Prace budowlane mają trwać od 2021 do 2023 roku, a oficjalne otwarcie przewidziano na koniec 2024 roku.